• MrPP

    Tvingad till fritidsaktivitet...

    Hej o hå!

    Har ett litet dilemma när d gäller barn o fritidsaktiviteter o tänkte höra vad andra har för synpunkter på d hela...

    Here goes!

    Vår son e 7 år o har spelat fotboll i lite mindre än 2 år. Han har efter juluppehållet tappat intresse men spelar fortfarande fotboll på raster i skolan men har oxå hittat en roligare fritidsaktivitet som han hellre vill lägga sin tid på. Han e duktig på fotboll o har kul när han e på träningarna men om man frågar honom om han vill träna så får du ett klart Nej! Han kan tom ibland självmant be om att få slippa träna o då utan att där e något speciellt han hellre vill göra.

    Så till min fråga: Ska man tvinga iväg honom på träningarna eller ska man låta honom få bestämma om han vill fortsätta eller ej?

    Danke Muchos!

  • Svar på tråden Tvingad till fritidsaktivitet...
  • Kasperina

    Låt honom vila en termin och fråga igen i sommar. Han kanske behöver pröva på något annat, eller så blev det för allvarligt för att vara roligt längre.
    Jag har aldrig tvingat mina barn att gå, men om de börjar välja att missa flera träningar på raken får de inte fortsätta nästa termin.

  • erikaABC

    Ser ingen anledning att tvinga honom att träna fotboll. Han har ju gjort det och vet vad han säger nej till.

  • Hermioney
    MrPP skrev 2018-02-11 22:28:16 följande:

    Hej o hå!

    Har ett litet dilemma när d gäller barn o fritidsaktiviteter o tänkte höra vad andra har för synpunkter på d hela...

    Here goes!

    Vår son e 7 år o har spelat fotboll i lite mindre än 2 år. Han har efter juluppehållet tappat intresse men spelar fortfarande fotboll på raster i skolan men har oxå hittat en roligare fritidsaktivitet som han hellre vill lägga sin tid på. Han e duktig på fotboll o har kul när han e på träningarna men om man frågar honom om han vill träna så får du ett klart Nej! Han kan tom ibland självmant be om att få slippa träna o då utan att där e något speciellt han hellre vill göra.

    Så till min fråga: Ska man tvinga iväg honom på träningarna eller ska man låta honom få bestämma om han vill fortsätta eller ej?

    Danke Muchos!


    När jag var liten var jättebra på simning.

    Jag var snabbast av alla.

    Ingen kunde klå mig.

    Men sen en dag tröttnade jag.

    Jag kunde simma på fritiden men att simma i klubben ville jag inte.

    Min mamma gjorde som dig.

    Tvingade mig dit så att jag hatade det ännu mer.

    Ibland gick jag hemifrån när det var dags för träning och kom inte hem förrän träningen var över.

    Till slut tröttnade hon på att betala för något jag ändå inte ville.

    TVINGA INTE DITT BARN TILL NÅGOT DET INTE VILL

    Du har inget att vinna, bara förlora
  • Fru Ve

    Skulle aldrig tvinga mina barn till fritidsaktiviteter är mitt svar. Det ska bygga på lust och intresse.

  • MrPP

    Tack för svaren! Jag håller med er alla helt o hållet men d e tyvärr min sambo som inte låter honom sluta på fotbollen med argumentet att han e duktig, har kul när han väl e där o att dom i oktober väljer ut ca 30 barn utav 100 som får fortsätta. Men varför tvinga honom att spela kvar i 6 månader för att KANSKE bli uttagen till något han just nu inte vill fortsätta med??

    Min sambo blev själv tvingad till att spela ett instrument som liten som hon absolut inte ville men fortsatte i utbyte om att hon till sist oxå samtidigt fick spela ett annat instrument hon verkligen ville... Hon har facit i hand om hur d kändes att bli tvingad men gör sen exakt samma sak mot sina egna barn

    Förstår inte...

  • Mrs Green

    Vi har sagt att dottern får välja varje termin, men har hon valt att börja med en aktivitet så får hon gå klart den terminen och sen byta till något annat om det inte var roligt. Hoppa av mitt i terminen skulle jag bara gå med på om det var riktigt illa, att hon verkligen vantrivs. 

    Sen har vi också sagt att hon måste göra någon form av fysisk aktivitet. Så den dag hon vill sluta spela handboll måste hon röra på sig på något annat sätt, men det måste förstås inte vara i organiserad form.

  • Werttqwer

    Jag blev tvingad att göra en hel del jag inte ville vad gäller aktiviter o val i skolan. Det blev inte så bra.

  • NELJ

    Generellt tycker jag inte heller att man ska tvinga ett barn till en aktivitet oavsett om barnet har talang för det eller ej. (Undantag simskola...) Men sen kan det så klart finnas dagar då det är motigt att komma iväg till träning där barnet behöver en liten push i rätt riktning. Och en sjuåring kan ju säga nej bara för att få bestämma... Det måste ju ni som föräldrar känna efter var gränsen går.

    Är det så att han måste välja mellan fotbollen och den andra aktiviteten? Eller kan han ta det lite lugnt med fotbollen en månad och se om lusten återvänder när våren kommer och man kan spela ute mm?

Svar på tråden Tvingad till fritidsaktivitet...