• BanjoBanja

    Var jag dum?

    Hej. Som rubriken lyder: var jag dum?

    Jag har lääänge velat ha en egen hund och har hundvana sedan tidigare med tanke på att vi har en hund i familjen, och alltid haft. Så jag köpte en valp. Jag tänkte på för och nackdelar länge och hittade sedan en uppfödare jag tyckte verkade vettig, och har en plan på vad jag ska göra med min hund. Har alltid haft häst och en egen katt. Så jag kände mig superredo för hunden! Är väldigt ambitiös med vad jag gör, och kanske det som stör mig mest egentligen? Hade det välplanerat att jag tog en lång semester innan och när jag kom hem var hunden leveransklar. Har såklart förberett mlg innan med införskaffande och mentalt på vad man ska tänka på och min plan för hur jag ska forma den till min hund. Men nu när jag kommer hem från min resa börjar jag tvivla. Jag vill bara tillbaka till stället jag var på! Är det verkligen vad jag vill, atg stanna i Sverige i 10 år innan jag kan göra något? Som jag känner nu är min tanke att jag ska sälja av mig hästen, ta med hunden till Sydamerika och jobba där i 5 månader. Är detta ett tecken på att jag var helt fel ute och att jag aldrig borde skaffat vare sig häst eller hund? Lite luddigt beskrivet, bara fråga om ni tycker det fattas info.

    Kan tilläggas att jag haft en svår depression och att resan hjälpte mig enormt och hästen har också hjälpt mig. Men just nu känner jag mig klar med Sverige och vill bara UT!

    Känn er fria att döma mig men kom gärna med lite konstruktiv kritik eller om ni varit i samma livskris som jag. Helst inga dumma kommentarer om hur idiotisk man är osv.

    Tack!

  • Svar på tråden Var jag dum?
  • DeathByPickles

    Prata med uppfödaren och se om de kan ta tillbaka hunden. Gör sedan som du vill med livet? 


    Att ta en såpass ung hund (jag antar att det fortfarande är en liten valp?) genom hela proceduren och resan ned till sydamerika samt utsätta den för alla eventuella smittor för bara fem månader innan det är dags för samma elände igen, känns inte rättvist. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Dexter dot com

    En seriös uppfödare tar alltid tillbaka valpen så personligen hade jag lämnat tillbaka den och rest om det är det som känns rätt. Visst är det omtumlande för valpen att behöva flytta igen men att ta med en liten valp på en sån resa gör man bara inte.

  • Dexter dot com
    BanjoBanja skrev 2018-02-09 08:44:41 följande:

    Ska tilläggas att han kommer vara ca 1 när jag reser


    Hur gammal är valpen nu? Ju fortare du lämnar tillbaka den desto bättre då valpen har lättare att anpassa sig i ett nytt hem. Att dra med en hund oavsett ålder på en sån resa tycker jag inte är schysst. Även om hunden + bur väger mindre än 8 kg och du får ha den i kabinen så är det en väldigt lång resa för en hund. Och att sätta en hund i bagageutrymme skulle jag aldrig göra och inte heller utsätta den för månader i karantän. Hur ser införselreglerna ut i det land du ska till och vilka krav ställs när du ska ta in hunden i sverige igen?
  • Ggrodan

    Du gjorde allt som man kan förbereda och göra men sen kan vi inte veta precis allt i förväg, du ändrade dig, bra, ta ansvar för ändringen och kontakta uppfödaren och skulle de inte ta tillbaka hunden kontakta olika hundhem samt lägg ut på blocket, se till att hunden får ett nytt hem så du inte bara överger den.

Svar på tråden Var jag dum?