• Anonym (Märkligt...)

    Lära sig lyssna på ljudböcker?

    Någon mer än jag som har svårt att lyssna på ljudböcker? Har precis skaffat mig en test av Bokbeat men får inte riktigt till det.

    Jag är en sådan typ som är väldigt uppmärksam på min omgivning. Har svårt att skärma av mig om där är folk runt omkring, tex på barnens träningar, på bussen, på stranden osv. Dvs där jag tänkte att det skulle vara skönt att ha tillgång till ljudbok.

    Det som händer är att jag lyssnar på boken men uppfattar inte vad som sägs. Kan missa flera minuter ibland och då är det drygt att spola tillbaka.

    Frågan är väll kanske mest om någon haft samma bekymmer i början men fått det att fungera genom att bara köra på? Kostar ju ändå 169 kr/mån så vill inte ge det alltför lång tid innan jag ger upp.

  • Svar på tråden Lära sig lyssna på ljudböcker?
  • cupcakemom

    Ja det är en träning I början och det.gäller att hitta rätt uppläsare också inte bara rätt bok ???? jag har storytel men jag antar att bookbeat också har så att du kan provlyssna? Uppläsaren är för mig viktigare än innehållet i boken.. En otroligt bra bok funkar inte med fel uppläsare då måste jag läsa den boken istället.

    Men det går att vänja sig.

  • Anonym (Majsan)

    Jag lyssnar bara på bok och pratradio när det är tyst omkring, tex när jag arbetar med händerna. Jag är nog lite som du. Som tur är har jag ett tyst hantverksyrke.

  • Anonym (Märkligt...)
    Tecum skrev 2018-02-11 19:50:50 följande:

    Jag gillar inte ljudböcker utan vill ha en "riktig" bok, annars får det vara.


    Riktiga böcker är ännu svårare för mig. Fungerar bra att läsa hemma i sängen men i princip inte på annan plats.
  • Anonym (Sammalika)
    Anonym (Märkligt...) skrev 2018-02-11 18:57:46 följande:

    Någon mer än jag som har svårt att lyssna på ljudböcker? Har precis skaffat mig en test av Bokbeat men får inte riktigt till det.

    Jag är en sådan typ som är väldigt uppmärksam på min omgivning. Har svårt att skärma av mig om där är folk runt omkring, tex på barnens träningar, på bussen, på stranden osv. Dvs där jag tänkte att det skulle vara skönt att ha tillgång till ljudbok.

    Det som händer är att jag lyssnar på boken men uppfattar inte vad som sägs. Kan missa flera minuter ibland och då är det drygt att spola tillbaka.

    Frågan är väll kanske mest om någon haft samma bekymmer i början men fått det att fungera genom att bara köra på? Kostar ju ändå 169 kr/mån så vill inte ge det alltför lång tid innan jag ger upp.


    Jag är extremt uppmärksam och lättstörd. Se och hör allt, överallt, hela tiden. Det tog ett tag innan jag lärde mig lyssna på böcker men nu är jag världsmästare! Jag lyssnar dagligen, älskar det!

    För mig kom lösningen när jag snubblade över en riktigt bra bok med en riktigt bra uppläsare. Då släppte det och sedan dess funkar det överallt!
  • Anonym (Bokmal)

    Jag trodde det skulle bara svårt att lära sej, att jag behövde SE texten men det gick bra från första stund. Det som är jobbigt är om jag lyssnar för korta stunder, då kommer jag inte in i boken ordentligt. När jag lyssnar längre stunder blir boken bättre men så tycker jag det är även med vanliga böcker, de jag läser ut på en eller två dagar på semestern är allra bäst bär jag kommer in ordentligt i dem. Sen är det lite frustrerande att det tar mycket längre tid att lyssna klart en bok än att läsa den.

  • Anonym (Märkligt...)
    Anonym (Sammalika) skrev 2018-02-11 20:10:15 följande:

    Jag är extremt uppmärksam och lättstörd. Se och hör allt, överallt, hela tiden. Det tog ett tag innan jag lärde mig lyssna på böcker men nu är jag världsmästare! Jag lyssnar dagligen, älskar det!

    För mig kom lösningen när jag snubblade över en riktigt bra bok med en riktigt bra uppläsare. Då släppte det och sedan dess funkar det överallt!


    Härligt! Då finns det förhoppningsvis hopp även för mig .
  • Aniiee
    Anonym (Bokmal) skrev 2018-02-11 20:24:56 följande:

    Jag trodde det skulle bara svårt att lära sej, att jag behövde SE texten men det gick bra från första stund. Det som är jobbigt är om jag lyssnar för korta stunder, då kommer jag inte in i boken ordentligt. När jag lyssnar längre stunder blir boken bättre men så tycker jag det är även med vanliga böcker, de jag läser ut på en eller två dagar på semestern är allra bäst bär jag kommer in ordentligt i dem. Sen är det lite frustrerande att det tar mycket längre tid att lyssna klart en bok än att läsa den.


    Min mamma lästa nästan alltid tal/ljudböcker på 1.5-2x hastighet för att hon tyckte att det gick för långsamt ibland =P

    Till TS: Det är förmodligen något man måste lära sig. Jag har läst tal/ljudböcker sedan jag var riktigt riktigt liten (inte bara lyssna-lära-barnböcker som de flesta växer ifrån), och jag tror att det har lärt mig att läsa tal/ljudböcker på samma sätt som jag har lärt mig lästa tryckta böcker. Båda sätten att läsa är så ingrodda och självklara i mig, men jag kan mycket väl tänka mig att om man inte är van vid det så måste man lära sig, i visst mått.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • TigerLilySwe

    Byt bok. Hitta nån som riktigt fångar dig. Hitta därefter dina favorituppläsare. Nån vars röst får dig att slappna av, bli uppmärksam, glad etc. Det kan variera enormt från person till person. Jag älskar Stefan Sauk men vet andra som inte gillar honom tex. Jag avskyr en annans röst, som även är en känd skådis, medans andra älskar hans röst. Ta inte heller en för avancerad bok i början, tung faktabok tex. Ta en lätt, spännande och kravlös bok. Gärna en serie som du kan sluka, otroligt härligt el en spännande självbiografi som du fängslas av.

    Lycka till!

  • Anonym (A)

    Låna hem några mp3-böcker med olika uppläsare från biblioteket, så är det gratis att chansa. Jag lägger in dem i mobilen via dator och tar bort dem när lånetiden går ut. Som andra tipsat om, väljer jag mer efter uppläsare än titel. Projekt Rosie (jag tror att inläsaren heter Mattias Linderot), Ann Cleeves deckare om Vera inlästa av Anna-Maria Käll, Brobyggarna inläst av Tomas Bolme är lättlyssnade så jag tror att de passar "nybörjare" Lycka till!

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Märkligt...) skrev 2018-02-11 18:57:46 följande:

    Någon mer än jag som har svårt att lyssna på ljudböcker? Har precis skaffat mig en test av Bokbeat men får inte riktigt till det.

    Jag är en sådan typ som är väldigt uppmärksam på min omgivning. Har svårt att skärma av mig om där är folk runt omkring, tex på barnens träningar, på bussen, på stranden osv. Dvs där jag tänkte att det skulle vara skönt att ha tillgång till ljudbok.

    Det som händer är att jag lyssnar på boken men uppfattar inte vad som sägs. Kan missa flera minuter ibland och då är det drygt att spola tillbaka.

    Frågan är väll kanske mest om någon haft samma bekymmer i början men fått det att fungera genom att bara köra på? Kostar ju ändå 169 kr/mån så vill inte ge det alltför lång tid innan jag ger upp.


    Precis som för mig!

    Jag gav upp och kör med epub i läsplatta
  • Anonym (Linda)

    Varför vill du lära dig lyssna på ljudböcker? Vad är ditt motiv?

    Du kanske har nog att processa redan som det är! På din beskrivning låter det som att du är ... trött. Du kanske behöver pauser och vila - inte lägga ännu en sak på dig själv att hantera. 

    Har du som jag behov av att skingra jobbiga tankar rekommenderar jag dig att lyssna på en bok du redan läst och tyckte var bra. Då gör det mindre om du inte orkar koncentrera dig hela tiden.

    Jag som har läs handikapp uppskattar talböcker som lånas
     via biblioteket, numera kan man streama dem. De är inte dramatiserade på samma sätt som ljudböcker vilket är rätt vilsamt. Dessutom är utbudet enormt mycket större. Är du i behov av det så prata med ditt bibliotek så hjälper de dig.

    Var rädd om hjärnan! 


     

  • Anonym (Sammalika)
    Anonym (Linda) skrev 2018-02-13 20:06:36 följande:

    Varför vill du lära dig lyssna på ljudböcker? Vad är ditt motiv?

    Du kanske har nog att processa redan som det är! På din beskrivning låter det som att du är ... trött. Du kanske behöver pauser och vila - inte lägga ännu en sak på dig själv att hantera. 

    Har du som jag behov av att skingra jobbiga tankar rekommenderar jag dig att lyssna på en bok du redan läst och tyckte var bra. Då gör det mindre om du inte orkar koncentrera dig hela tiden.

    Jag som har läs handikapp uppskattar talböcker som lånas
     via biblioteket, numera kan man streama dem. De är inte dramatiserade på samma sätt som ljudböcker vilket är rätt vilsamt. Dessutom är utbudet enormt mycket större. Är du i behov av det så prata med ditt bibliotek så hjälper de dig.

    Var rädd om hjärnan! 


     


    Jag är inte trött eller utbänd eller något sådant. Bara väldigt duktig på att se och höra, väldigt uppmärksam.

    Gällande ljudböcker är många bara inlästa, få är "radioteater", vissa har skiftningar vid olika röster. Det är ingen enorm skillnad på Legimus och Storytel och som apparna är utformade föredrar vi Storytel.
  • Anonym (Flyg)
    Anonym (Sammalika) skrev 2018-02-13 20:48:04 följande:

    Jag är inte trött eller utbänd eller något sådant. Bara väldigt duktig på att se och höra, väldigt uppmärksam.

    Gällande ljudböcker är många bara inlästa, få är "radioteater", vissa har skiftningar vid olika röster. Det är ingen enorm skillnad på Legimus och Storytel och som apparna är utformade föredrar vi Storytel.


    Jag är som dig. Ljudböcker ger två effekter antingen somnar jag eller så kan jag inte fokusera på rösten särskilt inte om jag inte är van med den eller gillar den.

    Men vanliga böcker har jag märkt att det är inte att jag är uppmärksam på allt runtomkring som är problemet, utan att jag inte är nog intresserad i boken, jag är kräsen, jag vill kastas in och fångas frön första sidorna och hållas kvar i spänningen hela vägen, blir en bok för utdragen eller för avsncerad tappar jag intresset, den ska vara perfekt lagom att läsa då kan jag läsa den mitt i en matsal om jag så vill.jag flyr verkligheten till bokens värld för en stund.
  • Anonym (Märkligt...)
    Anonym (Linda) skrev 2018-02-13 20:06:36 följande:

    Varför vill du lära dig lyssna på ljudböcker? Vad är ditt motiv?

    Du kanske har nog att processa redan som det är! På din beskrivning låter det som att du är ... trött. Du kanske behöver pauser och vila - inte lägga ännu en sak på dig själv att hantera. 

    Har du som jag behov av att skingra jobbiga tankar rekommenderar jag dig att lyssna på en bok du redan läst och tyckte var bra. Då gör det mindre om du inte orkar koncentrera dig hela tiden.

    Jag som har läs handikapp uppskattar talböcker som lånas

     via biblioteket, numera kan man streama dem. De är inte dramatiserade på samma sätt som ljudböcker vilket är rätt vilsamt. Dessutom är utbudet enormt mycket större. Är du i behov av det så prata med ditt bibliotek så hjälper de dig.

    Var rädd om hjärnan! 

     


    Mitt motiv är nog egentligen att jag älskar att lära mig nya saker. Är väldigt intresserad av faktaorienterade böcker och skulle vilja förkovra mig i diverse ämnen när jag inte gör något speciellt. Många lyssnar på musik men jag är inte så intresserad av musik utan ville hellre lyssna på böcker.

    Tack för din omtanke! För mig är det nog snarare tvärt om. Dvs jag behöver lära mig att slappna av och inte vara så uppmärksam på min omgivning. Känns riktigt skönt om jag lyckas försvinna in i boken en längre stund .

    Tränar en stund om dagen nu. Går bättre och bättre! Lyckades hyfsat idag, under ca 30 min av en bilresa så kunde jag verkligen njuta av att lyssna på boken .
Svar på tråden Lära sig lyssna på ljudböcker?