• Pyssilullan

    Vilka frågor kan jag ställa på utvecklingssamtalet på förskolan ?

    Står helt still!

    Men vi ska på första utvecklingssamtalet på förskolan o vi föräldrar ska skriva ner 5-10 frågor vi vill veta / ha svar på

    Men vad kan man fråga? Tips ?

  • Svar på tråden Vilka frågor kan jag ställa på utvecklingssamtalet på förskolan ?
  • Ellie

    Vet inte ålder på barnet, men saker vi brukat prata om är tex om barnet leker med andra barn/några särskilt goda vänner? Hur det sociala fungerar, hjälpsamhet, slåss, tyst/blyg, tar för sig osv. Hur det fungerar med blöja/toa. Sovstunden - dags att minska/öka tiden? Hur fungerar talet? Förstår de andra vad barnet säger? Några särskilda svårigheter? Lyssnar barnet och lyder? Svårt vid byten av aktiviteter? Går det bra att fixa kläder själv (av/på)?

    Vi får också hem ett formulär att titta på lite innan så kan vi samtala kring detta. De frågorna är lite annorlunda. Jag hoppas att det funkar att kopiera in dem här:


    Hur visar barnet om det är tryggt/trivs i förskolan?
    Hur visar barnet att det kan ta ansvar, visa hänsyn och hjälpa andra?
      Hur kan förskolan/familjedaghemmet arbeta med normer och värden i verksamheten?
      Hur visar barnet sin lust till att samspela/leka med andra?
       Hur visar barnet sina känslor och tankar?
       Hur visar barnet sin förmåga att kommunicera?
       Hur använder barnet sina motoriska färdigheter?
       Hur visar/använder barnet sina matematiska och naturvetenskapliga kunskaper?
        Hur kan förskolan/familjedaghemmet uppmuntra och stimulera utveckling och lärande på bästa sätt?
         Hur uttrycker barnet sina intressen, tankar och åsikter och fattar beslut tillsammans med andra?
         Hur kan förskolan/familjedaghemmet uppmuntra och stimulera barns inflytande på bästa sätt och    
         göra dem delaktiga i planering och genomförande av verksamheten?
Svar på tråden Vilka frågor kan jag ställa på utvecklingssamtalet på förskolan ?