• Lv90

    Förskola hjälp!

    Hej

    Jag jobbar oftast 15:00 till som senast 01:00 och min man jobbar natt alltså mellan 22 och 06. Och just är jag föräldraledig men ska snart börja jobba och han va ledig men han har bara 3 mån ledig sen kommer vi båda jobba heltid och grejen är den att våran dotter kommer som sagt egentligen inte behöva gå på förskola på dagarna utan hon skulle skulle behöva något mellan då 22 och 01 på kvällen natten. Tips på hur man kan lösa detta då kommunen vägrar hjälpa till med dom timmarna. Vi båda har fasta jobb så man är inte så sugen på att byta jobb. Ska man anlita en Nanny eller liknade??

  • Svar på tråden Förskola hjälp!
  • Ellie

    Jobbar du 10 timmar per dag?
    Finns det möjlighet att du minskar till 7 timmar och slutar kl 23, och att din man minskar ett par timmar och börjar vid midnatt?

    Hur tänkte ni er lösningen medan ni planerade barn?

    Är det bara 3 timmar per natt ni vill ha kommunens hjälp, eller vill/kan de inte erbjuda nattis (har de inte skyldighet att ordna med det?)?

    Jag ser inte hur ni bägge skall kunna fortsätta jobba med samma tider om ni inte vill ha barnet på förskola hela nätterna. Det äter väl upp en av era löner att anställa någon att sova hos er varje natt?

  • Ellie

    Om bägge kan tänka sig att jobba tex 80% och vara lediga ett pass var per vecka handlar det "bara" om 3 nätter per vecka som barnet behöver vara på nattis. Måste ni jobba heltid bägge två?

  • mammalovis

    Finns det överhuvudtaget Nattis i kommunen, då det inte är något kommunen är skyldiga att ha?
    Om det bara finns i grannkommunerna kan det ju vara idé att överväga en flytt, annars behöver ni ju antingen byta jobb eller ta hjälp av släkt, vänner eller annat lämpligt alternativ.

    På nattis brukar barnen lämnas senast vid 20 och stanna till minst 6-7 på morgonen.

    Om det finns nattis på pendlingsavstånd hade jag helt klart övervägt att byta jobb, då jag hade känt mig för beroende av andras välvilja.

  • Hermioney
    Lv90 skrev 2018-02-11 20:54:41 följande:

    Hej

    Jag jobbar oftast 15:00 till som senast 01:00 och min man jobbar natt alltså mellan 22 och 06. Och just är jag föräldraledig men ska snart börja jobba och han va ledig men han har bara 3 mån ledig sen kommer vi båda jobba heltid och grejen är den att våran dotter kommer som sagt egentligen inte behöva gå på förskola på dagarna utan hon skulle skulle behöva något mellan då 22 och 01 på kvällen natten. Tips på hur man kan lösa detta då kommunen vägrar hjälpa till med dom timmarna. Vi båda har fasta jobb så man är inte så sugen på att byta jobb. Ska man anlita en Nanny eller liknade??


    Det finns ju kvälls och nattdagis. Kolla runtomkring i andra kommuner och privata. Annars får en av er byta arbetstider/arbetsplats eller anställa en nanny.

    Det är era enda alternativ.
  • Fru Ve

    Om kommunen inte erbjuder nattdagis så har ni ju att välja på att anlita privat barnvakt och betala för det, eller att en av er byter jobb. Kanske kan vara svårt att hitta en person som vill vara barnvakt dessa tider tänker jag? Sen behöver ni väl sova lite dagtid om ni jobbar natt? Då skulle ni behöva ha barnvakt då också kanske?

  • Fru Ve
    Hermioney skrev 2018-02-12 01:08:50 följande:

    Jag tror inte ni behöver flytta. Måste ju gå att lämna i en annan kommun till en högre avgift


    I min kommun är det jättelång kö till nattis. Tror absolut inte de skulle ta emot barn skrivet i en annan kommun.
  • Hermioney

    Att anställa en barnvakt är som att byta ut en lön mot en annan.

    Enas hela lön går direkt till barnvakten.

    Då är det mer ekonomiskt försvarbart att bli arbetslös med akasssa tills en av er kan få dagtidsjobb.

  • Fru Ve
    Hermioney skrev 2018-02-12 13:21:25 följande:

    Att anställa en barnvakt är som att byta ut en lön mot en annan.

    Enas hela lön går direkt till barnvakten.

    Då är det mer ekonomiskt försvarbart att bli arbetslös med akasssa tills en av er kan få dagtidsjobb.


    Men det beror väl på hur mycket barnvakt man behöver? Barnvakt heltid, ja då blir det som du beskriver. Men TS kanske inte alltid jobbar samma nätter som pappan. Dock tycker jag också det verkar jättesvårt att fortsätta jobba båda två som TS beskriver om det inte finns nattis i kommunen. Även om man har barnvakt så kan ju denne bli sjuk eller att denne inte kan ibland, och hur ska man göra då?
  • Iowhannah
    Fru Ve skrev 2018-02-12 13:26:27 följande:

    Men det beror väl på hur mycket barnvakt man behöver? Barnvakt heltid, ja då blir det som du beskriver. Men TS kanske inte alltid jobbar samma nätter som pappan. Dock tycker jag också det verkar jättesvårt att fortsätta jobba båda två som TS beskriver om det inte finns nattis i kommunen. Även om man har barnvakt så kan ju denne bli sjuk eller att denne inte kan ibland, och hur ska man göra då?


    I såna lägen blir det väldigt mycket vab låter det som.

    I min kommun är det också jättelång kö till nattis (minst ett år) och TS skriver att kommunen vägrar hjälpa till med de timmarna det gäller så vi kan nog räkna med att nattis inte är aktuellt.

    TS - som andra skriver så ser jag bara att en av er måste byta jobb. Alternativt att ni går ner såpass mycket i tid att ni inte jobbar samma nätter. Såvida ni inte har någon släkting som inte jobbar och kan tänka sig vara barnvakt ofta.
  • Fru Ve
    Iowhannah skrev 2018-02-12 13:36:51 följande:
    I såna lägen blir det väldigt mycket vab låter det som.

    I min kommun är det också jättelång kö till nattis (minst ett år) och TS skriver att kommunen vägrar hjälpa till med de timmarna det gäller så vi kan nog räkna med att nattis inte är aktuellt.

    TS - som andra skriver så ser jag bara att en av er måste byta jobb. Alternativt att ni går ner såpass mycket i tid att ni inte jobbar samma nätter. Såvida ni inte har någon släkting som inte jobbar och kan tänka sig vara barnvakt ofta.
    Ja det är ju också ett alternativ. Att en eller båda går ner i tid så man arbetar omlott. Man har rätt att arbeta 75 % om man har barn under 8 år. Jag och min man gör så att våra scheman går om varandra. Vi jobbar OB-tider och har ingen barnvakt på kväll/helg. Dagtid kan vi ha vanlig förskola men vi kan inte jobba samma skift på kväll/helg.
  • Sanjos

    Har de inte nattis i er kommun? Eller handlar det om att ni bara vill ha dessa timmar och att ni vill hämta hem mitt i natten? Om det är så så är det ju helt förståligt att de inte går med på det. De ligger ju och sover då.

    Ni får ju låta dottern sova där då och hämta henne på morgonen.

    Sen är det ju oftast kö om kommunen har nattförskola.Vilket man tar reda på i tid och ställer i kö direkt isf.

  • Hermioney
    Lv90 skrev 2018-02-11 20:54:41 följande:

    Hej

    Jag jobbar oftast 15:00 till som senast 01:00 och min man jobbar natt alltså mellan 22 och 06. Och just är jag föräldraledig men ska snart börja jobba och han va ledig men han har bara 3 mån ledig sen kommer vi båda jobba heltid och grejen är den att våran dotter kommer som sagt egentligen inte behöva gå på förskola på dagarna utan hon skulle skulle behöva något mellan då 22 och 01 på kvällen natten. Tips på hur man kan lösa detta då kommunen vägrar hjälpa till med dom timmarna. Vi båda har fasta jobb så man är inte så sugen på att byta jobb. Ska man anlita en Nanny eller liknade??


    Detta hittade jag precis av en slump på min kommuns hemsida:

    Det handlar om nattdagis

    Barn bosatta i annan kommun

    Vid placering av barn bosatt i annan kommun tillhandahålls plats endast under förutsättning att överenskommelse sker mellan kommunerna och att hemkommunen lämnar ersättning för platskostnaden.

    Så PRATA med grannkommunerna. Frågar man inget får man inget svar.
Svar på tråden Förskola hjälp!