• Nicke67

    Brukar ni drogtesta era barn?

    Det senaste har min son kommit hem väldigt sent på kvällarna och det känns som att han döljer något. Misstänker att det kan ha med droger att göra så jag köpte ett salivtest för att testa han. Tycker ni att detta är fel? Eller har någon här gjort samma sak som mig?

    Har någon annan här köpt liknande tester som jag länkar nedan? 

    www.provsvaret.se/produkt/saliv-drogtest/

    Berätta gärna hur era situationer har sett ut så man vet vad man kan förvänta för reaktioner...

  • Svar på tråden Brukar ni drogtesta era barn?
  • Ggrodan

    Recept på förstörd tillit och inget band mellan förälder och barn check.

    Jag brukar säga åt människor att se barn som vuxna, hur ofta beställer vi hem drogtester åt vår väninna kollega sambo pappa eller bror? Varför gör vi inte det om vi märker att de är ute sent mycket? Eller alko-mätare på partnern?

    Ger det ett negativt budskap, nähe?! Menar du det.

    Men på barn ska det ge positiv effekt alltså? :)

  • Nicke67
    Ggrodan skrev 2018-02-10 17:30:05 följande:

    Recept på förstörd tillit och inget band mellan förälder och barn check.

    Jag brukar säga åt människor att se barn som vuxna, hur ofta beställer vi hem drogtester åt vår väninna kollega sambo pappa eller bror? Varför gör vi inte det om vi märker att de är ute sent mycket? Eller alko-mätare på partnern?

    Ger det ett negativt budskap, nähe?! Menar du det.

    Men på barn ska det ge positiv effekt alltså? :)


    Man har ju också vart ung så man blir ju orolig. Man vet ju hur snett det kan gå!
  • Queennr1

    Känner din magkänsla att nåt är på tok så tycker jag att du gör rätt. Naivt att tro att tonåringar som begår dumheter ska berätta detta och bara förlita sig på sin goda relation. Tonåringar är korkade och tror att de är odödliga. Hur mycket kompis du än försöker vara med din tonåring så är det några år där kompisarna kommer att vara mycket viktigare än föräldrarna. Jag vet inte hur många föräldrar som man träffa som har suttit som fågelholkar när det efter flera år framkommit att det finns ett fullfjädrat missbruk, som aldrig anat minsta lilla.

    Se bara till att du köper tester av hög kvalitet och kom ihåg att testerna inte är fullt tillförlitliga. Önskar fler skulle våga göra som dig, så skulle vi hinna rädda fler ungdomar innan det gick för långt. Detta trams med att man förstör sin relation med tonåringen om man vågar ifrågasätta och kräver saker är ett jäkla flum. Ibland måste man våga vara en auktoritet också.

  • Rock on
    Nicke67 skrev 2018-02-10 17:43:31 följande:

    Man har ju också vart ung så man blir ju orolig. Man vet ju hur snett det kan gå!


    Jag har också varit ung men jag har ALDRIG hållt på med droger!
  • moaguuun

    Ni som svarat verkar inte vara medvetna om hur många unga som dör på grund av droger? Oj, vad hemskt att en förälder vill upptäcka det innan det är försent.

  • derglernas
    Rock on skrev 2018-02-10 18:18:25 följande:
    Jag har också varit ung men jag har ALDRIG hållt på med droger!
    Jaså?Så du har aldrig rökt en cigg druckit en läsk eller kaffe? Du vet att dom legala drogerna socker och tobak skadar och dödar mer än ALLA illegala droger tillsammans 
  • Nicke67
    derglernas skrev 2018-02-10 18:26:25 följande:
    Jaså?Så du har aldrig rökt en cigg druckit en läsk eller kaffe? Du vet att dom legala drogerna socker och tobak skadar och dödar mer än ALLA illegala droger tillsammans 
    Tack äntligen någon som förstår vad jag menar. Jag har själv vart ung och man har ju inte vart blyg direkt i sina dagar så därför med min erfarenhet blir man ännu mer orolig. Man hade ju vänner som hamna snett tidigt och idag är dem inte direkt på top. Många här har säkert också vänner som fått problem med drogor... det är inte kul. 
Svar på tråden Brukar ni drogtesta era barn?