• Bigpapabear

    Extra jobb till barnen

    Hej

    Min dotter, 12 år, är på jakt efter extra jobb. Får man "jobba" i den åldern? När jag var den åldern sålde jag GT på helgerna och när jag var något år äldre så delade jag ut reklam, men vet inte om den möjligheten finns längre för så unga att jobba extra.
    Vill att hon skall lära sig att tjäna ihop sin egna pengar så att det får ett annat värde än när man ber sina föräldrar.

    Någon som har koll på vad som gäller och gärna tips på vad det finns hon kan göra.

  • Svar på tråden Extra jobb till barnen
  • Tow2Mater

    Sätt upp lappar i affären etc om att hon kan klippa gräs, kratta löv, gå ut med hundar, etc?

    Vi brukade leta och panta tomburkar.

  • Bigpapabear
    Tow2Mater skrev 2018-02-10 15:30:27 följande:

    Sätt upp lappar i affären etc om att hon kan klippa gräs, kratta löv, gå ut med hundar, etc?

    Vi brukade leta och panta tomburkar.


    Tack, det är inte ett så dumt förslag
  • Aniiee

    Vad ni gör, låt henne inte ta jobb som reklamutdelare. Det är direkt slavarbete.

    Som Tow2Mater skrev, lappar med tjänster (MEN de ska kontakta ER föräldrar, inte henne direkt, så ni kan hålla lite koll), låt henne även göra extratjänster hemma mot betalning (inte mot veckopengen/månadspengen, utan utöver) och hör runt med släktingar och vänner, så det inte bara är främlingar. Mormor eller farmor kanske vill ha hjälp att storstäda mot en hundrig och kanske lite mellis.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2018-02-10 16:59:17 följande:

    Vad ni gör, låt henne inte ta jobb som reklamutdelare. Det är direkt slavarbete.


    For mig gav reklamutdelning både bra extrapengar och motion. Men en 12 åring är for ung for det.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2018-02-10 17:08:33 följande:
    For mig gav reklamutdelning både bra extrapengar och motion. Men en 12 åring är for ung for det.
    För dig för 20+ år sedan? Ja, det var då det.... Nu ger det ingenting för en jävla massa jobb. Så lite som 70 kr för 6-10 timmars jobb. Har man tur så kan man få 200 kr för 6-10 timmars jobb.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Ggrodan
    Aniiee skrev 2018-02-10 17:18:13 följande:

    För dig för 20+ år sedan? Ja, det var då det.... Nu ger det ingenting för en jävla massa jobb. Så lite som 70 kr för 6-10 timmars jobb. Har man tur så kan man få 200 kr för 6-10 timmars jobb.


    Håller med, inte dela ut reklam jag var runt 11-12 när jag följde med min äldre kusin och delade ut, så jäkla drygt och tungt och segt och fruktansvärt omotiverande och tråkigt jobb sen dess har jag aldrig mer varit nära ett tidningsbud.

    Låt hon göra något som kan vara lite lagom lätt och motiverande till att börja med åtminstone.
  • baralillatant

    Om du är oklar över om det är lagligt att jobba så kanske hon är för ung? Varför ska hon börja tjäna egna pengar som 12-åring? Låt barn vara barn..

    Det rimliga är väll att hon får förtjäna veckopengen hemma :)

  • Bestemor
    Bigpapabear skrev 2018-02-10 12:22:21 följande:

    Hej

    Min dotter, 12 år, är på jakt efter extra jobb. Får man "jobba" i den åldern? När jag var den åldern sålde jag GT på helgerna och när jag var något år äldre så delade jag ut reklam, men vet inte om den möjligheten finns längre för så unga att jobba extra.

    Vill att hon skall lära sig att tjäna ihop sin egna pengar så att det får ett annat värde än när man ber sina föräldrar.

    Någon som har koll på vad som gäller och gärna tips på vad det finns hon kan göra.


    När jag var i den åldern satt jag barnvakt mot betalning.
  • Bigpapabear
    baralillatant skrev 2018-02-10 17:30:36 följande:

    Om du är oklar över om det är lagligt att jobba så kanske hon är för ung? Varför ska hon börja tjäna egna pengar som 12-åring? Låt barn vara barn..

    Det rimliga är väll att hon får förtjäna veckopengen hemma :)


    För att lära sig värdet av pengar och smakar alltid eget förtjänade pengar bäst.
    Det är ju inte så att hon skall tjäna pengar för att betala hemma utan för att lära sig värdet av pengar.
  • derglernas

    Beror på vart ni bor, men med tanke på att kvinnor gruppvåldtas och mördas varje dag i dom mer spännande och berikande utanförskap områdena ,skulle jag inte låta mina ungar sätta sin fot där ,speciellt inte en naiv 12 åring flicka 

Svar på tråden Extra jobb till barnen