• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälpa att bajsa?

    Hur vet man när man ska hjälpa bebisen att bajsa? Tycker det verkar som min dotter har ont i magen och hon har inte bajsat nåt hittills idag vilket hon brukar ha gjort minst en gång den här tiden. Och hur gör man? Är det bara att stoppa in termometern som om man ska ta tempen?

  • Svar på tråden Hjälpa att bajsa?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hjälpte min bebis under flera månader då han haft förstoppning sedan 2 månaders ålder. Vid 7-8 månader började han ogilla det.

    Jag använde oftast en fispip (Windi), den är lite tjockare och lite mjukare än en termometer. Hade på på matolja så den gled lätt, för in 1-2 cm och gör pyttesmå cirklande rörelser för att stimulera ändtarmen och sfinktrarna. Works like magic.

    Jag skulle inte ge resulax till en liten bebis utan att rådfråga BVC.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Just det, om du helammar skulle jag avvakta några dagar, upp till en vecka är helt ofarligt. Massera gärna magen istället med lite olja (kolla om du kan hitta nån video hur man gör). Om du ger ersättning skulle jag nog inte vänta mer än tre dagar innan jag ?hjälpte till?.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När vår son var bebis fick vi tipset att hålla honom i grodposition. Bebisens rygg mot förälderns bröstkorg/mage och sen böjer man upp bebisens ben och håller i knävecken. Även om det inte garanterat funkar så tyckte iaf vårt barn att det var en ganska skön ställning.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Iowhannah skrev 2018-02-08 21:21:28 följande:

    När vår son var bebis fick vi tipset att hålla honom i grodposition. Bebisens rygg mot förälderns bröstkorg/mage och sen böjer man upp bebisens ben och håller i knävecken. Även om det inte garanterat funkar så tyckte iaf vårt barn att det var en ganska skön ställning.


    Detta gillade vårt barn också och pruttade ofta högljutt. Så ja, jag skulle också tipsa om detta :)
Svar på tråden Hjälpa att bajsa?