• Anonym (ac)

    Tror ni på myten om lönegapet?

    Feminister har gormat på lönegapet i årtal. Men i själva verket handlar det om att kvinnor jobbar mindre, jobbar halvtid, är mer lediga med barnen etc. 

    Tror ni på allvar att ni ska kompenserar för att ni jobbar mindre?

    Tror ni på allvar att det är vita mäns fel att ni förtjänar mindre lön?

  • Svar på tråden Tror ni på myten om lönegapet?
  • Anonym (Oscar)
    Anonym (ac) skrev 2018-02-11 17:23:56 följande:

    Feminister har gormat på lönegapet i årtal. Men i själva verket handlar det om att kvinnor jobbar mindre, jobbar halvtid, är mer lediga med barnen etc. 

    Tror ni på allvar att ni ska kompenserar för att ni jobbar mindre?

    Tror ni på allvar att det är vita mäns fel att ni förtjänar mindre lön?


    Kvinnor tjänar mindre än män för att de väljer lågavlönade jobb, satsar mindre på jobbet samt är fysiskt och psykiskt svagare.
  • Anonym (Oscar)
    Anonym (ac) skrev 2018-02-11 17:23:56 följande:

    Feminister har gormat på lönegapet i årtal. Men i själva verket handlar det om att kvinnor jobbar mindre, jobbar halvtid, är mer lediga med barnen etc. 

    Tror ni på allvar att ni ska kompenserar för att ni jobbar mindre?

    Tror ni på allvar att det är vita mäns fel att ni förtjänar mindre lön?


    Kvinnor tjänar mindre än män för att de väljer lågavlönade jobb, satsar mindre på jobbet samt är fysiskt och psykiskt svagare.
  • Anonym (ac)

    Det är intressant hur trots att feministerna vet att det finns förklaringar så fortsätter dom gorma och denna totala feministiska myt. Det är fan så man mörkrädd ibland. 

  • Anonym (H)

    Dels tjänar kvinnor mindre än män som utför samma arbete och dels är yrken som generellt förknippas med kvinnor lägre betalda än yrken som förknippas med män.

    Dessutom tillkommer de anledningar som du gav i trådstarten: kvinnor har sämre möjligheter än män att arbeta eftersom de förväntas ta den största delen av föräldraledigheten och VAB, samt behöver bli sjukskrivna mer än män pga skillnader i levnadsvillkor.

    Jag förstår dock inte varifrån du fått att någon inte skulle låtsas om dessa förklaringar till lönegapet? Det är väl snarare orsakerna bakom dem man vill förändra så att det ska bli samma villkor mellan könen.

  • Anonym (suck)

    Såna här trådar som påminner mig om varför manshat finns och behövs;(

  • sextiotalist
    Anonym (ac) skrev 2018-02-11 17:23:56 följande:

    Feminister har gormat på lönegapet i årtal. Men i själva verket handlar det om att kvinnor jobbar mindre, jobbar halvtid, är mer lediga med barnen etc. 

    Tror ni på allvar att ni ska kompenserar för att ni jobbar mindre?

    Tror ni på allvar att det är vita mäns fel att ni förtjänar mindre lön?


    Ingen myt, eftersom det finns statistik på vad HELTIDSARBETANDE kvinnor inom samma bransch, även samma företag, med liknande uppgifter, som påvisar att kvinnor tjänar mindre.
    Inför varje löneförhandling så inventeras lönerna och det finns flera faktorer som man tar hänsyn till och även på det företag jag arbetar så finns det ett löneglapp.

    https://www.sverigesingenjorer.se/Global/Dokumentbibliotek/Rapporter/L%C3%B6n,%20karri%C3%A4r%20och%20utveckling/R%C3%B6n%20om%20l%C3%B6n%20och%20k%C3%B6n/Ron-om-lon-och-kon_rapport2014.pdf
  • Jenna Eriksdotter

    Det är ju olagligt. Om företag vill komma billigt undan så borde dom bara anställa lågavlönade kvinnor. Men vi kvinnor jobbar mindre övertid, mer sjuka, mer lediga. Dåliga på att förhandla lön, väljer jobb med sämre lön och så vidare. Tror inte det har med sexism och "patriarkatet" att göra. Jag har då inte sett några bra bevis på det.

  • HelaGotland
    Anonym (ac) skrev 2018-02-11 17:23:56 följande:
    Feminister har gormat på lönegapet i årtal. Men i själva verket handlar det om att kvinnor jobbar mindre, jobbar halvtid, är mer lediga med barnen etc.  Tror ni på allvar att ni ska kompenserar för att ni jobbar mindre? Tror ni på allvar att det är vita mäns fel att ni förtjänar mindre lön?

    Nej det är inte vita mäns fel (snort) att kvinnor har lägre lön.

    Kvinnor väljer av egen kapacitet och egna val att jobba mer deltid än män (vilket jag tycker är helt okej, heltid är förlegat idag och arbetsiden sattes för hundra år sedan, dessutom kan det vara trevligt för småskolebarn att mamma kommer hem så hon är där när de slutat skolan), tyvärr innebär det här att kvinnor får lägre lön så klart jämfört med en man som i högre utsträckning jobbar heltid.

    Kvinnor väljer av eget fritt val gärna yrken inom omvårdnad t ex skola, förskola, sjukhus, frisör, smink etc. Dessa yrken är lägre avlönade än typiskt manliga yrken som inom IT, vetenskap, forskning etc.

    Åtminstone i USA har det gjorts en stor studie om detta som totalt debunkade "the wage gap". Det är nog likadant i Sverige.

    Så mao, sotar-Pelle och sotar-Annika har samma löner. Och IT-Marcus och IT-Jessica har samma löner.
  • Anonym (Emma)
    sextiotalist skrev 2018-02-12 09:00:53 följande:

    Ingen myt, eftersom det finns statistik på vad HELTIDSARBETANDE kvinnor inom samma bransch, även samma företag, med liknande uppgifter, som påvisar att kvinnor tjänar mindre.

    Inför varje löneförhandling så inventeras lönerna och det finns flera faktorer som man tar hänsyn till och även på det företag jag arbetar så finns det ett löneglapp.

    www.sverigesingenjorer.se/Global/Dokumentbibliotek/Rapporter/L%C3%B6n,%20karri%C3%A4r%20och%20utveckling/R%C3%B6n%20om%20l%C3%B6n%20och%20k%C3%B6n/Ron-om-lon-och-kon_rapport2014.pdf


    Men det låter ju märkligt. Varje bransch har (oftast) ett kollektivavtal, som reglerar vilken lön anställda ska ha. Den gör inte skillnad på man eller kvinna. Men att sen varje enskild person är olika duktiga att prata för sig själva och löneförhandla till en individuell lön är ju en helt annan sak.

    Själv så tjänar jag mer än alla killar på mitt jobb med exakt samma uppgifter.
  • sextiotalist
    Anonym (Emma) skrev 2018-02-12 10:09:58 följande:
    Men det låter ju märkligt. Varje bransch har (oftast) ett kollektivavtal, som reglerar vilken lön anställda ska ha. Den gör inte skillnad på man eller kvinna. Men att sen varje enskild person är olika duktiga att prata för sig själva och löneförhandla till en individuell lön är ju en helt annan sak.

    Själv så tjänar jag mer än alla killar på mitt jobb med exakt samma uppgifter.
    Nej, kollektivavtal reglerar inte löner, inte de som ansluter företag med tjänstemän i varje fall, de flesta branscher med tjänstemän (skulle tippa på all) har fri lönesättning.
Svar på tråden Tror ni på myten om lönegapet?