• Anonym (Kramg­o-zon)
    Äldre 11 Feb 17:05
    3873 visningar
    32 svar
    32
    3873

    Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?

    Jag har under mina dryga 30 år träffat 4 st 20-30-åringar som haft en mycket överdriven tendens till att krama andra personer av det motsatta könet. Trots att de haft en partner så har de när jag träffat hen hållit om, kelat, och kramat med någon manlig eller kvinnlig vän ofta över en halv minut. Helt ur tomma intet! Det är märkligt tycker jag och undrar var detta beteende kommer ifrån.

    Alltså  jag pratar inte om "normalt" kramande som man kan göra när man ses eller tar farväl, eller då man fått en gåva etc, eller med ens partner, utan dessa personer kramar nästan lika ofta som de pratar. Det kan vara att vi håller på att spela ett spel, och helt plötsligt börjar de nästan på att hångla med varann, fast utan kyssar då. Sen helt plötsligt är det över och vi fortsätter spela. 

    T ex en gång var jag på ett möte med universitetets kårtidningen. Chefredaktören gick ut en stund och vi var 4 kvar. Mitt emot satt en tjej och en kille, och bredvid mig en annan kille. De mitt emot hade inte träffats förut, men efter ett tag höll de på att skoja med varann och de blev mer och mer kramiga av sig. Sen kom redaktören in och sa nåt "jaha, vad försigår här då??" på ett lite obekvämt skojosamt vis. En till "kramperson" tänkte jag.

    Dessa personer har även gjort det med mig med när jag träffat dem, men jag är inte så kramig av mig så de har då backat lite. 

    Känner ni någon som är på detta sättet, eller är ni det själva? Vore intressant att höra!

  • Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?
  • Äldre 11 Feb 17:12
    #1

    Har aldrig varit med om något sånt och håller med om att det låter som ett väldigt märkligt beteende.

  • Anonym (Kramg­o-zon) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 17:22
    #2
    smulpaj01 skrev 2018-02-11 17:12:52 följande:

    Har aldrig varit med om något sånt och håller med om att det låter som ett väldigt märkligt beteende.


    Ja, och störigt beteende om man ska göra något tillsammans och hon eller han ska hålla på och kramas med någon då och då. Kan tillägga att alla dessa personer varit inom konst och kultur-sfären (samma som jag), så jag undrar om det är har något samband. Överdrivet extrovert och fysiskt uttrycksfulla. Sen måste de vara duktiga på att veta vilka som är mottagliga för det, då det för vissa kan vara väldigt känsligt att nån annan börjar ta på en helt plötsligt. 

    En av dessa var en kille som efter att han kramat en tjej på det sättet under lång tid, som han knappt kände, fast som gick i samma konstgrupp, sa efteråt till mig "det börjar alltid med en kram". Tjejen hade redan en pojkvän.

    Jag undrar om det finns en sexuell laddning och en sådan agenda under allt deras beteende, eller om det är något från deras barndom som måste ges utlopp för. 
  • Äldre 11 Feb 17:23
    #3

    Det där måste vara helt unikt i din umgängeskrets.... dags att se över det?

  • Glinda från Oz
    Äldre 11 Feb 17:25
    #4

    Jag är sådan och det är dels en generationsfråga och dels vad för typ av människor man umgås med, olika saker är accepterat i olika grupper. Jag tycker framförallt om att krama folk då jag är singel det är ett sätt att få närhet utan att det är sexuellt.

  • Anonym (Kramg­o-zon) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 17:38
    #5
    Salmiakk skrev 2018-02-11 17:23:44 följande:

    Det där måste vara helt unikt i din umgängeskrets.... dags att se över det?


    Det är folk jag träffat på och delvis umgåtts med under drygt 10 år. Så de är inte mina nära vänner.
  • Anonym (Kramg­o-zon) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 17:42
    #6
    Glinda från Oz skrev 2018-02-11 17:25:28 följande:

    Jag är sådan och det är dels en generationsfråga och dels vad för typ av människor man umgås med, olika saker är accepterat i olika grupper. Jag tycker framförallt om att krama folk då jag är singel det är ett sätt att få närhet utan att det är sexuellt.


    Ok, så du har ett extra stort behov av att få känna fysisk närhet? Känner du dig ensam om du inte får det, eller hur fungerar det?

    Jag tänker att olika personer har olika mycket behov av att känna fysisk närhet.

    Sen undrar jag om du är i en grupp med vänner som du känner ung lika bra, och där du inte är ihop med någon,  och kramar med en person, känner du inte att andra i gruppen kan känna en viss utfrysning ifall du inte ger dem samma mängd fysisk kontakt? Eller kramar du alla? Vilka väljer du att krama och varför?
  • Anonym (mmm)
    Äldre 11 Feb 18:17
    #7

    Hade en chef en gång (kvinnlig) som var lite sån. Inte att hon kramade oss men hon tog på oss jämt, när man pratade, grejade med mitt hår eller pillade på klänningen. Hon var helt omedveten om det tills en dag en manlig kollega sa ifrån på ett möte. Hon gjorde alltid så, kunde inte stå nära en person utan att ta på denne, spelade ingen roll vem det var. 

  • Anonym (Kramg­o-zon) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 18:42
    #8
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-11 18:17:25 följande:

    Hade en chef en gång (kvinnlig) som var lite sån. Inte att hon kramade oss men hon tog på oss jämt, när man pratade, grejade med mitt hår eller pillade på klänningen. Hon var helt omedveten om det tills en dag en manlig kollega sa ifrån på ett möte. Hon gjorde alltid så, kunde inte stå nära en person utan att ta på denne, spelade ingen roll vem det var. 


    Vad märkligt beteende! Undrar hur en blir sån.
  • Anonym (L)
    Äldre 11 Feb 18:46
    #9

    Skulle gärna ha en sån tjejkompis. Har aldrig haft sex och har inte fått en kram på 4 år. En tjej som ville kramas bara för lite närhet vore inte fy skam.

  • Anonym (Kramg­o-zon) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 20:09
    #10
    Anonym (L) skrev 2018-02-11 18:46:17 följande:

    Skulle gärna ha en sån tjejkompis. Har aldrig haft sex och har inte fått en kram på 4 år. En tjej som ville kramas bara för lite närhet vore inte fy skam.


    Jag håller delvis med då jag heller inte får mycket fysiskt kontakt från tjejer. Men det stör mig när vi varit i en grupp och det finns flera killar och denna tjejen. Det blir en slas utfrysning tycker jag när hon väljer en att krama och gosa med då vi umgås, trots att dem inte är tillsammans. 

    Jag tycker det kan liknas vid att man pratar med folk i en grupp och endast vänder sig åt en person och pratar när det man pratar om riktar sig till alla. Oförskämt.
Svar på tråden Varför är vissa personer sjukligt kramiga av sig?