• Äldre 10 Feb 13:18
    1393 visningar
    6 svar
    6
    1393

    Kan man krysta ut tarmarna vid förlossning?

    Lite konstig fråga kanske.
    Jag har 2 äldre barn och funderar lite smått på att skaffa en sladdis. Vid senaste förlossningen för ca 10 år sen så kändes det som att jag nästan krystade ut tarmarna. Jag känner av det varje gång jag går på toaletten fortfarande. Det känns som att stjärten trycks ut långt och jag får trycka in den med papper när jag är klar. (tänk babianarsle)

    Vad 17 händer vid en förlossning när jag tar i för kung och fosterland? Är livrädd att få framfall i stjärten. Det är lite det här som står mellan mig och ett tredje barn. Några tankar? Hittar inte mycket när jag googlar.

  • Svar på tråden Kan man krysta ut tarmarna vid förlossning?
  • Äldre 10 Feb 13:20
    #1

    Ja man kan mer eller mindre råka krysta ut lite av tarmen. Och ffa får man ju hemorrojder. Men det går tillbaka ganska direkt.

    Det finns något som heter tarmprolaps som är att tarmen kommer ut ur anus.

    Men det är betydligt vanligare med främre och bakre framfall i slidan.


    Tells it the way it is.
  • Äldre 10 Feb 13:21
    #2

    Men är det ett skäl att undvika vaginal förlossning? Det känns jobbigt redan vid vanliga toabesök. Något hände definitivt vid sista förlossningen.

  • Äldre 10 Feb 13:24
    #3
    Sportmamma skrev 2018-02-10 13:21:37 följande:

    Men är det ett skäl att undvika vaginal förlossning? Det känns jobbigt redan vid vanliga toabesök. Något hände definitivt vid sista förlossningen.


    Vet faktiskt inte. Rådfråga en barnmorska! Och se till att få en utredning för det finns hjälp att få.
    Tells it the way it is.
  • Äldre 10 Feb 13:33
    #4

    Jag hade planerat att sluta med mina p-piller denna månad så jag är inte gravid än. Tror inte en barnmorska att jag är knäpp om jag ringer innan jag ens har en förlossning på g?
    Ringer man en rumpdoktor annars?
    Många dumma frågor men jag har aldrig undersökt analen eller pratat om den med en läkare och tanken känns väldigt främmande. Skäms bara jag tänker på det Skäms

  • Äldre 10 Feb 13:37
    #5
    Sportmamma skrev 2018-02-10 13:33:44 följande:

    Jag hade planerat att sluta med mina p-piller denna månad så jag är inte gravid än. Tror inte en barnmorska att jag är knäpp om jag ringer innan jag ens har en förlossning på g?

    Ringer man en rumpdoktor annars?

    Många dumma frågor men jag har aldrig undersökt analen eller pratat om den med en läkare och tanken känns väldigt främmande. Skäms bara jag tänker på det


    Man kan kontakta sin vc, så remitterar dom till en kirurg som är insatt i just ändtarmsbesvär.

    Du ska inte skämmas! Förstår att det känns märkligt och pinsamt men de personerna man träffas är vana vid alla möjliga åkommor så dom bryr sig inte! Det är deras jobb!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 10 Feb 13:57
    #6

    Jag googlade lite och en undersökning verkar inte angenäm. Det syns ju inte hela tiden. Bara när jag går på toa. Att sitta och krysta inför en annan människa vet jag inte ens om jag skulle kunna göra.
    Kanske bäst att spela dum och bara kräva kejsarsnitt Rynkar på näsan.
    Finns det ingen som har samma problem som mig?

    Jag vet ju inte ens om jag kan bli gravid längre, jag är ju ändå 39 nu. Kanske oroar mig i onödan.

Svar på tråden Kan man krysta ut tarmarna vid förlossning?