• Äldre 9 Feb 13:53
    1661 visningar
    9 svar
    9
    1661

    Hur mår ni andra? Tidig graviditet

    Hej på er!

    Jag gick idag in i vecka 7 och var nyligen på inskrivning. Har två MF i ryggsäcken  det senaste i november.
    Det jag undrar är hur ni mår? Jag mår oförskämt bra... Har lite lättare illamående men typ bara så att jag känner att jag inte vill äta, är väldigt trött och idag bara myyycket lite ömma bröstvårtor. Då jag har två MF i ryggsäcken så har jag så svårt att släppa tankarna på att något skulle vara fel. I början (typ veckan efter bim) så va bröstvårtorna verkligen ömma men inte längre... Har ett VUL inbokat om en vecka men försöker lugna mig med att man faktiskt kan må bra... Hur mår ni andra och ni som har fler bar - hur har ni upplevt detta?

  • Svar på tråden Hur mår ni andra? Tidig graviditet
  • Anonym (Febru­ari)
    Äldre 9 Feb 16:56
    #1

    Fick ett missfall i februari/mars 2017. Blev gravid igen i september.

    Hade aldrig några direkt symptom utan mådde precis som vanligt fram till v17-19. Gjorde ett ul i v9 bara för att jag inte ens kände mig gravid. Förutom att jag nån enstaka dag i väldigt korta stunder kunde känna mig öm i brösten. Med väldigt långa mellanrum dessutom. Idag är jag i v25 med en till synes helt frisk unge. Enda symptomen jag Har nu är böckenbensmärta/foglossning.

  • Äldre 9 Feb 19:02
    #2

    Det ger mig mig hopp att andra (väldigt många) verkar liksom ha att man har symtom fram till typ vecka 6-7 och att de sen avtar.. har VUL på torsdag och ska försöka att ta det lugnt tills dess.. jag är ju inte helt utan symtom.. typ känner mig illamående/hungrig hela tiden men känner inget sug efter att äta och när jag sen gör det så spelar det inte någon större roll för har ändå den känslan kvar. Sen är jag sååå trött och har fått så mkt finnar i facet! Så kanske inte behöver oroa helt ihjäl mig men inte lätt när man har den ryggsäcken som man har..

  • Anonym (Bakar bebis nr 2)
    Äldre 9 Feb 19:06
    #3

    Jag är gravid i v 13 och har mått konstant illa sedan 23 december. Varje dag från morgon till kväll.

    Men jag vill passa på att säga att med min första pojk så mådde jag knappt dåligt alls under hela graviditeten. Några kvällar med illamående hit och dit. Men inte mer. Alla mår faktiskt inte dåligt- en del mår till och med oförskämt och orättvist bra under hela graviditeten. Man får vara glad om man lyckas vara en av dom xD

  • Äldre 9 Feb 19:25
    #4

    Såå härligt!

    Ja jag har verkligen förstått att många mår bra det som jag stör mig mest på är typ att när man läser runt på sidor och appar så oftast står det typ ?du har nu gått in i vecka .... nu är inte illamående ovanligt mm....? som att det är det här man ska ha.. på väldigt få ställen står det att det är inget konstigt om man mår bra också..

  • Anonym (Bakar bebis nr 2)
    Äldre 9 Feb 19:36
    #5
    NeaK skrev 2018-02-09 19:25:54 följande:

    Såå härligt!

    Ja jag har verkligen förstått att många mår bra det som jag stör mig mest på är typ att när man läser runt på sidor och appar så oftast står det typ ?du har nu gått in i vecka .... nu är inte illamående ovanligt mm....? som att det är det här man ska ha.. på väldigt få ställen står det att det är inget konstigt om man mår bra också..


    Men det är ju för de som har illamående. Det är ett konstaterande att mår man illa så brukar det avta vid just v 12-13. Det brukar kanske sällan stå "det är inte konstigt att må bra" men det brukar ju stå "en del kvinnor mår illa under den första trimestern." Det betyder ju i grund och botten samma. :)
  • Anonym (Febru­ari)
    Äldre 9 Feb 19:41
    #6

    Det som står i apparna är nog mer generellt sett, för att folk ska veta att det är fullständigt normalt att känna och må så, så att man inte ska få panik över attman mår dåligt och spyr osv, för i vanliga fall ser vi ju gärna det som en sjukdom som visar på att något är fel. Men alla har sina egna och olika symptom så jag lägger absolut ingen vikt alls i vad som står i apparna. Det har ändå inte stämt in på mig alls.

    Jag försöker bara tänka att allt är som det ska så länge jag inte får fruktansvärd smärta akut eller börjar störtblöda större mängder.

  • Äldre 9 Feb 20:16
    #7

    Jo absolut.. förstår att man skriver så för att man ska förstå att man inte är sjuk men tänker att man även då skulle kunna informera att även må bra är inget konstigt.. att just ja MF i bagaget och att jag då oxå mådde väldigt bra gör att man den här tredje gången har väldigt svårt att glädjas åt detta..

  • Anonym (Febru­ari)
    Äldre 9 Feb 20:29
    #8
    NeaK skrev 2018-02-09 20:16:52 följande:

    Jo absolut.. förstår att man skriver så för att man ska förstå att man inte är sjuk men tänker att man även då skulle kunna informera att även må bra är inget konstigt.. att just ja MF i bagaget och att jag då oxå mådde väldigt bra gör att man den här tredje gången har väldigt svårt att glädjas åt detta..


    Som ovan skrev, så står det nog ofta "endel kvinnor kan" "det är inte ovanligt att få..." osv.

    Det är ju precis som ovan skrev att endel kan känna si och så och endel kan må bra.

    Men visst förstår vi väl din oro såklart. Men du Har ju fortfarande massa tecken/symptom, finnar osv...

    Finns ju tyvärr int mycket man kan göra mer än att vääänta.

    Jag försökte iallafall att stå neutral i tanken för att inte oro mig i onödan. Jag nästan ställde in mig själv på att jag inte var gravid, för att slippa bli allt för ledsen om det skulle visa sig bara ett MF. För att istället bli glatt överraskad när det visade sig på ul vara ett friskt levande foster.
  • Anonym (Bakar bebis nr 2)
    Äldre 9 Feb 20:33
    #9
    NeaK skrev 2018-02-09 20:16:52 följande:

    Jo absolut.. förstår att man skriver så för att man ska förstå att man inte är sjuk men tänker att man även då skulle kunna informera att även må bra är inget konstigt.. att just ja MF i bagaget och att jag då oxå mådde väldigt bra gör att man den här tredje gången har väldigt svårt att glädjas åt detta..


    Har man MF tidigare så sitter det mest psykologiskt. Frågan är om omformulering i appar verkligen skulle minska oron? Det tror inte jag. Jag har inte drabbats av MF men kan föreställa mig vilken oro. Trots att jag inte har någon erfarenhet så kan ju även jag oroa mig ibland. Men man kan inte styra över ett Mf. Händer det så händer det och då får man må dåligt över det då. Passa på att slappna av nu, det kommer både du och bebis i magen må bra av.
Svar på tråden Hur mår ni andra? Tidig graviditet