• Anonym (Vikarie)

    Hur ska man vara som vikarie?

    Jag har jobbat en del som vikarie inom skolan, mycket på fritids. Jag gör mitt bästa och försöker vara rättvis mot alla barnen. Jag hjälper, tröstar, reder ut bråk och som sagt vara lika rättvis mot alla barnen.

    Men ändå känns det som att vissa av barnen och deras föräldrar tycker att de inte behöver lyssna på mig eftersom jag bara är vikarie. Jag har varit så mycket på samma ställe att jag tycker att jag är värd att bli lyssnad på. Men det finns barn och föräldrar som tycker det är bra att jag är där och känner sig trygga med att jag är där.

    Hur ska man vara som vikarie? Ska jag fortsätta vara den kärleksfulla och rättvisa vikarien som jag har varit hittills? Eller finns det andra saker som jag bör tänka på?

  • Svar på tråden Hur ska man vara som vikarie?
  • Anonym (Howard)

    Att du föräldrarna och barnen inte lyssnar på dig i samma utsträckning beror säkert på din position. Försök få en bättre tjänst eller acceptera att det är normalt att föräldrar och barn i första hand går till ordinarie läraren.

    En vikarie ska vara

    * Engagerad

    * Lugn

    * Våga säga ifrån

    * Ta ansvar

    * Vara rättvist och schysst

    * Tålmodig

    * Gå in i en lärarroll och inte en kompisroll

  • Anonym (Vikarie)
    Anonym (Howard) skrev 2018-02-10 10:21:03 följande:

    Att du föräldrarna och barnen inte lyssnar på dig i samma utsträckning beror säkert på din position. Försök få en bättre tjänst eller acceptera att det är normalt att föräldrar och barn i första hand går till ordinarie läraren.

    En vikarie ska vara

    * Engagerad

    * Lugn

    * Våga säga ifrån

    * Ta ansvar

    * Vara rättvist och schysst

    * Tålmodig

    * Gå in i en lärarroll och inte en kompisroll


    Jag vet att de hellre går till ordinarie men ibland gillar jag inte att de ifrågarsätter det jag säger och gör. Men många gånger när jag ska prata med barnen om vad som har hänt så låter jag en ordinarie vara med så de vet oxå vad det handlar om.

    Jag lär mig mer och mer för varje dag som går. Var väldigt osäker i början men känner mig mer säker nu. Om det är något som jag inte vet hur jag ska hantera så låter jag en ordinarie hjälpa mig med det. Jag vill inte att det ska bli värre bara för att jag ska försöka lösa det själv.
Svar på tråden Hur ska man vara som vikarie?