• Äldre 10 Feb 16:39
    1945 visningar
    1 svar
    1
    1945

    Hur tänker ni kring vaginalförlossningl/snitt efter era änglabarn?

    Hej,

    Jag är mamma till en liten änglabebis, vars hjärta slutade slå  i magen på grund av proppar i moderkakan.
    Egentligen gick vår första förlossning väldigt "smidigt", blev igångsatt och efter några timmar började värkarna. Sedan startade krystvärkarna väldigt snabbt, hann inte få epidral utan fick lustgas och morfin. Krystvärkarna gjorde fruktansvärt ont och efter ca. 5 min inne i förlossningsrummet var vår ängel ute. 

    Det som skrämmer mig  inför nästa graviditet och förlossning är självklart att barnet inte ska överleva. Med just förlossningen känns det väldigt viktigt att välja "rätt" förlossningssätt. Jag har läst mycket om är att det kan hända mycket under tiden under en vaginal förlossning. Ex. syrebrist, att man får använda sugklocka osv.
    Ett planerat snitt i min värld känns mer som att det är kontrollerat och lugnt, jag behöver inte ha panik över att det tar lång tid och att det ska hända något med barnet inne i magen. Det är väl kanske egentligen där mitt psyke brister, att min känsla är att barnet ska ut så fort som möjligt innan nått hinner hända något. 

    Ni som fött syskon till era änglabarn, hur födde ni och varför valde ni det förlossningssättet?

  • Svar på tråden Hur tänker ni kring vaginalförlossningl/snitt efter era änglabarn?
  • Äldre 10 Feb 21:46
    #1

    Vi förlorade vår son i november 2017. När jag var i v23+2 så fick jag en störtblödning. Han mådde bra men min tapp var 1.9cm och jag hade GBS. En vecka senare födde jag honom via k.snitt och han somnade in efter 10 dagar pga en infektion. Läkarna vet inte om jag födde för tidigt pga gbs eller försvagad livmoderhals.

    Då jag har hjärtformad livmoder så låg han i säte, därav k.snitt annars var risken stor att han skulle fastna och eftersom jag bara var öppen 3cm och blödde så fanns det inte tid att vänta. Nu är jag gravid igen och det kommer bli planerat k.snitt. Dels pga min hjärtformade livmoder men också för att plocka ut honom eller henne i god tid

    På ett sätt tycker jag det är tråkigt att inte föda vaginalt men just nu känns snitt bäst. Det har väl kanske med att göra att jag är så rädd också för att nåt ska gå fel och att det då finns en chans att han eller hon kommer ut snabbare än att jag kommer gå över tiden. Allt känns så nervöst men man tat dagarna som dem kommer

    Beklagar så erat barns bortgång <3

Svar på tråden Hur tänker ni kring vaginalförlossningl/snitt efter era änglabarn?