• BragoP

    Blivit sjuk. Hur fungerar sjukanmälan från föräldraledighet

    Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har blivit sjuk. Feber och huvudvärken från helvetet och funderar på hur det fungerar med sjukanmälan från föräldraledighet.

    Om jag sjukanmäler mig så är ju det för att jag inte kan ta hand om barnet men vem ska då göra Det?

    Min dotter är 12 veckor så hennes pappa får inte vara hemma med tillfällig föräldrapenning Och arbetsgivaren har rätt att avslå ansökan om föräldraledighet så här nära inpå. Dom kommer aldrig godkänna att han är föräldraledig till veckan så då kan ju inte jag vara sjukanmäld.

    Hur sjutton gör ni andra? Jag är ytterst sällan sjuk och de kommande dagarna kommer bli sjukt tuffa utan hjälp.

  • Svar på tråden Blivit sjuk. Hur fungerar sjukanmälan från föräldraledighet
  • BragoP
    Iowhannah skrev 2018-02-11 09:16:27 följande:

    I värsta fall får han väl också sjukskriva sig. Någon måste ju ta hand om barnet.


    Tack för ditt svar. Får nog bli så att han sjukanmäler sig. Helt sjukt ändå att det ska behöva vara så här.
  • Mittiprick
    BragoP skrev 2018-02-11 09:19:07 följande:

    Tack för ditt svar. Får nog bli så att han sjukanmäler sig. Helt sjukt ändå att det ska behöva vara så här.


    Vad är det som är sjukt menar du? Att man får pengar när man är ledig eller sjuk? Att det finns sociala skyddsnät och försäkringar som stöttar trots att man inte arbetar? Ja det är rättså sjukt. Det är verkligen få länder som har det så!
    Tells it the way it is.
  • BragoP
    Mittiprick skrev 2018-02-11 10:25:21 följande:

    Vad är det som är sjukt menar du? Att man får pengar när man är ledig eller sjuk? Att det finns sociala skyddsnät och försäkringar som stöttar trots att man inte arbetar? Ja det är rättså sjukt. Det är verkligen få länder som har det så!


    Allt det där är såklart bra! Uttryckte mig nog fel, mår som sagt inte bra.

    Jag menar att det känns som en lucka i det sociala skyddsnätet då pappan inte kan ta tillfällig föräldrapenning än och inte heller vara föräldraledig då arbetsgivaren enligt lag inte måste godkänna. Men det kanske bara är jag som är gnällig.
  • Mittiprick
    BragoP skrev 2018-02-11 10:36:32 följande:

    Allt det där är såklart bra! Uttryckte mig nog fel, mår som sagt inte bra.

    Jag menar att det känns som en lucka i det sociala skyddsnätet då pappan inte kan ta tillfällig föräldrapenning än och inte heller vara föräldraledig då arbetsgivaren enligt lag inte måste godkänna. Men det kanske bara är jag som är gnällig.


    Nej jag tycker också det är märkligt att man inte kan vabba från start. Men skulle inte säga att det är sjukt.
    Tells it the way it is.
  • AnkiC
    BragoP skrev 2018-02-11 10:36:32 följande:

    Allt det där är såklart bra! Uttryckte mig nog fel, mår som sagt inte bra.

    Jag menar att det känns som en lucka i det sociala skyddsnätet då pappan inte kan ta tillfällig föräldrapenning än och inte heller vara föräldraledig då arbetsgivaren enligt lag inte måste godkänna. Men det kanske bara är jag som är gnällig.


    Det måste ju finnas ett undantag här. Undra om han inte får ta föräldradagar med kort varsel ifall du kan visa upp sjukintyg. Kolla upp det.
  • ABC73

    Tror faktiskt pappan har rätt att ta föräldraledighet i det här fallet.

    "En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6 eller 7 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt"

    Här handlar det om att det inte gick att förutse att han skulle behöva ta ledigt, så han får anmäla "så snart som möjligt".

    Sedan vet jag inte hur det här fungerar tillsammans med rättigheten att ta ut föräldraledigt 3 perioder på ett år- kan ju eventuellt ställa till det senare i år.

  • BragoP

    Tack så mycket allihopa! Får ringa försäkringskassan imorgon och se hur man går till väga :)

  • Ess
    BragoP skrev 2018-02-11 10:36:32 följande:
    Allt det där är såklart bra! Uttryckte mig nog fel, mår som sagt inte bra.

    Jag menar att det känns som en lucka i det sociala skyddsnätet då pappan inte kan ta tillfällig föräldrapenning än och inte heller vara föräldraledig då arbetsgivaren enligt lag inte måste godkänna. Men det kanske bara är jag som är gnällig.
    Är du sjuk så måste han ta över föräldraledigheten under de dagar du är sjuk. Har svårt att tänka mig att arbetsgivaren kan neka det.
    Maken fick ta över ledigheten ett par veckor när jag blev opererad och inte fick lyfta barnet.
  • Mittiprick
    Trippelmamma76 skrev 2018-02-11 11:16:44 följande:

    När det finns särskild anledning så får man vabba från start. Ring Fk!


    Ja om mamman får en svår sjukdom eller behöver opereras eller så. Men knappast för lite influensa.
    Tells it the way it is.
  • BragoP
    Mittiprick skrev 2018-02-11 12:23:36 följande:

    Ja om mamman får en svår sjukdom eller behöver opereras eller så. Men knappast för lite influensa.


    Om jag kan ta hand om barnet så är det ju inget problem. Idag kan jag det men jag vet med mig att jag ofta får karusellyrsel vid sjukdom och då är det en säkerhetsfråga att se till att en annan vuxen är hemma.
  • Iowhannah
    BragoP skrev 2018-02-11 15:45:41 följande:

    Om jag kan ta hand om barnet så är det ju inget problem. Idag kan jag det men jag vet med mig att jag ofta får karusellyrsel vid sjukdom och då är det en säkerhetsfråga att se till att en annan vuxen är hemma.


    Ring FK och fråga, de brukar vara väldigt behjälpliga på kundtjänst.
Svar på tråden Blivit sjuk. Hur fungerar sjukanmälan från föräldraledighet