• Missan96

    Gravid i vecka 12+0 orolig

    Hej! 
    Jag gick in i vecka 12+0 idag och är såklart jätteglad! Samtidigt kan jag inte slappna av då jag inte vågar tro att de jag har i min mage lever. 

    Jag ska på KUB den 14/2 och undrar om ni har något tips på att minska oron? 
    En del av mig tänker att det borde gå bra, jag har inte blödigt en enda gång under hela graviditeten, jag har haft symtom och jag märker att magen växt lite. 

    Men trots detta är jag så orolig. Tänker på missed abortion då. Jag skulle inte klara av att komma till KUB och upptäcka att det jag har i magen är dött. 

    Tack på förhand !

  • Svar på tråden Gravid i vecka 12+0 orolig
  • Iowhannah

    Oro är fullt normalt, speciellt innan man vet att bebisen lever. Det enda jag kan säga är att när jag gick igenom ett MA så växte inte magen och jag hade typ noll graviditetssymptom.

    Det är bara två dagar kvar nu, försök att ställa in dig på att allt är som det ska. Att magen har växt är ett gott tecken :)

    Med det sagt så vill jag också säga att jag förstår dig. Helt och fullt. Mitt MA var i somras och när jag blev gravid igen så gjorde vi ett tidigt VUL för att få se ett hjärta och stilla min oro. Trots detta så var jag så nervös inför KUB att jag knappt vågade lägga mig på britsen och jag kunde inte slappna av förrän jag såg att hjärtat slog. Sedan kom en del av oron tillbaka men den gick över när jag började känna fosterrörelser, nu är jag i vecka 20 och känner de små buffarna dagligen.

    Stort lycka till!

  • Aamon

    Förstår precis vad du menar. Är i v 13 och har ul bokat till 21/2. Den här ovissheten är jobbig. Jag försöker tänka att jag inte kan påverka det hela och bara glider med. Har nu varit på vul v5 och v8, på det sista där man kunde se en levande bebis, men saker kan ju ske på ett ögonblick. Människan är en pessimist mot sig själv :p

    Var på vul v6 i förra graviditeten och låg med benen i vädret när de konstaterade utomkvedshavandeskap. Vet hur skit det var men man tog sig igenom det.

    Håller tummarna för oss båda att vi får positiva besked <3

  • Iowhannah
    Missan96 skrev 2018-02-11 20:00:10 följande:

    Tack för ett så fint svar! Grattis förresten :D


    Tack, och detsamma! :)
  • RJEL

    Jag var så nojig innan jag gjort första ultra. Och tiden efter första ultraljudet till nästa ultraljud. Att de enda som lugna mig var att köpa en "hjärt lyssnare" köpte en på teknikmagasinet för 499kr. Såå himla lugnande och tusen ggr värt pengarna!

    Nu använder ja den inte då jag känner honom varje dag och ger mig bevis på att han lever, så härligt!

    Lycka till!:)

  • Iowhannah
    RJEL skrev 2018-02-11 21:55:05 följande:

    Jag var så nojig innan jag gjort första ultra. Och tiden efter första ultraljudet till nästa ultraljud. Att de enda som lugna mig var att köpa en "hjärt lyssnare" köpte en på teknikmagasinet för 499kr. Såå himla lugnande och tusen ggr värt pengarna!

    Nu använder ja den inte då jag känner honom varje dag och ger mig bevis på att han lever, så härligt!

    Lycka till!:)


    Doppler heter det, ifall någon skulle vilja googla upp det :)
  • Anonym (Y)

    Kunnig personal avråder från att använda sig av doppler pga att det kan öka oron hos en blivande mamma då det kan vara väldigt svårt att hitta hjärtljud. Barnen flyttar sig gärna och ändrar position. När mamman inte hittar hjärtljuden (vilket kan vara svårt) tror därmed mamman eller annan som lyssnar att barnet kan vara dött. Onödig psykisk påfrestning samt stor oro är en följd av detta

    Vissa tycks förväxla flödet i navelsträngen samt mammans puls med barnets hjärtslag.

    Doppler bör inte rekommenderas om inte läkare eller annan kunnig vårdpersonal ger patienten en vettig eller särskild anledning till att göra det.

    Men vill du/ni köpa doppler så är det ingen som hindrar er. Somliga kan hantera den utan att få större oro. Men det rekommenderas att inte använda doppler.

  • Mawie
    Hannis88 skrev 2018-02-26 13:52:47 följande:

    Hur funkar en doppler?

    Hur tidigt kan man höra fostrets hjärtljud? :)


    Jag har en doppler som jag testade i lördags (12+0) killen och jag lyssnade och hörde hjärtljud! jag har barn sedan tidigare så vet vad jag ska lyssna efter.

    Dock är det svårt att hitta, så viktigt att inte få panik om man inte hittar!! Hittade inte två första gångerna när jag provade.Många barnmorskor som inte hittar tidigt, så därför brukar man få lyssna på hjärtljud senare på mvc.

    Men kändes skönt att höra hjärtslagen det lugnade mig.
    Bf 11 sep
Svar på tråden Gravid i vecka 12+0 orolig