• felicityporter

    Fick genomgå kejsarsnitt obedövad!

    Jag tvingades genomgå ett planerat kejsarsnitt helt och hållet obedövad och fick känna all smärta, skrika och lida genom hela snittet. Vad kan jag göra för att anmäla detta? Kan jag anmäla det öht med tanke på att det nu gått några månader? Orkade inte ta tag i det innan med tanke på traumat kombinerat med min underbara son som kräver en hel del.

    Jag har skrivit lite om min mardrömshistoria innan och orkar inte leva igenom allt igenom genom att skriva om den helt på nytt så jag kopierar och klistrar in lite.. Hoppas det är okej!

    Jag valde planerat kejsarsnitt p. g. a. extrem förlossningsrädsla och min epidural tog inte. Under testet de gör för att se om man har känsel kunde jag fortfarande röra fötterna, kände skillnaden mellan varmt och kallt, samt kände när de "nöp" mig på magen. Trots detta valde de att fortsätta med operationen och började skära i mig... Jag skrek och skrek flera gånger, men de fortsatte karva igenom alla hudlager. Jag grät, skrek och min sambo var helt likblek och vädjade till dem att söva mig. Till slut fick jag narkos, men till min och min sambos förtvivlan tog den inte heller och jag var vaken - med en extrem smärta - under hela operationen. Min sambo fick till och med hålla upp vår son för mig direkt när han kom ut så jag fick se honom. När de skulle sy igen fick jag mer narkos och somnade istället för att vara vaken men snurrig (vilket var det enda resultatet av narkosen de gav tidigare). 

    Jag tror visserligen inte att gemene man brukar råka ut för samma sak som jag, då mina förutsättningar är lite speciella jämfört med de flesta kvinnors (står på en medicinering som gör att morfinliknande preparat fungerar mycket sämre, har extrem hög tolerans mot de flesta narkotiska preparat - men detta var saker kirurgerna var införstådda med och försäkrade mig om att de kunde klara av).

    Blir det ett barn till kommer jag vilja föda med kejsarsnitt i en större stad där de förhoppningsvis också besitter större kompetens.

  • Svar på tråden Fick genomgå kejsarsnitt obedövad!
  • Hermioney
    felicityporter skrev 2018-02-09 18:34:41 följande:

    Jag tvingades genomgå ett planerat kejsarsnitt helt och hållet obedövad och fick känna all smärta, skrika och lida genom hela snittet. Vad kan jag göra för att anmäla detta? Kan jag anmäla det öht med tanke på att det nu gått några månader? Orkade inte ta tag i det innan med tanke på traumat kombinerat med min underbara son som kräver en hel del.

    Jag har skrivit lite om min mardrömshistoria innan och orkar inte leva igenom allt igenom genom att skriva om den helt på nytt så jag kopierar och klistrar in lite.. Hoppas det är okej!

    Jag valde planerat kejsarsnitt p. g. a. extrem förlossningsrädsla och min epidural tog inte. Under testet de gör för att se om man har känsel kunde jag fortfarande röra fötterna, kände skillnaden mellan varmt och kallt, samt kände när de "nöp" mig på magen. Trots detta valde de att fortsätta med operationen och började skära i mig... Jag skrek och skrek flera gånger, men de fortsatte karva igenom alla hudlager. Jag grät, skrek och min sambo var helt likblek och vädjade till dem att söva mig. Till slut fick jag narkos, men till min och min sambos förtvivlan tog den inte heller och jag var vaken - med en extrem smärta - under hela operationen. Min sambo fick till och med hålla upp vår son för mig direkt när han kom ut så jag fick se honom. När de skulle sy igen fick jag mer narkos och somnade istället för att vara vaken men snurrig (vilket var det enda resultatet av narkosen de gav tidigare). Jag tror visserligen inte att gemene man brukar råka ut för samma sak som jag, då mina förutsättningar är lite speciella jämfört med de flesta kvinnors (står på en medicinering som gör att morfinliknande preparat fungerar mycket sämre, har extrem hög tolerans mot de flesta narkotiska preparat - men detta var saker kirurgerna var införstådda med och försäkrade mig om att de kunde klara av).Blir det ett barn till kommer jag vilja föda med kejsarsnitt i en större stad där de förhoppningsvis också besitter större kompetens.


    Att bedövningen inte tog på dig är inte samma sak som att de medvetet opererade dig utan bedövning.

    Låter som att de var tvungna att få ut barnet fort eftersom de inte testade fler bedövningar och inte heller väntade.

    Barnet måste ut och det fort är vad jag utläser.
  • felicityporter

    Du får tro precis vad du vill, jag tjänar inget på att ljuga ihop historian och OM jag skulle ljugit ihop en story för nöjes skull hade den varit extremt provocerande och jag hade sett till att göra den oerhört "kryddad" för effekt.

    Jag bryr mig inte om folk inte tror på mig, det enda jag vill är att få tips om hur jag går till väga för att anmäla detta så att ingen annan råkar ut för samma mardröm som jag gjorde. Att föda kejsarsnitt utan bedövning är något jag inte önskar min värsta fiende ens och nu när jag känner mig mer som "mig själv" igen vill jag ta tag i detta.

  • varmlanning

    Låter osannolikt. Nu vet jag inte hur epidural fungerar när man ska göra snitt men man ska väl inte bli helt förlamad. När jag födde mitt barn med epidural så kände jag ju fortfarande. Men vissa delar var mer bedövade. Alltså minskad smärta.

    Min mamma födde mig med urakut snitt vilken gick på några få minuter. Då kände hon när de började skära och hon fick genuint ont. Bedövningen hade inte hunnit ta. Men då är det nödvändigt eftersom jag hade dött annars.

    Jag kan inte se varför de skulle börja skära i dig om du berättar att det gör ont, trots att det inte är bråttom ut med barnet.

  • felicityporter
    Hermioney skrev 2018-02-09 19:15:45 följande:
    Att bedövningen inte tog på dig är inte samma sak som att de medvetet opererade dig utan bedövning.

    Låter som att de var tvungna att få ut barnet fort eftersom de inte testade fler bedövningar och inte heller väntade.

    Barnet måste ut och det fort är vad jag utläser.
    De gjorde en test för att se om bedövningen tog. Jag kunde röra benen för fullt, samt kände skillnaden på varmt och kallt, plus när de kände med ett metallföremål på magen för att se om jag var bedövad meddelade jag att jag hade känsel även då. Trots det valde narkosläkaren att börja operationen, vilket är ansvarslöst. Detta var ett planerat kejsarsnitt och barnet behövde inte komma ut snabbt just du.

    Jag tycker att det är oerhört ansvarslöst, det kanske inte räknas som "fel" - jag vet inte. Men jag vill ändå anmäla händelsen och få reda på om det räknas som "fel" och OM det gör det vill jag att de som var ansvariga får stå till svars för sina handlingar. Jag kan tänka mig att mörkertalet när det gäller sådana här grejer är enormt med tanke på hur ledsen, trött och svag man är samtidigt som man är överlycklig över en ny familjemedlem. Inte många som orkar ta tag i anmälningar då.
  • Meriall

    Det låter som att bedövningen tog sämre men ändå tog lite? Reagerar på att din sambo höll upp barnet för dig. Tänker att har man just blivit skuren i magen utan bedövning och såret fortfarande är vidöppet så lär man inte kunna ta in att någon håller en bebis framför en och att han ens gjorde det känns konstigt. Borde du inte ha hyperventilerat och slagits i panik och gallskrikit hela tiden, även då? Så det låter som förminskad smärta fast ändå smärta. Var det bråttom? Annars borde de absolut ha bedövat mer.

  • Mandelkanel

    Vänd dig till patientnämnden. Eller direkt till sjukhuset (de borde gått igenom det med dig efteråt och gjort en egen anmälas/utredning). En så allvarlig händelse borde anmälas till IVO om det är sant. Har tyvärr hänt förr.

  • felicityporter
    Meriall skrev 2018-02-09 19:27:42 följande:

    Det låter som att bedövningen tog sämre men ändå tog lite? Reagerar på att din sambo höll upp barnet för dig. Tänker att har man just blivit skuren i magen utan bedövning och såret fortfarande är vidöppet så lär man inte kunna ta in att någon håller en bebis framför en och att han ens gjorde det känns konstigt. Borde du inte ha hyperventilerat och slagits i panik och gallskrikit hela tiden, även då? Så det låter som förminskad smärta fast ändå smärta. Var det bråttom? Annars borde de absolut ha bedövat mer.


    När min sambo höll upp vår lille pojke hade jag fått narkos vilket gjorde mig snurrig/lite väck i huvudet.
Svar på tråden Fick genomgå kejsarsnitt obedövad!