• gordon3mannen

    Polisanmäld vid återbetalning av bostadsbidrag?

    Hej!

    Jag har blivit återbetalningsskyldig till försäkringskassan. Det handlar om ungefär 8000 SEK p.g.a. försäkringskassan har fått in uppgifter från CSN och skatteverket där jag har haft en högre inkomst än vad jag har angett när jag ansökte om bidraget. 

    Jag trodde att jag hade angett allting rätt och var absolut inte ute efter att lura staten på pengar, men likt förbannat så lyckades jag ju klanta till det. Min faktiska inkomst året då jag fick bostadsbidraget och det jag angav skiljer sig ungefär 20 000. Bl.a. så måste jag ha läst slarvigt, för jag trodde inte att CSN räknades som inkomst, så jag angav bara det jag tjäna på sommarjobbet. 

    Jag har nu fått hem ett brev från försäkringskassan om att jag kommer bli återbetalningsskyldig och det är ju de som har uppmärksammat att mina uppgifter inte stämmer. Jag har inga som helst problem med att betala tillbaka pengarna, vilket jag också kommer göra MEN jag har inte anmält några förändringar då jag trodde att allt var frid och fröjd. 

    Då jag har en väldigt känslig anställning nu så hade det varit väldigt väldigt olägligt att bli polisanmäld. För jag uppfyller rekvisiten för bidragsbrott då jag har underlåtit att anmäla förändringar, DOCK absolut inte med flit.

    Vad krävs för att bli polisanmäld för bidragsfusk? Jag kan inte direkt känna att jag är skyldig, men jag är ändå orolig för att bli polisanmäld. Har ni någon erfarenhet kring detta?

    Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Polisanmäld vid återbetalning av bostadsbidrag?
  • Elderberry

    Jag fick en likadan fast på 4000 kronor, jag hade nog tänkt knasigt och bara angett jag jag skulle få för pengar under halva året (då jag sökte bostadsbidrag) och inte hela året, men de kollar ju på hela årets inkomst. Jag behövde bidragen för det första halvåret, så jag gjorde inget fel, men eftersom jag fick en inkomst efter det så blev jag återbetalningsskyldig.

    Det är ingen anmälan som du har åkt på, mer som en upplysning, du kommer bara att få som en faktura där det står vad du ska betala och vilket som är förfallodatum.

  • gordon3mannen
    Elderberry skrev 2018-02-09 19:28:39 följande:

    Jag fick en likadan fast på 4000 kronor, jag hade nog tänkt knasigt och bara angett jag jag skulle få för pengar under halva året (då jag sökte bostadsbidrag) och inte hela året, men de kollar ju på hela årets inkomst. Jag behövde bidragen för det första halvåret, så jag gjorde inget fel, men eftersom jag fick en inkomst efter det så blev jag återbetalningsskyldig.

    Det är ingen anmälan som du har åkt på, mer som en upplysning, du kommer bara att få som en faktura där det står vad du ska betala och vilket som är förfallodatum.


    Hej. Jag är medveten om att jag inte är anmäld nu, men jag började noja lite om det kan resultera i en anmälan då jag omedvetet har ljugit om mina inkomster. 
  • Beccus

    Du blir inte polisanmäld för att ha för mycket bostadsbidrag. Anser du att dom har gjort felberäkning så överklagar du, annars kommer det hem en faktura i mars/april. Antingen betalar du hela skulden eller ber om en avbetalningsplan. Jag har fått både för mycket och för lite bidrag, händer inte mer så.

  • Bestemor

    Du blir inte anmäld för felaktig inkomstuppgift.

    Det är ett jäkla konstigt system som är nu.

    Jag läste att försäkringskassan ska eventuellt ändra hur man söker.

    Någon som är arbetslös i 6 månader och lever på försörjningsstöd och sedan får ett väldigt bra jobb med hög lön, de blir återbetslningsskyldiga.

  • mammatillsnarttre

    Hej jo du kan visst bli anmäld för bidrags brott dock kan de ta några år innan dom tar upp det .. hände precis en j känner då den tagit felaktig vabb

  • complicit
    mammatillsnarttre skrev 2018-02-09 20:35:47 följande:

    Hej jo du kan visst bli anmäld för bidrags brott dock kan de ta några år innan dom tar upp det .. hände precis en j känner då den tagit felaktig vabb


    Det är lite skillnad på att ta felaktig vabb, som är fusk såklart, mot att inte veta exakt hur mycket pengar man kommer tjäna ett år framåt.
  • SysterY

    80% av bidragadelen på CSN räknas som inkomst vid ansökan om bostadsbidrag. Det står på ansökan.

    Men ja, de kan polisanmäla dig eftersom du har begått ett brott.

  • neaaaak

    Jag har en kollega som åkte på en skuld för bostadsbidrag ett år det är otroligt många som gör det. Året efter fick hon även en större skuld på ca 15000 för felaktig vabb.

    Vabben har hon egentligen inte alls fuskat med . Men skolan hennes son går på har ett system för frånvaro vare sig mig är sjuk eller ska va ledig så kan man ej ge orsak utan det går bara välja frånvaro. (Även samma skola som min så jag vågar inte skicka in för vabb dagar längre)Hon fick en koll på sig och eftersom hon inte kan bevisa om han varit sjuk eller ledig så kunde hon inte sätta emot något .

    Likadant med dottern som går på dagis pga av pappan så kunde hon ej lämna in digitalt schema utan dom tog det öga mot öga med dagis personalen om vilka tider osv . Så när hon fick kollen på sig så står det att hon varit ledig alla dagar från dagis.

    Hon fick lägga upp en avbetalningsplan som dras från barnbidraget tror ja det va sen har det inte varit något mer om det

  • gordon3mannen

    Tack för svar.

    Jag har gjort lite efterforskning och ser att jag anmälde förändrad inkomst efter att jag fick min sista lönespec för sommarjobbet och jag kommer ihåg att jag då hade tjänat så mycket så att jag inte längre var berättigad bostadsbidrag och jag ansökte aldrig om bostadsbidrag igen. Sen att jag missade att CSN räknades som inkomst var ju klantigt, men fortfarande inte avsiktligt.

    Men då verkar det i alla fall som att de polisanmäler folk på rutin om man angett fel inkomst. 

  • Delilah2001
    mammatillsnarttre skrev 2018-02-09 20:35:47 följande:

    Hej jo du kan visst bli anmäld för bidrags brott dock kan de ta några år innan dom tar upp det .. hände precis en j känner då den tagit felaktig vabb


    Det där är två helt olika saker!

    TS kommer inte bli polisanmäld.
  • Queennr1
    mammatillsnarttre skrev 2018-02-09 20:35:47 följande:

    Hej jo du kan visst bli anmäld för bidrags brott dock kan de ta några år innan dom tar upp det .. hände precis en j känner då den tagit felaktig vabb


    En annan sak om man medvetet fuskar. Bostadsbidrag bygger på ett annat system. Förväntad inkomst, och det kan i efterhand resultera i att du får betala tillbaks older visar sig att din inkomst höjts under året.
  • Queennr1
    SysterY skrev 2018-02-09 20:58:57 följande:

    80% av bidragadelen på CSN räknas som inkomst vid ansökan om bostadsbidrag. Det står på ansökan.

    Men ja, de kan polisanmäla dig eftersom du har begått ett brott.


    Men Gud ...suck..
  • SysterY
    Queennr1 skrev 2018-02-09 23:37:21 följande:

    Men Gud ...suck..


    Ja, de kan polisanmäla henne för att ha fuskat i ansökan om bostadsbidrag. Sedan är det inte säkert det blir någon förundersökning av anmälan.
    Queennr1 skrev 2018-02-09 23:36:35 följande:

    En annan sak om man medvetet fuskar. Bostadsbidrag bygger på ett annat system. Förväntad inkomst, och det kan i efterhand resultera i att du får betala tillbaks older visar sig att din inkomst höjts under året.


    Delvis har du rätt. Men om man medvetet fuslat med bostadsbidragsansökan så kan man bli anmäld. Man kan även bli anmäld om fk misstänker att man medvetet fuskat med ansökan.

    Dock har inte ts blivit anmäld pch risken för art hon sla bli det är ytterst liten, då de isåfall gör detta med en gång.
  • honutannick

    Under min ensamstående period fick jag bostadsbidrag, jobbade timme och hade svårt att räkna ut lönen, 2 år i rad blev jag återbetalningsskyldig, betalade tillbaka och ingen polisanmälan gjordes.

    Jag tror (=åsikt inte fakta) att de är hårdare med VAB och de som anmäler fel på rutin

Svar på tråden Polisanmäld vid återbetalning av bostadsbidrag?