• Anonym (Lubba)

    Varför så mycket parfym?

    Varför tar folk så mycket parfym? Har man i allmänhet dåligt luktsinne? Eller är det jag som har för bra luktsinne? När jag kliver oå bussen på morgonen möts jag av allehanda dofter, de flesta luktar okej diskret, men cirka 2 av 10 har alldeles för mycket. De är som vandrande doftmoln, ofta en blandning sköljmedelsdoft typ syntetisk äpple och ovanpå det för mycket tung, blommig och kväljande parfym.

    Jag pendlar en bit och hamnar jag fel på bussen måste jag dra upp halsduken för näsan för dofterna är så påträngande att jag får ont i huvudet. Så frågan är, varför har så många av er så mycket parfym?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 07:04
    Du som använder parfym, hur långt ifrån din kropp vill du att doften går? Några decimeter, en meter, två meter, tio meter, eller längre? Vill du att doften stannar kvar i ett rum du varit i? Ska dina kollegor känna på doften så fort de öppnar dörren att du redan är på plats?

  • Svar på tråden Varför så mycket parfym?
  • gnipökåms

    Folk blir luktblinda. När man haft samma doft under en längre tid blir man ju van vid den och uppfattar den ibte lika starkt därför blir det lätt att man sprutar på sig lite extra doft.

  • Anonym (Y)

    Brukar tänka att de är ohygieniska skippar duschen och dränker sig i parfym för de vet att de stinker.

    Ju mer du har på dig desto mindre attraktiv, människan attraheras av vår riktiga hudlukt det är faktiskt så vi väljer partner, (omedvetet)

  • Anonym (iop)
    Anonym (Y) skrev 2018-02-10 20:42:29 följande:

    Brukar tänka att de är ohygieniska skippar duschen och dränker sig i parfym för de vet att de stinker.

    Ju mer du har på dig desto mindre attraktiv, människan attraheras av vår riktiga hudlukt det är faktiskt så vi väljer partner, (omedvetet)


    Att det finns teorier om attraktion och feromoner, visst, men att "det är så vi väljer partner" är att påstå lite för mycket. "Ansiktssymmetri, det är så vi väljer partner", är ungefär lika sant.
  • Anonym (parfymälskare)
    Anonym (Y) skrev 2018-02-10 20:42:29 följande:

    Brukar tänka att de är ohygieniska skippar duschen och dränker sig i parfym för de vet att de stinker.

    Ju mer du har på dig desto mindre attraktiv, människan attraheras av vår riktiga hudlukt det är faktiskt så vi väljer partner, (omedvetet)


    Jag skulle säga precis tvärtom. De som skippar parfymer har enligt mina erfarenheter oftare varit mindre måna om sin hygien och luktat sämre överlag.

    Däremot är folk dåliga på att välja parfymer som passar dem och som har klass.
  • Anonym (Agustina)

    Har mycket dålig lukt att dölja..tror i alla fall jag..!

  • Anonym (Mio)

    Jag har läst diskussioner här förr med folk som använder mycket parfym, och det verkar handla om något så märkligt som hänsynslöshet i syfte att göra ett gott intryck. De vet att medpassagerarna lider men de bryr sig inte. De vill istället imponera på de personer de möter efter att de klivit av bussen (och som sannolikt inte är ett dugg mer förtjusta i starka dofter än vad gemene busspendlare är).

  • Anonym (Bella)

    Jag undrar också varför man dränker sig i parfym. Den ska inte kännas mer än när man kramar någon anser jag.

    Har funderat på vad det är som utmärker en billig parfym - förutom priset då förstås hehe. Vad får dig att tänka "billig parfym" när du känner doften av någons parfym?

  • Anonym (lina)

    Det är ju så att när man använt en doft ett tag så känner man den inte själv så mycket. Antar att det gör att en del använder mer, och mer.

    Det är också så att det är väldigt svårt att undvika parfymer, vet jag som är känslig mot parfym. En vanlig morgon använder i alla fall jag tvål, shampoo, balsam, deo, hudlotion och 2-3 hårprodukter. Det blir åtta olika parfymer! Sortimentet med oparfymerat är väldigt begränsat, och i synenrhet hårprodukter. Jag tycker mig märka att mycket av det som känns på långt håll är just hårprodukter och inte bara parfym. Jag brukar själv försöka hitta oparfymerade alternativ, men vad gäller vissa hårprodukter är det i princip omöjligt.

  • Anonym (Lubba)
    Salmiakk skrev 2018-02-10 20:38:06 följande:

    För att jag älskar parfym


    När du har på dig parfym, vad är då din plan, ska det lukta bara när man kommer nära, eller en meter ifrån, eller två meter, tio meter, eller ska det lukta i en hel buss?
Svar på tråden Varför så mycket parfym?