• Äldre 11 Feb 22:37
    1682 visningar
    6 svar
    6
    1682

    Röntgen tidigt i graviditet

    Jag har brutit fotleden och ska efter 7 veckor i gips ta bort det på BIM 21/2. Ska röntga benet i samband med det för att se så att allt läkt som det ska efter operationen, är det någon fara att röntga om jag skulle vara gravid då?

    Kommer självklart ta ett gravtest innan! Någon som varit i samma situation och isåfall, hur resonerade läkaren? Var du tvungen att röntga iallafall eller fick du vänta tills efter graviditet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 22:39
    Förmodligen ska jag göra en CT och inte slätröntgen men jag vet inte helt säkert.

  • Svar på tråden Röntgen tidigt i graviditet
  • Äldre 11 Feb 22:43
    #1

    Är det benet som skall röntgas kommer det inte vara några problem. Berätta om du är/kan vara gravid. Eventuellt ger de dig extra skydd för magen då.

  • Äldre 12 Feb 00:22
    #2
    Annaalexandra95 skrev 2018-02-11 22:37:55 följande:

    Jag har brutit fotleden och ska efter 7 veckor i gips ta bort det på BIM 21/2. Ska röntga benet i samband med det för att se så att allt läkt som det ska efter operationen, är det någon fara att röntga om jag skulle vara gravid då?

    Kommer självklart ta ett gravtest innan! Någon som varit i samma situation och isåfall, hur resonerade läkaren? Var du tvungen att röntga iallafall eller fick du vänta tills efter graviditet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-11 22:39

    Förmodligen ska jag göra en CT och inte slätröntgen men jag vet inte helt säkert.


    Fostret utsätts för stark strålning.

    Säg till att du är gravid-även om det visar negativt.

    Då får du en kappa eller vad det kallas över magen.

    Ibland blir kissprovet inte positivt förrän längre fram efter BIM .
  • Tveksa­mt
    Äldre 12 Feb 09:36
    #3
    Hermioney skrev 2018-02-12 00:22:21 följande:

    Fostret utsätts för stark strålning.

    Säg till att du är gravid-även om det visar negativt.

    Då får du en kappa eller vad det kallas över magen.

    Ibland blir kissprovet inte positivt förrän längre fram efter BIM .


    Stark strålning kan ju ifrågasättas... och röntgenförklädets effekt kan i allra högsta grad ifrågasättas, det beror helt på situationen.

    Det du (TS) ska göra är att säga till vid undersökningen att du kan vara gravid (det bör de fråga om också, men förekom dem gärna) så kommer en läkare som är inläst på ditt fall att göra en individuell bedömning för just dig.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Äldre 12 Feb 09:55
    #4
    Hermioney skrev 2018-02-12 00:22:21 följande:

    Fostret utsätts för stark strålning.

    Säg till att du är gravid-även om det visar negativt.

    Då får du en kappa eller vad det kallas över magen.

    Ibland blir kissprovet inte positivt förrän längre fram efter BIM .


    Fostret utsätts absolut inte för stark strålning. En CT av fotleden ger med de flesta moderna maskiner knappt 1mSv, vilket motsvarar fyra månaders bakgrundsstrålning. Den spridda strålning som når fostret är marginell (och ett blyförkläde över magen gör inte saken bättre, om något värre). Varför försöka skrämma upp folk?

    Ts, som den kloka och tveksamma personen ovan sa, berätta att du kan vara gravid så gör de ytterligare en bedömning av nyttan med undersökningen i nuläget.
  • Äldre 12 Feb 11:22
    #5
    Tveksamt skrev 2018-02-12 09:36:45 följande:

    Stark strålning kan ju ifrågasättas... och röntgenförklädets effekt kan i allra högsta grad ifrågasättas, det beror helt på situationen.

    Det du (TS) ska göra är att säga till vid undersökningen att du kan vara gravid (det bör de fråga om också, men förekom dem gärna) så kommer en läkare som är inläst på ditt fall att göra en individuell bedömning för just dig.


    Det är ju självklart att de inte röntgar någon som är gravid om det inte är nödvändigt.

    Men om de anser röntgen vara nödvändig har de olika metoder för att skydda magen så gott det går men helt skyddad kan den aldrig bli
  • Äldre 12 Feb 15:21
    #6

    Jag bröt fotleden gravid i vecka 16 och fick ha det största blyförklädet på mig + "hakklappen". Inga problem.


    ° ★ Izabelle ° ★ Felicia ° ★ Gabriel ° ★ Alice ° ★ Emmy ° ★ Freja
Svar på tråden Röntgen tidigt i graviditet