• Anonym (fundersam)

    Rastist?

    Hade diskussion om en pågående konflikt på en skola igår, med kollegor. Fick då höra att jag har rasistiska värderingar, vilket jag inte tidigare ansett mig ha. 

    Vi diskuterade om en högstadieskola som har problem, med två nyanlända ungdomar som under två terminer orsakat stora problem. Det har vart anmälningar om sexuella trakasserier, försökt till våldtäkt (15 åring drog in en 13åring på toaletten, en lärare avbröt händelsen) det har vart ett tiotal anmälningar om misshandel och nu senast hade dessa killar tillkallat ett gäng från en annan förort för slagsmål så att polisen kom till skolgården.  Det har inkommit massa anmälningar, till skolinspektion, soc och polis och inget händer. Rektorn uttala som att det handlar om en "kulturkrock", och att de drabbade eleverna ska gömma sig (eller hålla sig när en vuxen). Och jag menar på att det är för djävligt, barnen ska kunna ha en trygg skolmiljö. Om dom inte kan hantera situationen får man placera barnen på ett ungdomsboende. 

    Sen kom vi in på incidenter som att det inkommit många nyanlända i vår lilla kommun. Det har vart otaligt med anmälningar emot ett gäng som stjäl, vandaliserar och begår våldsbrott. Och jag säger skicka ut dom. Man får en chans till nystart och överlevnad, missbrukar man sin chans och våldtar och begår brott så har man förbrukat sin chans. Jag vill inte ha dom i mitt bostadsområde. Vi har lagt 5 milj kr för ett hus i en bra kommun, som skulle vara ett bra område för min barn att växa upp i. Nu måste jag gå med överfallsspray på fickan när jag rastar hunden på kvällen. 

    Jag har själv slavisk påbro, så jag är inte själv helt svensk. Jag har anställt två sydeuropéer under förra året, då jag tittar på kompetens inte namn/härkomst. Jag tycker att alla människor har rätt till en chans att överleva och ska få skydd från kriget, men också att man måste anpassa sig. Vill man inte anpassa sig till de förhållningsregler som finns så har man förbrukat sin chans.   

  • Svar på tråden Rastist?
  • Långbenopluto

    Ja, du är rasist, eftersom du bland annat skriver att du inte vill ha "dom" i ett område där du har köpt hus, att du behöver pepparspray när du går ut med hunden.

    Och jag vill då berätta för dig att vem som helst, även "svenskar" kan överfalla etc.

  • Anonym (??)

    Tycker inte att det är rasistiskt alls.

    Oavsett hudfärg och liknande så följer man de lagar och regler som finns i landet.

    Annars så kan man dra åt helvete.

  • Anonym (Icke)

    Du är inte rasist men du klassas som det av en mindre begåvad minoritet som inte förstår bättre. 

  • Anonym (fundersam)
    Tofflans skrev 2018-02-09 08:14:30 följande:

    Ja, du är rasist, eftersom du bland annat skriver att du inte vill ha "dom" i ett område där du har köpt hus, att du behöver pepparspray när du går ut med hunden.

    Och jag vill då berätta för dig att vem som helst, även "svenskar" kan överfalla etc.


    Ja fast det är inte en pray mot utlänningar, utan en spray mot ev överfall. Att jag valt att ha den är för att jag känner mig otrygg när jag möter ett killgäng i 16-20 års ålder som går runt här och vandaliserar. Dom har förstört två lekplatser (och ja vittnen har filmat dom från sitt hus, när dom eldar och hoppar sönder saker). Jag var i matbutiken en kväll, och blev omringad av detta gäng på grönsaksavdelningen, Dom var inte där för att köpa rotfrukter utan stirra ut mig och prata sins i mellan, en anställd uppmärksammade händelsen och gick fram till mig. Han följde efter mig, tom ut till bilen då han också uppfatta att dom var efter mig. Han berättade för mig att dessa killar har rånat folk i affären, och även suttit på parkeringen och vandaliserat bilar genom att kasta sten på dom. Polisen kommer och dagen efter är dom tillbaka igen. Jag hade haft en spray även om det var bloda svenskar, om jag kände mig hotad/utsatt.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Icke) skrev 2018-02-09 08:33:08 följande:

    Du är inte rasist men du klassas som det av en mindre begåvad minoritet som inte förstår bättre. 


    För att jag inte tycker det är acceptabelt att skolbarn blir misshandlade, våldtagna indragna i gänguppgörelser? Eller för att det inte är acceptabelt att dom går här och vandaliserar, stjäl och angriper andra, i mitt bostadsområde? Jag gjorde ett val att belåna mig för att komma bort från detta, precis vad vi upplevde i förorten. Vi har kämpat med att kunna spara för att ge barnen en trygg uppväxt och nu kommer dom hit till mitt område och förstör och skapar en otrygg miljö, då kunde jag lika gärna vara kvar i ghettot,
  • CrazyTown

    Du är inte rasist och du har inte rasistiska värderingar. Dock används ordet rasist som verktyg för att tysta de som ser katastrofen som breder ut sig i landet.

    Du har rätt i dina åsikter och det är fruktansvärt att man nu inte är trygg någonstans, varken som barn i en skola eller i joggingspåret.

  • Anonym (J)
    Tofflans skrev 2018-02-09 08:14:30 följande:

    Ja, du är rasist, eftersom du bland annat skriver att du inte vill ha "dom" i ett område där du har köpt hus, att du behöver pepparspray när du går ut med hunden.

    Och jag vill då berätta för dig att vem som helst, även "svenskar" kan överfalla etc.


    "KAN överfalla", ja. Men knappast lika vanligt. Du talar liksom mot dig själv!
  • Inisario
    Anonym (fundersam) skrev 2018-02-09 08:07:04 följande:

    Hade diskussion om en pågående konflikt på en skola igår, med kollegor. Fick då höra att jag har rasistiska värderingar, vilket jag inte tidigare ansett mig ha. 

    Vi diskuterade om en högstadieskola som har problem, med två nyanlända ungdomar som under två terminer orsakat stora problem. Det har vart anmälningar om sexuella trakasserier, försökt till våldtäkt (15 åring drog in en 13åring på toaletten, en lärare avbröt händelsen) det har vart ett tiotal anmälningar om misshandel och nu senast hade dessa killar tillkallat ett gäng från en annan förort för slagsmål så att polisen kom till skolgården.  Det har inkommit massa anmälningar, till skolinspektion, soc och polis och inget händer. Rektorn uttala som att det handlar om en "kulturkrock", och att de drabbade eleverna ska gömma sig (eller hålla sig när en vuxen). Och jag menar på att det är för djävligt, barnen ska kunna ha en trygg skolmiljö. Om dom inte kan hantera situationen får man placera barnen på ett ungdomsboende. 

    Sen kom vi in på incidenter som att det inkommit många nyanlända i vår lilla kommun. Det har vart otaligt med anmälningar emot ett gäng som stjäl, vandaliserar och begår våldsbrott. Och jag säger skicka ut dom. Man får en chans till nystart och överlevnad, missbrukar man sin chans och våldtar och begår brott så har man förbrukat sin chans. Jag vill inte ha dom i mitt bostadsområde. Vi har lagt 5 milj kr för ett hus i en bra kommun, som skulle vara ett bra område för min barn att växa upp i. Nu måste jag gå med överfallsspray på fickan när jag rastar hunden på kvällen. 

    Jag har själv slavisk påbro, så jag är inte själv helt svensk. Jag har anställt två sydeuropéer under förra året, då jag tittar på kompetens inte namn/härkomst. Jag tycker att alla människor har rätt till en chans att överleva och ska få skydd från kriget, men också att man måste anpassa sig. Vill man inte anpassa sig till de förhållningsregler som finns så har man förbrukat sin chans.   


    Vet du ts, alla dessa rasist eller icke rasist trådar nuförtiden. Nej, du är inte någon rasist, men eftersom ordet rasist är nuförtiden synonym till 2018 är det val, borta med alla utlänningar! -trådar, blir det emellan lite tröttsam.

    Säg till att du inte alls är rasist och hotar med högra instanser. Problem solved.
  • AndreaBD
    Tofflans skrev 2018-02-09 08:14:30 följande:

    Ja, du är rasist, eftersom du bland annat skriver att du inte vill ha "dom" i ett område där du har köpt hus, att du behöver pepparspray när du går ut med hunden.

    Och jag vill då berätta för dig att vem som helst, även "svenskar" kan överfalla etc.


    Samtidigt måste jag ändå säga att "dom" ju inte var invandrare i allmänhet utan några kriminella ungdomar som tillhör gäng och begår brott. Så jag förstår honom ju också. 

    Och om han känner att han behöver pepparspray för att han kan bli överfallen, då måste det vara ganska otryggt. Oavsett vilken nationalitet dessa ungdomar har, så är det ju vanligt med överfall där. 

    Man måste också skilja mellan rasism och att göra det nödvändigaste för att kunna leva i fred. 

    Ärligt sagt, vi är i samma läge. Jag känner igen så mycket av det här att jag börja misstänka att TS är vår polske granne. Och det är inte kul att ha det så. Man funderar om det är riskabelt att ta bilen till centrum - någon kanske tänder eld på den? Förra helgen flög en helikopter runt. Vi låste dörren mitt på dagen, det var första gången vi gjorde det. Hörde senare att någon hade tvingat till sig en bil i centrum, med kniv. 

    Och jag säger inte att jag inte vill ha de i vårt kvarter, det är inte ens fråga om det. De bor nån kilometer ifrån, minst. Men de tar sig ju till oss ändå, det har varit en himla massa inbrott t.ex.
  • punktslash
    Tofflans skrev 2018-02-09 08:14:30 följande:

    Ja, du är rasist, eftersom du bland annat skriver att du inte vill ha "dom" i ett område där du har köpt hus, att du behöver pepparspray när du går ut med hunden.

    Och jag vill då berätta för dig att vem som helst, även "svenskar" kan överfalla etc.


    Fast statistiskt sett så är det oerhört stor skillnad på sannolikheterna.

    Skulle du oroa dig mer om Hells Angels än PRO knackade på din ytterdörr?
Svar på tråden Rastist?