• ALarsson99

    Jurist eller arbetsterapeut?

    Hej!
    Går nu i trean i gymnasiet och funderar på vad jag vill bli sen. Som ni ser skiljer sig mina alternativ åt en del.
    I några år har jag varit inne på arbetsterapeut, eller annat vårdyrke. Vill gärna ha ett jobb där jag kan hjälpa folk, och arbetsterapeut är även ett av de jobb inom vården som verkar vara minst stressfritt. Dessutom med en ganska stor bredd.
    Samtidigt har jag ett flertal gånger funderat på att bli jurist. Här kommer min första fråga: är jurist ett stressigt yrke? Jag vill liksom ha ett jobb med väl avgränsad fritid. Man hör ofta om hur jurister knappt har någon.
    Jag har ett gott läshuvud och har av alla mina mattelärare fått beröm för min problemlösarförmåga, men samtidigt har jag redan nu fått uppleva betygshets som eskalerade nu under gymnasiet. Det känns som att risken vore stor för mig att återfå de problemen på juristlinjen?
    Av de saker jag gärna skulle inrikta mig mot vore samhälle, människor och miljö. Ni som har koll, finns det goda möjligheter att inrikta sig på sådana frågor inom juristyrket?

  • Svar på tråden Jurist eller arbetsterapeut?
  • Hejhoppsan

    Om du inte vill ha stress och inte betygshets, så är nog inte jurist något för dej tyvärr. Under studierna är det galet stor betygshets, i alla fall om du vill sitta ting, vilket krävs om du vill kunna välja yrke mer fritt. Har du inte tingsmeritering i botten blir det nog så att du hamnar på någon myndighet som handläggare (inget ont i det, men så mycket "hjälpa människor" blir det inte direkt..). Och på byrå har man i princip noll fritid, så där sprack linjen mellan jobb och fritid. Så utifrån dina önskemål så kanske du ska satsa på arbetsterapeutvägen.

Svar på tråden Jurist eller arbetsterapeut?