• Anonym (Hur?)

    Hur tänka kring en dålig lärare?

    Mitt barn har en dålig lärare som påverkar hela klassen negativt.

    Läraren är otydlig. Både i kommunikation med barnen och oss föräldrar.

    Hen är rörig (flyttar raster ofta i sista minuten) och verkar hämta material från nätet utan att säkerställa kvaliteten och att den passar gruppen.

    Verkar ha svårt att förklara syftet med vad eleverna ska göra. Till exempel kan läraren be eleverna plocka fram en bok flera gånger under dagen men sedan används den inte.

    När ett barn gör något dumt mot ett annat barn säger hen till det drabbade barnet att hen ?inte ska bry sig?.

    Vissa av de här sakerna har tagits upp med lärare och rektor som rasterna och att läraren ta tag i situationer som uppstår mellan barnen. Men otydligheten och en rörighet kvarstår och läraren verkar inte förstå. Min upplevelse är att läraren inte är så bra på kommunikation och organisation helt enkelt.

    Vet att flera föräldrar upplever samma men har överseende. För oss funkar det inte alls. Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Hur tänka kring en dålig lärare?
  • Ärling

    Jobbigt. Det där är min mardröm - att barnen får dåliga lärare.

    Ibland är det lättare att få fram vad man vill genom att säga tex "för att det ska funka hos oss behöver vi att du lämnar ut schemat en vecka i förväg" "mitt barn behöver struktur för att lära sig på ett effektivt sätt, därför ber vi dig att berätta när lektionen börjar vad den ska innehålla"

    Alltså att utgå från vad ni behöver, inte vad läraren gör för fel. Men vissa människor är ju tyvärr inte lämpliga som lärare. Jag hade en spn på universitetsnivå. Hen gick en massa kurser i pedagogik, men det gick bara inte. :-/

  • Anonym (lärare)

    Som lärare själv säger jag så här:

    Kontakta rektor. Gå gärna ihop flera föräldrar om det är så som du säger, skriv ner konkreta exempel, med datum och ev material som du kan visa är otydligt eller inte bra. 

    Men gnäll inte på att "läraren är dålig" utan fråga mer saker som

    Hur samarbetar arbetslaget?
    Vilket stöd får läraren av dig som chef eller av kollegor?
    Vi är oroliga över hur det här påverkar klassen, kan någon annan lärare vara med på lektioner och stötta upp? 

    Det som är ganska vanligt på skolor är att man ber tex specialpedagogen att sitta med och observera några lektionspass, eller en annan kollega. Sedan diskuterar den som observerat med läraren i fråga om vad man sett och resonerar kring hur man kan lägga upp saker bättre. 
    Det är kan vara lite känsligt om man inte är van att arbeta på det sättet på just den skolan men det är ett bra sätt att i lugn och ro hjälpa lärare att utvecklas i sin roll. Har de förtroende för den som sitter och observerar så kan det bli väldigt bra! De ska givetvis prata om detta innan, vad det är man ska titta på så att inte läraren känner sig utsatt och ser det som ett "straff" utan det ska ju vara utvecklande. 

    En bra rektor har sedan också uppföljningssamtal med läraren, kanske 2-3 ggr, för att höra hur det här fungerar. 

    Sedan undrar jag hur länge läraren arbetat. Är det en färsk lärare kan det här upplägget fungera superbra. Är det en äldre lärare som är i en fas i livet då något annat är mycket jobbigt, kan det också bli bra men då kanske det är så att denne behöver stöd för något annat än själva jobbet. Vi vet väl alla att vi kan ha svackor pga tex en skilsmässa eller något annat, då får chefen försöka ta reda på vad de är. kanske skicka läraren till företagshälsovården. 

    Utbrändhet är ganska vanligt hos lärare och det du skriver skulle kunna tyda på det. Den här personen är kanske på väg dit?  

  • Anonym (läraren2)
    Anonym (Hur?) skrev 2018-02-10 09:07:55 följande:

    Mitt barn har en dålig lärare som påverkar hela klassen negativt.

    Läraren är otydlig. Både i kommunikation med barnen och oss föräldrar.

    Hen är rörig (flyttar raster ofta i sista minuten) och verkar hämta material från nätet utan att säkerställa kvaliteten och att den passar gruppen.

    Verkar ha svårt att förklara syftet med vad eleverna ska göra. Till exempel kan läraren be eleverna plocka fram en bok flera gånger under dagen men sedan används den inte.

    När ett barn gör något dumt mot ett annat barn säger hen till det drabbade barnet att hen ?inte ska bry sig?.

    Vissa av de här sakerna har tagits upp med lärare och rektor som rasterna och att läraren ta tag i situationer som uppstår mellan barnen. Men otydligheten och en rörighet kvarstår och läraren verkar inte förstå. Min upplevelse är att läraren inte är så bra på kommunikation och organisation helt enkelt.

    Vet att flera föräldrar upplever samma men har överseende. För oss funkar det inte alls. Hur hade ni tänkt?


    Det finns lärare som inte bör vara lärare men det kan också finnas andra, för er, osynliga faktorer som påverkar läraren. Om läraren hämtar material från nätet, kan det vara så att det inte finns läromedel. Jag är själv på en skola just nu där det inte finns något läromedel och det stressar enormt därför att jag måste skapa mitt eget, ta lite från här och där- det finns inte tid till att vara särskilt petig i valet av material. Det finns absolut ingen tid till anpassningar eftersom basen saknas. Tiden är inte outtömlig tyvärr. Det verkar som om denna lärare är stressad. 

    Det jag vill säga egentligen är att det kanske finns andra faktorer som påverkar läraren än dennes personlighet. Prata med läraren och fråga om förutsättningarna. Saknas det struktur och resurser på organisationsnivå så påverkar det vad som händer i klassrummen många gånger.

    Att flytta på raster däremot låter dock märkligt. Det måste ju finnas ett schema?

    Vad gäller konflikter så vill jag inte kommentera den biten då det är alltför vanligt med missförstånd. Lärare får inte avfärda saker som händer, mer än så vill jag inte gå in på det eftersom jag inte var där.
  • Anonym (....)

    Är själv lärare och hämtar själv material från nätet, betyder det att jag är en dålig lärare då? Och raster flyttar jag på ibland också, när eleverna är inne i ett arbetsflow så kan vi skjuta på rasten. Eller om det är fint väder kan de få längre rast.

  • Inisario
    Anonym (Hur?) skrev 2018-02-10 09:07:55 följande:

    Mitt barn har en dålig lärare som påverkar hela klassen negativt.

    Läraren är otydlig. Både i kommunikation med barnen och oss föräldrar.

    Hen är rörig (flyttar raster ofta i sista minuten) och verkar hämta material från nätet utan att säkerställa kvaliteten och att den passar gruppen.

    Verkar ha svårt att förklara syftet med vad eleverna ska göra. Till exempel kan läraren be eleverna plocka fram en bok flera gånger under dagen men sedan används den inte.

    När ett barn gör något dumt mot ett annat barn säger hen till det drabbade barnet att hen ?inte ska bry sig?.

    Vissa av de här sakerna har tagits upp med lärare och rektor som rasterna och att läraren ta tag i situationer som uppstår mellan barnen. Men otydligheten och en rörighet kvarstår och läraren verkar inte förstå. Min upplevelse är att läraren inte är så bra på kommunikation och organisation helt enkelt.

    Vet att flera föräldrar upplever samma men har överseende. För oss funkar det inte alls. Hur hade ni tänkt?


    Prata med "HEN". Gjorde du det och det fortfarande inte finns någon förändring, prata med rektorn. Alternativt, delta i lektionen för att kunna bilda dig någon egen uppfattning.
  • annabellelee

    Prata med läraren, och om det inte fungerar med rektorn. Säg inte vad som INTE fungerar, utan i stället hur ni vill ha det.

    Tex inte "eleverna fattar inte vad syftet är, utan" "kan du inte börja lektionen med att förklara vad ni ska göra under lektionen och varför. Var tydlig med vad slutprodukten ska vara när ni börjar med ett arbetsområde".

Svar på tråden Hur tänka kring en dålig lärare?