• Julie17

    Namn efter mor- och farföräldrar?

    Hej!
    Har tankarna fullt upptagna av namn på syskon till en Arvid. Jag älskar namnet Vilhelm men det lilla kommande pyrets morfar heter Wilhelm. Min sambo kan tycka att det känns lite fel.. men det är verkligen det enda pojknamn jag fastnat för och jag tycker det skulle vara en fin gest till pappa också, pyrets morfar alltså. Kan tilläggas att han, morfadern, aldrig har kallats för Wilhelm utan enbart Wille, jag har aldrig sett honom som en Wilhelm.. så det blir inte lika fel för mig.

    Vad tycker ni? Fint? Tokigt?
    Jag skulle kolla med min pappa så att han tyckte det kändes okej också..

  • Svar på tråden Namn efter mor- och farföräldrar?
  • Moorii

    Jag tycker det är jättefint! Min kusin döpte sin son efter vår morfar, tror han bara blev glad för det. Vi hade tankar på att döpa vår son efter min farfar, men blev inte så i slutändan, men det var ok med min pappa då också. Fin gest tycker jag! Och fint namn :)

  • ilovebamse

    Jätte fint namn.. och morfar blir nog bara stolt skulle jag tro vi döpte vår son efter släktnamn. Dock ingen vid livet men det fanns på både min o min mans sida så kändes väldigt speciellt

  • fluu

    Namnet i sig är fint och bra på alla sätt och jag tycker att det är.fint att döpa efter släktingar. Dock får man ju tänka på risken för hopblandning. Er son kan ju komma att kallas "Ville" han också, det är inte alltid man styr över sånt själv. Inte ens helt över vad man själv kallar sitt barn. Min unge är en flicka med ett väldigt vackert namn, men hemma heter hon ändå oftast " Putte" liksom


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena

    Fint namn.Fin gest. Om ni dessutom väljer att stava med "V" så blir det ju sitt eget. 

  • Carquist

    Tycker det skulle vara jättefint! Skulle säkert glädja både morfar och såsmåningom sonen också. ????

  • Mullbär

    Tycker också det är fint o inget hinder så som du beskriver det. Det som skulle oroa mig personligen är om det skulle finnas en farfar som blir avundsjuk för att dennes namn inte väljs.. Sådant håller mig tillbaka från att välja familjenamn, kanske är jag överdrivet rädd för reaktioner Obestämd

Svar på tråden Namn efter mor- och farföräldrar?