• Anonym (.adhd)

    ADHD och hetsätning

    Jag har precis fått diagnosen ADHD men har inte hunnit få medicin än. Jag har alltid plågats av svår hetsätning och jag har läst att folk med ADHD oftare lider av hetsätning. 

    Vilken ADHD-medicin har sänkt din aptit mest? Försvann den minskade aptiten med tiden? Berätta.

  • Svar på tråden ADHD och hetsätning
  • Anonym (.adhd)
    Jimmypeking skrev 2018-02-11 17:54:44 följande:

    Började med metylfenidat , gick ner 10 kg på 2 månader


    Håller den dämpade aptiten i sig? eller blir man hungrig igen när kroppen vant sig vid medicinen?
  • Jimmypeking

    Alltså ... jag blev tvungen att börja träna jätte hårt så kroppen skrek efter mat.. så det kom gång sen ... har dock bara fått tibax 7 av mina 10 kg .. tycker överlag att man tappar aptit.. men för guds skull glöm inte bort att dricka mycket vatten oxå , det lindrar biverkningarna massor

  • Anonym (.adhd)
    Jimmypeking skrev 2018-02-11 18:45:03 följande:

    Alltså ... jag blev tvungen att börja träna jätte hårt så kroppen skrek efter mat.. så det kom gång sen ... har dock bara fått tibax 7 av mina 10 kg .. tycker överlag att man tappar aptit.. men för guds skull glöm inte bort att dricka mycket vatten oxå , det lindrar biverkningarna massor


    Varför har du gått upp 7 kg? har du fått tillbaka aptiten?
  • AndreaBD

    Ja, tyvärr är det vanligt med ätstörningar med ADHD. Men du bör jobba med andra, mera långfristiga lösningar också. ADHD-medicinerna ger hos de flesta bara tillfällig minskning i aptit. Jag skulle inte lita på att det räcker. Vilken sort som fungerar bäst på det sättet - det bör ju vara individuellt olika. Så det går inte att säga.

  • AndreaBD
    Anonym (.adhd) skrev 2018-02-11 18:41:02 följande:
    Håller den dämpade aptiten i sig? eller blir man hungrig igen när kroppen vant sig vid medicinen?
    Precis. Det brukar inte hålla i sig. Inte hos de som gillar att äta, framför allt.
  • Anonym (.adhd)
    AndreaBD skrev 2018-02-11 19:16:08 följande:
    Precis. Det brukar inte hålla i sig. Inte hos de som gillar att äta, framför allt.
    tråkigt. hur vet du det?
  • AndreaBD
    Anonym (.adhd) skrev 2018-02-11 19:32:12 följande:
    tråkigt. hur vet du det?
    Flera i familjen som tar ADHD-medicin.
  • Anonym (.adhd)
    AndreaBD skrev 2018-02-11 19:33:31 följande:
    Flera i familjen som tar ADHD-medicin.
    vilka mediciner äter dom? har dom god aptit?
  • AndreaBD
    Anonym (.adhd) skrev 2018-02-16 14:30:09 följande:
    vilka mediciner äter dom? har dom god aptit?
    Om! Min son har mycket övervikt. Han hetsäter också. Med medicin. Dottern har normalvikt. Attentin, båda numera. Men det spelar inte verkligen någon roll, sonen har haft dem flesta och dottern hade också Concerta först.
  • Anonym (.adhd)
    AndreaBD skrev 2018-02-16 16:59:39 följande:
    Om! Min son har mycket övervikt. Han hetsäter också. Med medicin. Dottern har normalvikt. Attentin, båda numera. Men det spelar inte verkligen någon roll, sonen har haft dem flesta och dottern hade också Concerta först.
    Vad tråkigt.
  • Anonym (damp-bruden)

    Jag hetsäter också. Tror det är vanligt när man har adhd. Det som hjälper mig är motion. De dagar jag tränar har jag så mycket endorfiner att jag inte "behöver" hetsäta.

    Ps. Aptiten brukar gå ner av medicinerna. På mig är effekten marginell.

  • Anonym (.adhd)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2018-02-16 18:07:09 följande:

    Jag hetsäter också. Tror det är vanligt när man har adhd. Det som hjälper mig är motion. De dagar jag tränar har jag så mycket endorfiner att jag inte "behöver" hetsäta.

    Ps. Aptiten brukar gå ner av medicinerna. På mig är effekten marginell.


    vilken medicin äter du?
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (.adhd) skrev 2018-02-16 18:44:03 följande:

    vilken medicin äter du?


    Har ätit både metylfenidat och dexamfetamin. Märker ingen skillnad på dem gällande aptiten. Som sagt tycker jag motion funkar mycket bättre.
  • Anonym (.adhd)

    Har ni ätit andra mediciner som ökar aptiten? ni som inte får minskad aptit av adhd medicin

Svar på tråden ADHD och hetsätning