• sextio­talist
    Äldre 9 Feb 14:37
    1493 visningar
    5 svar
    5
    1493

    Kanske fel plats, men er dröm om ni skulle starta ett företag

    Om ni fick drömma, dvs inga ekonomiska kalkyler, ingen tråkig realistisk verklighet. Vad skulle ni vilja starta för företag?

    Jag har flera drömmar.
    Jag skulle vilja ha en handelsträdgård där man har allt från frö till färdig planta (alltså inga stressuppfödda växter på något växthus).
    De som skulle arbeta hos mig skulle vara dels utbildade självklart (fackkunskapen är väldigt viktig) men även de som har det svårare att komma in på arbetsmarknaden, de som ofta är sk ej anställningsbara.
    Där den med ME kan få de timmar han/hon orkar, att den utbrända kan få sin terapi genom att arbeta med växter. Att han/hon med autism kan arbeta med exakt det som passar henne/honom

    Eller varför inte har en hyresfastighet, där jag skulle kunna klämma in några lägenheter för de som behöver skyddat boende (helst då en fastighet med många utgångar)

    En annan ide´, ett äldreboende där man kan få bo precis som man själv vill, inte gå via någon som bestämmer om man behöver boendet eller inte.

  • Svar på tråden Kanske fel plats, men er dröm om ni skulle starta ett företag
  • cb66
    Äldre 9 Feb 14:56
    #1

    Skönt att drömma om man slipper ekonomiska kalkyler.

    Jag skulle vilja ha en antikvitetsbutik/cafe. Där folk kunde komma in och hänga. Jag skulle sitta utanför i solen och hälsa på stamkunder, sälja nån pryl då och då. Skulle också han nån mystisk snygg fransk 24-åring som serverade kaffe. Inget sex på jobbet men nån typ av spänning i luften

  • sextio­talist
    Äldre 9 Feb 14:57
    #2
    cb66 skrev 2018-02-09 14:56:00 följande:

    Skönt att drömma om man slipper ekonomiska kalkyler.

    Jag skulle vilja ha en antikvitetsbutik/cafe. Där folk kunde komma in och hänga. Jag skulle sitta utanför i solen och hälsa på stamkunder, sälja nån pryl då och då. Skulle också han nån mystisk snygg fransk 24-åring som serverade kaffe. Inget sex på jobbet men nån typ av spänning i luften


    Får jag komma och ta en fika där ?
  • Äldre 9 Feb 15:01
    #3

    Mysigt med drömmar! Man mår bra av att fantisera och drömma och vara i de tankarna och spinna på roliga idéer det är så allting börjar:)!

    Min dröm (om endast fantasin sätter gränser)

    är ett KBT taoistiskt inspirerande rehabiliterings-kollo långt bort djupt inne i en skog i ett stort hus med spa-avdelning, med en idrottshall, med en scen, och ett klassrum. Det ska även finnas en musikstudio med instrument och en konstsal. Man har även vandrarhem / sovsalar så man bor där de som kan och vill. (Kök och matsal ingår också såklart)

    Det är ett kollo som sträcker sig i 2-månaders perioder för varje grupp och grupperna är helt slumpmässigt ihopsatta..

    Här kommer man in som individ oavsett ålder eller psykiatrisk utredning eller bakgrund och här är fokus på individen och våra olika styrkor och olikheter som likheter.

    De som kommer hit har skrivit en lång motivation / träffat mig och berättat varför just de ska ta upp en plats här och att de kommer visa att de tar vara på platsen de skulle få.

    Om jag märker att de inte verkar fullt seriösa med det kommer de gå avslag, eftersom hela gruppen ska ha inställningen att de bidrar även till varandra genom att vara engagerade och göra sitt yttersta yttersta. En hård men bra rehabilitering.

    Jag skulle presentera mig som livsstilscoach och beteendevetare inom KBT

    En lite udda regel men de kommer dit utan mobiltelefoner och datorerna de lånar har blockerat all social media och de får ringa till människor jag godkänt som en positiv del i deras rehabilitering

    Japp. Jag mår bra av den här drömmen och även om jag inte kan genomföra den (just nu) så hjälper och stöttar jag alla jag förmår och kan och vill som om de vore på mitt kollo för det ger mig hopp och förhoppningsvis de med.

  • Äldre 9 Feb 15:02
    #4

    Dröm två vill jag ha med min sambo, ett bed and breakfast med biosalong!

  • LFF
    Äldre 9 Feb 15:59
    #5

    I drömmarnas värld skulle jag jobba med djur (häst, hund, katt). Ha en plats där man med djurens hjälp kan lära sig att hantera saker och ting som är jobbiga. Ha terapihundar och katter för barn och gamla. Besöka skolor och ha med djuren så de lässvaga har någon att träna läsning för.

    Problem 1: Jag är pälsdjursallergiker....

Svar på tråden Kanske fel plats, men er dröm om ni skulle starta ett företag