• Viandek

    Svårt att vara

    Hej!

    Jag är 33 år, har två barn 6 och 8 år gamla och en man. Vi varit ihop i 11 år. Vi båda har jobb. Min man är eget företagare. Jag är anställd. Jag är sjukskriven just nu pga utmattning, som kom till mig oväntad ( efter bilolyckan i december) 2-a gången på 3 år. Jag är väldigt stress och ljuskänslig just nu. Dagarna ägnar jag åt att försöka återhämta mig, göra saker för att komma i kontakt med min tryggsystem ( yoga, promenader, meditationer).

    Kvällar och helger är hektiska och helvetiska. Barnen lyssnar ofta och förstår, manen min är ? 3-e barnet?, det går inte att säga ?jag vill inte prata om det just nu, det är för mycket för mig?, jag hör alltid tillbaka från honom ? det är alltid för mycket för dig?, ?du tänker bara på dig själv? osv. Jag blir ledsen av hans svar. Jag sover urdålig varje natt, måste ta medicin för att inte grubbla. Manen kan komma och be om förlåtelse, men jag orkar inte,just att det är på samma sätt varje kväll och helg. Jag vill fly... jag vill inte vara hemma, jag vet inte vad jag skall göra.

    Jag förklarade till min man hur jag känner och mår, han tycks förstå när vi pratar i lugn och ro, men så fort det kommer kväll - maten skall lagas, barnen skall lugnas och nattas blir det för mycket stress och förebråelser.

    Jag är rädd, jag vill återhämta mig, men vet inte hur. Det är livet det. Har ni några råd ?!

  • Svar på tråden Svårt att vara
  • Pollyx

    Bara några praktiska saker. Kan ni hjälpas åt med matlagning, städning och annat i hushållet? Ett tips är att göra storkok ibland så har ni mat i kyl och frys som går ta fram, så behöver ni inte laga mat varje dag. Hinner du göra lite av sysslorna bör du är ensam hemma på veckan? I så fall kanske ni får lugnare kvällar och helger? Prata lugnt med barnen om hur du mår. Barn förstår ofta väldigt bra ändå. De kanske kan hjälpa till mer hemma. Hittar du inte förståelse hos mannen för din sjukdomssituation kanske ni skulle gått till den läkare som sjukskrivit dig tillsammans, så får mannen höra från läkaren hur läget är. Ibland hjälper det att höra en tredje part.

  • Viandek

    Tack! Vi har städhjälp. Vi är kresna med maten, fryser typ aldrig, så det blir lite matlagning varje dag. Vi försöker turas om, men det mesta gör jag.

    Min man vill inte gå till läkare, psykolog, parterapi, ingenting. Han förstår inte hur jag mår. Han vill ha min uppmärksamhet och fattar inte att jag inte orkar. Jag hör förebråelser varje dag Jobbigt. Han mår inte heller bra och jobbar, det vet jag. Men jag kan knappast ta hand om mig själv och barnen nu. För att vila har jag lite tid på dagarna eller så måste jag gå iväg på kvällar/helger. Är jag hemma - hänger barnen och hushållet på mig...

Svar på tråden Svårt att vara