• Äldre 9 Feb 23:37
    2893 visningar
    5 svar
    5
    2893

    Mitt ex vänder mina barn mot min nya sambo

    Skild sen snart två år efter ett gemensamt beslut.

    Allt har varit relativt bra tills jag ville styra upp mitt liv och inte bara finnas till hands så fort hon ropade.

    Efter ett tag träffade jag en ny kvinna som flyttade 40mil med sina barn för att bli sambo med mig då jag inte ville flytta från mina barn.

    Jag, hon hennes barn och mina blev snabbt en riktigt härlig familj och barnen såg sig som syskon.

    Exet har aldrig tyckt om min nya (utan att ens träffat henne) och nu har min 13åring blivit så hjärntvättad när hon kommer hit på helgerna så hon inte ens svarar när min sambo pratar med henne.

    När hon åker hem på söndagen är det som det var förr men nästa gång likadant.

    Detta gör på oss alla.

    Syskon, sambo och mig.

    Känns hopplöst.

    Barnet har dessutom en lättare funktionsnedsättning.

  • Svar på tråden Mitt ex vänder mina barn mot min nya sambo
  • Anonym (:))
    Äldre 10 Feb 09:11
    #1

    Prata med din exfru. Sätt er ner bara ni två och och låt båda två berätta hur ni känner och ser på situationen.

  • Anonym (äää)
    Äldre 10 Feb 09:33
    #2

    Har du pratat med 13-åringen? Är man 13 är man så stor att man ska kunna prata själv.

    Förklara hur ni ser förändringen och att ni vill veta varför hon gör som hon gör. Sedan är hon tonåring och det kan vara ett par stormiga år där med puberteten, så även om ni hade fortsatt i den gamla familjen hade ni i säkert fått er några tonårsduster där också, kan vara bra att ha i bakhuvudet.

    Det viktiga när man försöker prata om sånt här är att låta barnet prata, inte tolka och bestämma vad det hon säger betyder eller säga att hon har fel etc. Lyssna, visa att det är viktigt det hon säger, att du verkligen värdesätter att hon kan prata om saken och sedan - hur ska ni hanterade det så att alla känner sig någorlunda nöjda.
    ibland kan det bli bättre bara av att få känslan att man blir lyssnad på, att hon vet det inte är tabu att ta upp detta med dig

  • Äldre 10 Feb 12:05
    #3

    Hur vet du att exfrun har gjort detta?

  • Äldre 10 Feb 16:42
    #4

    Den andra systern är ganska tydliga och berättar vad som sker på mammaveckorna.

    Barnen använder samma ord och meningar som deras mamma mot mig.

  • Äldre 10 Feb 17:06
    #5

    Min ex-man var också lite upprörd när jag hade en ny partner, och det var ändå tre år efter separationen. Men det som övertygade honom var att jag sa till honom att han ska se den nye partnern som en extra-resurs. Jag sa att det ju bara kan vara bra för barn om de har fler stabila vuxna att vända sig till, som hjälper dem med saker, osv. Kanske ett argument som även ditt ex skulle inse?

    Prata med henne i lugn och ro och övertyga henne om att ni båda vill att barnen ska ha det bra, och att din nya inte konkurrerar med henne.

Svar på tråden Mitt ex vänder mina barn mot min nya sambo