Anonym (Hur?) skrev 2018-02-10 09:07:55 följande:
Mitt barn har en dålig lärare som påverkar hela klassen negativt.
Läraren är otydlig. Både i kommunikation med barnen och oss föräldrar.
Hen är rörig (flyttar raster ofta i sista minuten) och verkar hämta material från nätet utan att säkerställa kvaliteten och att den passar gruppen.
Verkar ha svårt att förklara syftet med vad eleverna ska göra. Till exempel kan läraren be eleverna plocka fram en bok flera gånger under dagen men sedan används den inte.
När ett barn gör något dumt mot ett annat barn säger hen till det drabbade barnet att hen ?inte ska bry sig?.
Vissa av de här sakerna har tagits upp med lärare och rektor som rasterna och att läraren ta tag i situationer som uppstår mellan barnen. Men otydligheten och en rörighet kvarstår och läraren verkar inte förstå. Min upplevelse är att läraren inte är så bra på kommunikation och organisation helt enkelt.
Vet att flera föräldrar upplever samma men har överseende. För oss funkar det inte alls. Hur hade ni tänkt?
Det finns lärare som inte bör vara lärare men det kan också finnas andra, för er, osynliga faktorer som påverkar läraren. Om läraren hämtar material från nätet, kan det vara så att det inte finns läromedel. Jag är själv på en skola just nu där det inte finns något läromedel och det stressar enormt därför att jag måste skapa mitt eget, ta lite från här och där- det finns inte tid till att vara särskilt petig i valet av material. Det finns absolut ingen tid till anpassningar eftersom basen saknas. Tiden är inte outtömlig tyvärr. Det verkar som om denna lärare är stressad.
Det jag vill säga egentligen är att det kanske finns andra faktorer som påverkar läraren än dennes personlighet. Prata med läraren och fråga om förutsättningarna. Saknas det struktur och resurser på organisationsnivå så påverkar det vad som händer i klassrummen många gånger.
Att flytta på raster däremot låter dock märkligt. Det måste ju finnas ett schema?
Vad gäller konflikter så vill jag inte kommentera den biten då det är alltför vanligt med missförstånd. Lärare får inte avfärda saker som händer, mer än så vill jag inte gå in på det eftersom jag inte var där.