• Äldre 10 Feb 09:56
    5166 visningar
    9 svar
    9
    5166

    knapert/ekonomin

    Jag, min sambo och vår baby har flyttat hem från att ha bott utomlands en längre tid. Jag har lyckats få ett korttidsvikariat nu, men detta jobb är dåligt betalt, och sambon kan inte jobbs då hon tar hand om babyn. 

    Vad kan vi få för hjälp i form av stöd/bidrag förutom barnbidraget, för att kunna komma igång? Målet är att vi så fort som möjligt skall kunna stå på egna ben, men behöver all hjälp vi kan få nu i starten.

  • Svar på tråden knapert/ekonomin
  • Äldre 10 Feb 10:59
    #1

    Bostadsbidrag? Försörjningsstöd (socialbidrag) om det är såpass illa.

  • Äldre 10 Feb 11:03
    #2

    Kolla upp hur det ligger till med föräldrapenning.

  • Äldre 10 Feb 11:18
    #3
    Trippelmamma76 skrev 2018-02-10 10:59:11 följande:

    Bostadsbidrag? Försörjningsstöd (socialbidrag) om det är såpass illa.


    Bostadsbidrag, hur mycket kan man få om man har en hyra på kring 7000kr?

    Får man ha tillgångar då? Har i princip ingen pension, men har i stället lyckats spara privat en summa på ca 70k som alltså är min pension, kan förstå att man kan tyckas spendera dessa först, men då jag inte har någon pension att tala om, är detta det enda jag har.
  • Äldre 10 Feb 11:19
    #4
    Jemp skrev 2018-02-10 11:03:19 följande:

    Kolla upp hur det ligger till med föräldrapenning.


    Mamman studerar nu på SFI, och det är inte CSN-grundat, men får man ta ut mammaledighet då man studerar?
  • Äldre 10 Feb 11:31
    #5
    rade skrev 2018-02-10 11:18:04 följande:

    Bostadsbidrag, hur mycket kan man få om man har en hyra på kring 7000kr?

    Får man ha tillgångar då? Har i princip ingen pension, men har i stället lyckats spara privat en summa på ca 70k som alltså är min pension, kan förstå att man kan tyckas spendera dessa först, men då jag inte har någon pension att tala om, är detta det enda jag har.


    Gör en provberäkning på försäkringskassans hemsida. Tillgångar påverkar rätten till bostadsbidrag om de överstiger en viss summa, i ditt fall inte ett problem.

    Försörjningsstöd har ni inte rätt till om det finns tillgångar oavsett vad det är tänkta till.

    Enligt denna länk ska man kunna ta ut fp vid SIG studier, åtminstone på deltid.

    www.google.se/url&source=web&rct=j&url=m.facebook.com/foralder/posts/479384702142728&ved=2ahUKEwix57jYkZvZAhUB1ywKHTZ3AiIQFjAEegQIChAB&usg=AOvVaw3Xkz4AfAATJF7VcptI-Fu7

    Tänk på att du kan ta ut lägsta nivådagar på helger.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 10 Feb 11:57
    #6

    Du hittar alla svar på Försäkringskassans hemsida.

  • Äldre 10 Feb 15:35
    #7
    rade skrev 2018-02-10 11:18:04 följande:
    Har i princip ingen pension, men har i stället lyckats spara privat en summa på ca 70k som alltså är min pension, kan förstå att man kan tyckas spendera dessa först, men då jag inte har någon pension att tala om, är detta det enda jag har.
    Sitter pengarna på ett vanligt konto är det en tillgång som ska användas. Har du dem på ett pensionskonto och de inte kan tas ut fore en viss ålder är de inte en tillgång.
  • Äldre 14 Feb 13:52
    #8

    tack, finns det en möjlighet att flytta över dessa pengar från konto till ett fördelaktigt pensionskonto som gör att det inte längre räknas som tillgång?

  • Äldre 14 Feb 13:54
    #9

    edit. har du något tips på ett bra pensionskonto?

Svar på tråden knapert/ekonomin