• Magdaaa

    Hur tvätta bort fosterfettet lättast underlivet flicka ?

    Hej! Har en femdagars flicka här hemma och försökt få bort fosterfettet i underlivet med vatten och olja då jag fick höra att det var lättast. Men är så svårt!

    Och hon blir så arg stackarn:(

    Hur tvättar man bäst och smidigast för hennes del?

    Är det väldigt noga att allt försvinner? Blir väl svamp annars?

    Nån med tips? Å

  • Svar på tråden Hur tvätta bort fosterfettet lättast underlivet flicka ?
  • Anonym (L)

    Men What! Varför ska du ta bort det? Fett/olja stör inte pH-balansen i underlivet.

  • Carambolan

    Du ska inte tvätta innanför blygdläpparna på en bebis. Det sköter sig självt! Däremot i lårvecken kan det lätt samlas en del klägg och guck som snabbt kan bli sårigt och jobbigt om du inte tvättar bort det.

  • Crazzy

    Som de andra säger: Låt det vara. Alternativt smeta ut det lite, fettet är jättebra för huden!

  • Anonym (Ghvcb)

    Fosterfettet skyddar. Du ska inte använda tvål på så små barn.

  • Magdaaa

    Jag har smetat ut det lite i veckan men är lite kvar och var på kontroll nu och då sa läkaren att det börjar bli för många dagar och att man borde tvätta bort det (??) men glömde fråga med vad som är bäst.

    Har också för mig att man ska låta det vara..jobbigt med olika bud!

    Men då låter jag bli det:)

    Förstår inte riktigt varför hon sa så bara

  • Anonym (Härsknar)

    Blir det för gammalt härsknar det ju förstås... försök när du badar henne och använd babywash. (Det gör de på neonatal även på prematurer när de badas så det är helt ok). Sedan när bebisen är ren, så tycker inte jag att man behöver använda babywash varje gång utan bara vatten och olja ibland när man badar. Jag tycker du ska göra som läkaren sa och inte vad folk säger på FL. Hon gjorde ju en professionell bedömning av just ditt barns behov.

  • viseversa

    Äh vilka hysteriska människor i tråden. Tvätta bort det bara ts. Hon kommer inte bli skadad jag lovar. Får det ligga kvar blir det "surt" olja vatten och tvättlapp bara.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Härsknar) skrev 2018-02-10 14:27:29 följande:

    Blir det för gammalt härsknar det ju förstås... försök när du badar henne och använd babywash. (Det gör de på neonatal även på prematurer när de badas så det är helt ok). Sedan när bebisen är ren, så tycker inte jag att man behöver använda babywash varje gång utan bara vatten och olja ibland när man badar. Jag tycker du ska göra som läkaren sa och inte vad folk säger på FL. Hon gjorde ju en professionell bedömning av just ditt barns behov.


    INSTÄMMER!!
  • Magdaaa
    Anonym (Härsknar) skrev 2018-02-10 14:27:29 följande:

    Blir det för gammalt härsknar det ju förstås... försök när du badar henne och använd babywash. (Det gör de på neonatal även på prematurer när de badas så det är helt ok). Sedan när bebisen är ren, så tycker inte jag att man behöver använda babywash varje gång utan bara vatten och olja ibland när man badar. Jag tycker du ska göra som läkaren sa och inte vad folk säger på FL. Hon gjorde ju en professionell bedömning av just ditt barns behov.


    Tack snälla för bra tips:)
  • Magdaaa
    viseversa skrev 2018-02-10 14:47:49 följande:

    Äh vilka hysteriska människor i tråden. Tvätta bort det bara ts. Hon kommer inte bli skadad jag lovar. Får det ligga kvar blir det "surt" olja vatten och tvättlapp bara.


    Ja håller med dig :(

    Inge roligt med sånt hur dumma frågor man än ställer i andras ögon kan jag tycka..

    Tur det finns såna som dig som faktiskt hjälper utan att dumförklara:)

    Uppskattas!! Tack:)
Svar på tråden Hur tvätta bort fosterfettet lättast underlivet flicka ?