• Anzil

    Pluggar upp betyg - Får inte feedback för min grammatik

    Hej!

    Jag är fullt medveten över att jag har kass grammatik vid text. När jag talar är det dock inga problem, men vid text så blir det tokigt.

    Jag kan inte förhandsgranska texten, eftersom jag inte kan se felet. Det är alltså tack vare omgivningen och trådar som jag skapat som folk/användare påstått att jag har en dålig grammatik vid text.

    Nu pluggar jag upp svenska betyget, men läraren säger att han inte vill ge mig sådan feedback, eftersom han tycker mina uppgifter är bra på andra saker, och att han menar att en liten sak som grammatik är det ingenting som han vill ta en ''röd penna och stryka över felen''.

    Jag har själv framvisat att jag är intresserad av att bryta min kassa grammatik vid text. Men att tjata är ingenting som jag aldrig varit bra på. Jag brukar få dålig samvete och skuldkänslor. Så jag har slutat att fråga om grammatiken är korrekt och/eller om han kunde ge mig feedback för grammatiken.

    Så hur kan jag exakt bryta min grammatik egentligen?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Pluggar upp betyg - Får inte feedback för min grammatik
  • Aniiee

    Du får läsa mer. Läs mycket skönlitteratur (gärna lite äldre) och kanske också en bok om grammatik.

    Den krassa sanningen är att man idag (eh, sedan jag var liten, faktiskt) "inte får" rätta elevernas språkfel, vare sig grammatiskt eller stavningsmässigt, om det inte är totalt oförståeligt, för att det "hämmar självkänslan och kreativiteten" eller något. Enligt de lärare jag känner, alltså.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • CrazyTown
    Aniiee skrev 2018-02-10 21:19:21 följande:

    Du får läsa mer. Läs mycket skönlitteratur (gärna lite äldre) och kanske också en bok om grammatik.

    Den krassa sanningen är att man idag (eh, sedan jag var liten, faktiskt) "inte får" rätta elevernas språkfel, vare sig grammatiskt eller stavningsmässigt, om det inte är totalt oförståeligt, för att det "hämmar självkänslan och kreativiteten" eller något. Enligt de lärare jag känner, alltså.


    Och det är väl därför eleverna presterar allt sämre och får svårare och svårare att klara universitetsprogrammen :(
  • Anzil
    Aniiee skrev 2018-02-10 21:19:21 följande:

    Du får läsa mer. Läs mycket skönlitteratur (gärna lite äldre) och kanske också en bok om grammatik.

    Den krassa sanningen är att man idag (eh, sedan jag var liten, faktiskt) "inte får" rätta elevernas språkfel, vare sig grammatiskt eller stavningsmässigt, om det inte är totalt oförståeligt, för att det "hämmar självkänslan och kreativiteten" eller något. Enligt de lärare jag känner, alltså.


    Jag brukar faktiskt läsa böcker.

    Som sagt, så kan jag inte förhandsgranska min text. Jag kan inte se vad som är tokigt.

    Så läsa böcker, vet jag inte hur mycket det hjälper. För läsa böcker gör jag redan.

    Får jag fråga hittills. Hur mycket fel finns det från min första inlägg i den här tråden till den här?

    Nu har jag väl i för sig bara skrivit två inlägg i denna tråd, men jag blir väldigt nyfiken. Och hur hade man i sådan fall skrivit på ett bättre sätt?

    Och vad får ni för uppfattning av mig när ni läser min text?

    Tack för svar!
  • Kusin Krakel

    Jag tror också att det handlar om att läsa mycket, då borde det ju sätta sig efter ett tag. Det är nog svårt att lära sig alla regler i detalj, och ibland finns inte ens tydliga regler.

    Sen förstår jag inte hur du kan prata rätt grammatiskt men skriva fel. Säger du en mening "korrekt" men ändrar den när du skriver? Varför i så fall? Eller menar du bara att talspråket generellt är mer fritt?

  • Aniiee
    Anzil skrev 2018-02-10 22:11:23 följande:
    Jag brukar faktiskt läsa böcker.

    Som sagt, så kan jag inte förhandsgranska min text. Jag kan inte se vad som är tokigt.

    Så läsa böcker, vet jag inte hur mycket det hjälper. För läsa böcker gör jag redan.

    Får jag fråga hittills. Hur mycket fel finns det från min första inlägg i den här tråden till den här?

    Nu har jag väl i för sig bara skrivit två inlägg i denna tråd, men jag blir väldigt nyfiken. Och hur hade man i sådan fall skrivit på ett bättre sätt?

    Och vad får ni för uppfattning av mig när ni läser min text?

    Tack för svar!
    Hur mycket läser du då? Om du läser tillräkligt mycket kommer du se vad i din egen text som är tokigt, även om du kanske inte alltid lyckas rätta till det. 

    Det handlar ju om språkkänsla också. TIll exempel i inlägget jag nu citerat finns det flera saker som kanske inte direkt är fel, men som går tvärs emot min språkkänsla. JAG hade formulerat mig annorlunda, även om det du skrivit kanske inte är FEL. Men bara det att du byter rad stup i kvarten känns jäkligt galet för mig.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • äldreochklokare

    Jag undervisar på gymnasiet och vi rättar grammatik, om det är uppenbara återkommande fel som eleven gör. Speciellt om någon ber om att man ska rätta, skulle jag definitivt göra det Glad

    Vad är det för nivå du läser på?

    Ja, jag har sett i en del andra trådar du skrivit att du ibland har hoppat över ord i meningar, eller valt en lätt felaktig synonym. Dock inga jättestora fel och det är nog därför din lärare svarar så. 

    Just i den här tråden är det inte mycket att "klaga" på Glad. I TS skulle jag inte skriva "vid text" utan " i text" och "jag har själv framvisat" - ordet framvisa låter märkligt, gammaldags. 
    Här skulle jag nog skrivit "jag har påtalat/påpekat att/sagt till om " 

    Ska jag prata om ditt inlägg nummer 2 hittar jag inga sådana saker, däremot att du använt punkt i stället för komma på ett ställe, att man inte ska inleda meningar med "och" (du har en, och det är oerhört vanligt, även i artiklar så folk verkar inte hålla så hårt på den regeln: och, men , för, ty, ska inte inleda en mening när de är bindeord) 
    och, om man ska vara jättejättepetig kunde du haft ett semikolon efter "får jag fråga hittills" Glad

  • Kusin Krakel

    Hur gammal är du ts? Nåt som jag har tänkt på hos en del unga är att man "konstrar" till språket när man skriver, det vill säga använder sig av helt andra formuleringar och uttryck än när man pratar. Eftersom man inte är van dessa uttryck, eller många gånger hittar på egna är det lätt att även grammatiken blir lite klumpig.

    Men jag håller med din lärare om att det inte är hela världen. Om du läser och skriver mycket komner ditt språk garanterat utvecklas med tiden.

  • Ryggen fri

    Din lärare är lat. Du är där för att lära dig. Hen får betalt för att hjälpa dig. Stå på dig! Min sambo, som är gymnasielärare i svenska, tycker också att det låter jättemärkligt.

    Du skriver fullt begripligt, förresten.

    Generellt upplever jag att du använder ord med väldigt olika stil vilket gör texten lite spretig. "Framvisa" och "dock" är mer högtravande än det övriga med slangartade uttryck som "feedback" och "kass". Och sen ligger majoriteten av texten i en stil mitt emellan. Man får en tydligare bild av vem du är om du väljer en stil och håller dig till den.

    Eftersom du frågade - här mina förslag till ändringar i din text:

    Jag är fullt medveten över att jag har kass grammatik vid text ("när jag skriver"). När jag talar är det dock inga problem, men vid text så blir det tokigt. (Satsradning. Jag hade valt punkt istället för komma.)

    Jag kan inte förhandsgranska texten, eftersom jag inte kan se felet (eftersom programmet inte ser mina fel). Det är alltså tack vare omgivningen och trådar som jag skapat som folk/användare påstått att jag har en dålig grammatik vid text.

    Nu pluggar jag upp svenska betyget (betyget i svenska), men läraren säger att han inte vill ge mig sådan feedback, eftersom han tycker mina uppgifter är bra på andra saker, och att han menar att en liten sak som grammatik är det ingenting som han vill ta en ''röd penna och stryka över felen''. (Satsradning. Dela upp stycket i fler meningar.)

    Jag har själv framvisat att jag är intresserad av att bryta (förbättra) min kassa grammatik vid text. Men att tjata är ingenting som jag aldrig (någonsin) varit bra på. Jag brukar få dålig (dåligt) samvete och skuldkänslor. Så jag har slutat att fråga om grammatiken är korrekt och/eller om han kunde ge mig feedback för (på) grammatiken.

    Så hur kan jag exakt bryta (förändra/förbättra) min grammatik egentligen?

  • Anzil
    Aniiee skrev 2018-02-10 22:22:54 följande:
    Hur mycket läser du då? Om du läser tillräkligt mycket kommer du se vad i din egen text som är tokigt, även om du kanske inte alltid lyckas rätta till det. 

    Det handlar ju om språkkänsla också. TIll exempel i inlägget jag nu citerat finns det flera saker som kanske inte direkt är fel, men som går tvärs emot min språkkänsla. JAG hade formulerat mig annorlunda, även om det du skrivit kanske inte är FEL. Men bara det att du byter rad stup i kvarten känns jäkligt galet för mig.
    Okej, intressant för på nätet, exempelvis på andra svenska forum, har jag fått väldigt mycket kritik för min svenska grammatik vid text. Men här kan man inte finna några fel?

    Jag vet faktiskt inte hur mycket jag läser. Vid unga vuxen ålder, har jag fått allt svårare med att hålla upp koncentrationen vid läsning. Jag tror att jag tyvärr inte läst ut en bok sedan tonåren. I tonåren, kunde jag läsa tjocka böcker. Det har blivit allt svårare, och mer utmanade de senaste tiden.

    Det är liksom koncentrationen som jag har svårt att hålla uppe.

    Men vid fakta om psykologi, kan det ibland vara enklare.Men även där, så kan jag hoppa över vissa kapitel för att komma till de exakta ämnena som lockar just mig.

    Men romaner kan jag nästan inte läsa längre. Inte hela boken i alla fall.
  • Ryggen fri
    Anzil skrev 2018-02-11 14:13:56 följande:

    Okej, intressant för på nätet, exempelvis på andra svenska forum, har jag fått väldigt mycket kritik för min svenska grammatik vid text. Men här kan man inte finna några fel?

    Jag vet faktiskt inte hur mycket jag läser. Vid unga vuxen ålder, har jag fått allt svårare med att hålla upp koncentrationen vid läsning. Jag tror att jag tyvärr inte läst ut en bok sedan tonåren. I tonåren, kunde jag läsa tjocka böcker. Det har blivit allt svårare, och mer utmanade de senaste tiden.

    Det är liksom koncentrationen som jag har svårt att hålla uppe.

    Men vid fakta om psykologi, kan det ibland vara enklare.Men även där, så kan jag hoppa över vissa kapitel för att komma till de exakta ämnena som lockar just mig.

    Men romaner kan jag nästan inte läsa längre. Inte hela boken i alla fall.


    Rör du på dig lika mycket som i tonåren? Äter lika bra och regelbundet? Dåligt med motion och slarvig mat ger dålig koncentrationsförmåga.

    Som du ser hittade jag en del fel i din TS och jag måste säga att jag tycker att det är lite oroväckande att en gymnasielärare inte såg dem. :-/ Och jag tycker att du skriver så pass bra att det är värt att påverka även de mindre felen.

    Men att bläddra fram till det man är intresserad av i en bok ser jag inte som dåligt. Det tycker jag är smart och effektivt.
  • Aniiee
    Anzil skrev 2018-02-11 14:13:56 följande:
    Okej, intressant för på nätet, exempelvis på andra svenska forum, har jag fått väldigt mycket kritik för min svenska grammatik vid text. Men här kan man inte finna några fel?

    Jag vet faktiskt inte hur mycket jag läser. Vid unga vuxen ålder, har jag fått allt svårare med att hålla upp koncentrationen vid läsning. Jag tror att jag tyvärr inte läst ut en bok sedan tonåren. I tonåren, kunde jag läsa tjocka böcker. Det har blivit allt svårare, och mer utmanade de senaste tiden.

    Det är liksom koncentrationen som jag har svårt att hålla uppe.

    Men vid fakta om psykologi, kan det ibland vara enklare.Men även där, så kan jag hoppa över vissa kapitel för att komma till de exakta ämnena som lockar just mig.

    Men romaner kan jag nästan inte läsa längre. Inte hela boken i alla fall.
    Nja, några fel gör du ju, men inte så jag stör mig, direkt.

    Ok, så med andra ord läser du inga böcker och underhåller inte din läsvana, språkkänsla eller dina kunskaper. Kom ihåg att även ljudböcker är att läsa, även om du gör det med öronen istället för med ögonen. Har du svårt att koncentrera dig, se om du har lättare att läsa ljudböcker.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Ryggen fri
    Aniiee skrev 2018-02-11 14:22:20 följande:

    Nja, några fel gör du ju, men inte så jag stör mig, direkt.

    Ok, så med andra ord läser du inga böcker och underhåller inte din läsvana, språkkänsla eller dina kunskaper. Kom ihåg att även ljudböcker är att läsa, även om du gör det med öronen istället för med ögonen. Har du svårt att koncentrera dig, se om du har lättare att läsa ljudböcker.


    Vilken bra idé! Att lyssna på P1 och P2 (pratprogrammen alltså) är också bra för språket.
  • Ryggen fri

    P1-tips för språkälskare: Spanarna, på minuten, Språket (!), Känsligt läge med Per Naroskin. Men du kommer att hitta egna favoriter, om du inte redan har.

  • Anzil
    Aniiee skrev 2018-02-11 14:22:20 följande:
    Nja, några fel gör du ju, men inte så jag stör mig, direkt.

    Ok, så med andra ord läser du inga böcker och underhåller inte din läsvana, språkkänsla eller dina kunskaper. Kom ihåg att även ljudböcker är att läsa, även om du gör det med öronen istället för med ögonen. Har du svårt att koncentrera dig, se om du har lättare att läsa ljudböcker.
    Vart någonstans gör jag för fel?

    Syns något mönster. T.ex om jag använder ''samma fel'' om och om igen?

    Eller är hela texten, rakt igenom fel?

    Tack för svar!
  • Ryggen fri
    Anzil skrev 2018-02-11 16:59:24 följande:

    Vart någonstans gör jag för fel?

    Syns något mönster. T.ex om jag använder ''samma fel'' om och om igen?

    Eller är hela texten, rakt igenom fel?

    Tack för svar!


    Om det är ok att jag svarar så skulle jag vilja tipsa om att öva på när det ska vara punkt och när det ska vara komma. Prepositioner (exempelvis på, i, vid, mot) verkar du ha lite problem med. Du är långt ifrån ensam om den typen av fel!
  • Aniiee
    Anzil skrev 2018-02-11 16:59:24 följande:
    Vart någonstans gör jag för fel?

    Syns något mönster. T.ex om jag använder ''samma fel'' om och om igen?

    Eller är hela texten, rakt igenom fel?

    Tack för svar!
    Ryggen fri skrev 2018-02-11 17:06:19 följande:
    Om det är ok att jag svarar så skulle jag vilja tipsa om att öva på när det ska vara punkt och när det ska vara komma. Prepositioner (exempelvis på, i, vid, mot) verkar du ha lite problem med. Du är långt ifrån ensam om den typen av fel!
    Jag håller med om att det är dessa som märks mest. Punkt, komma, i/vid/mot samt radbrytningar. Texten flyter inte pga dessa saker.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Scintilla
    äldreochklokare skrev 2018-02-10 22:25:43 följande:

    Jag undervisar på gymnasiet och vi rättar grammatik, om det är uppenbara återkommande fel som eleven gör. Speciellt om någon ber om att man ska rätta, skulle jag definitivt göra det 

    Vad är det för nivå du läser på?

    Ja, jag har sett i en del andra trådar du skrivit att du ibland har hoppat över ord i meningar, eller valt en lätt felaktig synonym. Dock inga jättestora fel och det är nog därför din lärare svarar så. 

    Just i den här tråden är det inte mycket att "klaga" på . I TS skulle jag inte skriva "vid text" utan " i text" och "jag har själv framvisat" - ordet framvisa låter märkligt, gammaldags. 

    Här skulle jag nog skrivit "jag har påtalat/påpekat att/sagt till om " 

    Ska jag prata om ditt inlägg nummer 2 hittar jag inga sådana saker, däremot att du använt punkt i stället för komma på ett ställe, att man inte ska inleda meningar med "och" (du har en, och det är oerhört vanligt, även i artiklar så folk verkar inte hålla så hårt på den regeln: och, men , för, ty, ska inte inleda en mening när de är bindeord) 

    och, om man ska vara jättejättepetig kunde du haft ett semikolon efter "får jag fråga hittills" . 


    Du undervisar på gymnasiet och hävdar att det är fel att börja meningar med och, men osv. Det stämmer inte! Det är en gammal ?regel? som många lärt sig i skolan men som inte har någon grund - allra minst i modernt skrivspråk. Se exempelvis denna språkspel i SvD från 2006: www.svd.se/nya-regler-ger-mer-flyt-i-texten

    Och när vi ändå håller på: på det ställe i texten där du föreslår ett semikolon ska det i så fall vara vanligt kolon. Det är oerhört vanligt att semikolon används fel, även av duktiga skribenter, och jag skulle därför avråda osäkra skribenter från att använda det. Det är ju fullt möjligt att gå genom livet utan att någonsin använda ett semikolon ;)

    För att undvika missförstånd: jag försöker inte leka besserwisser här, däremot är jag språkvetare.
  • Physalis

    Jag kan också krångla till det rejält när jag skriver.

    Mina tips är att läsa texten högt, då kommer du märka många fel, då det blir svårt att läsa fel utan att staka sig.

    Du kan också be en kompis läsa texten och rätta åt dig. Det är vanligt att bli lite "hemmablind" på sin egen text när man läst den ett par gånger, så att man inte ens ser det mest simpla felet själv. Ett bra program för det är google docs. Det är ett program likt word fast online, så någon annan kan läsa din text live från sin egna dator. Man kan också markera ord eller meningar och lägga kommentarer som du då ser direkt.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Pluggar upp betyg - Får inte feedback för min grammatik