• Anonym (Ts)

    Riklig mens, hur göra när man sover?

    Hur gör ni på natten för att inte mensa ner hela sängen?

    Jag brukar få så riklig mens de första dagarna, så binda räcker inte för mina kläder, lakan och bäddmadrass fylls med mens.

    Man kan ju använda tampong och binda, men jag sover inte lika många timmar varje dag och är livrädd för att få tampongsjukan.. men jag antar att risken är väldigt liten?

    Hur gör ni & vad använder ni för mensskydd? Har ni kanske speciella handdukar på sängen/under rumpan?

    Känns som jag är den enda som mensar ner hela mitt liv varje månad.

  • Svar på tråden Riklig mens, hur göra när man sover?
  • Anonym (Bälte o hängslen)

    Extraplus-tampong och dito binda.

  • Ullet

    Jag blöder väldigt mycket dygn två under mensen och blödde alltid igenom. Men så började jag ha både tampong och megabinda och då går det bra. Eller menslopp och binda är nästan ännu bättre.

    Fast det händer att jag får gå upp på natten och byta tampong eller tömma koppen. Men hellre det än att bloda ner i sängen.

    Det är inte så stor risk för tampongsjuka om man har den i en natt ca 8 timmar. Sätt i dem när du lägger dig och ta ut den direkt när du går upp. Eller skaffa menskopp som är världens bästa uppfinning!

  • Anonym (cn)

    Jag har madrasskydd som går att tvätta.
    Flera nattbindor med underbyxa och mjukbyxa ovanpå.
    byter lakanet.

  • SysterY

    Dubbla (ibland trippla) långa nattbindor brykar jag ha när jag har rikligt men mens första dagarna. Brukar klara mig med det.

  • Anonym (Linn)

    Skulle använda tampong + binda. Är du noga med att sätta in en just när du ska sova och byter så fort du vaknar (och inte sover bort hela dagen), borde det inte vara nån större risk för TSS. Annars kan du ju testa menskopp.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-11 22:18:53 följande:

    Hur gör ni på natten för att inte mensa ner hela sängen?

    Jag brukar få så riklig mens de första dagarna, så binda räcker inte för mina kläder, lakan och bäddmadrass fylls med mens.

    Man kan ju använda tampong och binda, men jag sover inte lika många timmar varje dag och är livrädd för att få tampongsjukan.. men jag antar att risken är väldigt liten?

    Hur gör ni & vad använder ni för mensskydd? Har ni kanske speciella handdukar på sängen/under rumpan?

    Känns som jag är den enda som mensar ner hela mitt liv varje månad.


    Jag gör så här:

    På vardagar Vaken tid:

    Jag använder Libresse Goodnight tjocka om jag är hemma.

    Libresse goodnight tunna om jag går hemifrån.

    KVÄLL och NATT

    Halvligga och slöa i soffan

    eller

    SOVA EN HEL NATT:

    Jag köper ica basic goodnigt=de absolut billigaste nattbindor som finns.

    SEN GÖR JAG SÅ HÄR:

    ICA :

    BAKERSTA BITEN Klistrar jag fast ända längst bak på trosan-under tvättlappen.

    SEN

    Tar jag Libr. Goodn. Tjock och klistrar som vanligt där jag brukar ha den.

    Halva Libresse hamnar över halva ICA.

    Sen jag kom på det knepet kan jag sova gott, rulla rubt i sängen. Jag kan till och med ligga ner i vår nya soffa utan att något läcker.

    Sen glömde jag en sak.

    Jag har en extra trosa utanpå som är lite större typ en halvboxer.

    Den gör så att allt sitter stadigt och inte flyttar på sig

    I nya tygsoffan som är svårare att rengöra än sängkläderna sitter jag alltid på en dubbelvikt handduk.

    Hittills har det inte läkt men soffan vill jag inte chansa med.

    Mensen rinner ju trots allt mellan skinkorna och ut genom trosan om man i te har "bakbinda".

    Jag har kört med det här sen jag kom på det för några år sedan. Har inte läckt en enda gång.

    Man varken ser eller känner sig sexig men att få sova ut ordentligt gör det värt
  • Anonym (Anna)

    Menskopp kan du ju bara glömma.

    Kanske funkar för de som har nån liten droppe men för oss som har riklig mens går det inte.

  • Anonym (Koppan)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-12 00:49:24 följande:

    Menskopp kan du ju bara glömma.

    Kanske funkar för de som har nån liten droppe men för oss som har riklig mens går det inte.


    Jag har "riklig" mens ett par dagar varje månad. Tidigare bytte jag en plustampong 3-4 ggr per natt, med kopp räcker det att jag går upp en gång. Min upplevelse är att en kopp rymmer betydligt mer än en tampong. Även andra dagar behöver jag krångla med byte/tömning färre gånger. Då har jag ändå en liten kopp.
  • Anonym (Jupps)
    Anonym (Koppan) skrev 2018-02-12 04:50:36 följande:

    Jag har "riklig" mens ett par dagar varje månad. Tidigare bytte jag en plustampong 3-4 ggr per natt, med kopp räcker det att jag går upp en gång. Min upplevelse är att en kopp rymmer betydligt mer än en tampong. Även andra dagar behöver jag krångla med byte/tömning färre gånger. Då har jag ändå en liten kopp.


    Så här för mig med. Fast jag har stor kopp.
  • Anonym (Ovanlig ja)

    Tycker du ska testa stor tampong och stor binda. Tycker heller inte du ska vara orolig för tampongsjukan så länge du sätter in en ny då du lägger dig och en ny när du kliver upp och tvättar händerna innan.

Svar på tråden Riklig mens, hur göra när man sover?