• Anonym (R)

    Vill flytta

    Jag bor här vars det är -399403040 grader och snö 9 månader om året. Jag orkar inte ens gå ut för det är bara kallt, mörkt, jobbigt och hemskt. Allt är vitt, alltid oplogade vägar, finns inge bra affärer, nöjjen, utbildningar eller jobb. Enda nöjjet är att dricka och gå på den enda krogen som finns här . Alla känner alla och jag hatar stället. Det finns ingenting här för mig eller barnet.

    Jag har velat flytta söderut ändå sedan tonåren men det gick aldrig pga ekonomin och sen blev jag oplanerat gravid som 20 åring. Nu sitter jag här och blir fast här för alltid då jag aldrig kommer lämna barnet och min partner vägrar såklart flytta för att han har sitt företag här. Och han skulle aldrig låta mig flytta med barnet heller.

    Vad gör man? Hur ska jag lyckas acceptera det här? Jag känner att jag inte klarar av en vinter till.. Mitt liv och mina drömmar har som bara försvunnit.

  • Svar på tråden Vill flytta
  • ALM82

    Istället för att bara se allt negativt, försök att fokusera vad som är positivt med platsen du bor på.
    T.ex:

    - Alla känner alla, så du kan alltid känna dig trygg
    - Ni har snö istället för slask, ditt barn får alltså för det mesta vita jular
    - Din partner har eget företag som verkar fungera bra
    - Ditt barn kommer att växa upp på en lugn och trygg plats
    - Priser på boende lär vara mycket lägre än i storstäder

    m.m.

    Sen är det ju inte för alltid som de sa ovan... Kanske vill din partner expandera sitt företag? Annars fyller ju ditt barn 18 en dag och kanske själv vill plugga någon annanstans? 
    Ge inte upp, men inse att du kanske inte kan få allt just nu :)

  • Anonym (Linn)

    Det behöver inte vara för alltid. Har du verkligen pratat med din partner om det här? Hur bundet är företaget till platsen ni bor på?

  • Anonym (Älskar vintern)

    Åh, jag skulle vilja byta med dig. Älskar vintern, det är friskt att andas. Allt är rent och snyggt. Roligt att busa med hundarna i snön.
    Här i Norrköping är det mest bara slask vintertid. 

  • Anonym (lll)
    Anonym (R) skrev 2018-02-09 13:20:03 följande:

    Jag bor här vars det är -399403040 grader och snö 9 månader om året. Jag orkar inte ens gå ut för det är bara kallt, mörkt, jobbigt och hemskt. Allt är vitt, alltid oplogade vägar, finns inge bra affärer, nöjjen, utbildningar eller jobb. Enda nöjjet är att dricka och gå på den enda krogen som finns här . Alla känner alla och jag hatar stället. Det finns ingenting här för mig eller barnet.

    Jag har velat flytta söderut ändå sedan tonåren men det gick aldrig pga ekonomin och sen blev jag oplanerat gravid som 20 åring. Nu sitter jag här och blir fast här för alltid då jag aldrig kommer lämna barnet och min partner vägrar såklart flytta för att han har sitt företag här. Och han skulle aldrig låta mig flytta med barnet heller.

    Vad gör man? Hur ska jag lyckas acceptera det här? Jag känner att jag inte klarar av en vinter till.. Mitt liv och mina drömmar har som bara försvunnit.


    Mår du på allvar så dåligt av det (och jag vet att man kan det) så behöver du prata med din parter igen, verkligen förklara att du blir som sjuk av kylan/mörkret osv. Han vill säkert hjälpa och stötta dig om han förstår bättre hur illa det faktiskt är, kanske kan börja så smått tänka på att flytta sitt företag? Har du talat med någon kurator tex? Det är inte alls ovanligt med "vinterdepp". 
Svar på tråden Vill flytta