• T0xic

    Orosanmälan !!!!! ????

    Hej!

    Igår hände det som verkligen inte fick hända...

    Jag klandrar mig själv.

    Vi har besök enda från Göteborg, det är min tjejkompis, man som jag inte träffat på femton år

    och hennes barn, vi har pratat i så många år om att ses men det har aldrig blivit av,

    men nu äntligen tog vi tag i saken, det är 86 mil mellan oss!

    Våra barn är jämngamla, vi har en son på 3 år och hon två stycken, en på 6 och en på 4.

    Igårkväll åt vi tacos och myste på, min sons pappa tog någon öl till maten vilket

    jag tyckte var okey då barnen inte blev drabbade och han drack sig inte berusad.

    Han hade köpt fem öl.

    Nån öl till maten i gott sällskap kan bara vara mysigt, jag själv är i stort sett nykterist och har

    varit sedan sonen föddes, med 3 undantag då det varit födelsedagsfester för mina föräldrar som fyllt 50 och även sambons mamma, men då har sonen såklart inte varit med :)

    Jag och min vän gick ut för att ta en cigg medans min sambo och våran andra vän skulle göra bastun klar för dom skulle ta en bastu medans jag skulle lägga sonen och hon lägga sina barn. Vi var ute i ca: 5 minuter och när vi kommer in ser vi min son lomma vinglandes

    mot hallen och jag kan med handen på hjärtat säga att jag fick pani, hysterisk panik!.

    Jag blev livrädd och mitt i allt detta beslutat vi att sambon åker med honom till akuten

    (Våran vän körde som självklart var nykter) jag har inget körkort och inte min väninna heller!

    Jag var så hispig och uppe i varv och sambon var lugn och sansad.

    Väl inne på akuten så gör dom alla möjliga tester på sonen som vid det här laget även

    spyr, sambon berättar även för läkaren att han druckit fyra öl under kvällen till mat och sällskap. (Att sambon druckit, inte sonen)

    Läkaren kollar allt möjligt och det konstateras kraftig hjärnskakning, jag ringer var 10 minut för att höra vad som händer, orolig som jag var. Eller orolig - jag var helt panikslagen om sanningen ska fram, när jag fick höra att det var bra med sonen trots hjärnskakning och omständigheterna så var det dags att försöka slå sig ner till ro och sova. Sambon och sonen blev kvar för bevakning över natten. Jag kunde dock inte sova en blund inatt.

    Hjärnan gick på högvarv och jag började klandra mig själv för att jag gick ut och rökte.

    Jag skulle ha strunta i ciggen och varit inne. Så natten har skiftat mellan tårar, skuldkänslor

    och titta på telefonen OM jag skulle få ett samtal.

    Dom fick ett rum rätt sent och somnade båda två, men sjukhuset kollade sonen var 30 minut.

    Idag var han som vanligt och jag kände att jag stannar hemma och väntar in dom, blir kanske rörigt för sonen om jag kommer dit och vi visste inte om han skulle få åka hem eller stanna en natt till, skulle det bli en natt till så var tanken att jag skulle åka in och sova med honom.

    Jag och sambon har självklart haft kontakt under hela dagen och jag har nog ringt en gång i halvtimman. Pratat videosamtal med sonen osv.

    Allting blev ju så tokigt nu när jag fick upp min väninna efter så många år och sonen blev förmodligen uppe i varv av sina nyfunna vänner och vad jag fick ur sonen nu ikväll var att dom hade hoppat i sängen och sonen ramlade ner i golvet. Men den tanken slog mig aldrig igårkväll utan paniken åt bokstavligt talat upp mig, och dom måste ha gått in i vårat sovrum

    när jag och min väninna gick ut för att röka och pappan och våran andra vän satt i vardagsrummet och väntade in oss för få gå ner och basta, kan även nämna att våran sons lekrum ligger bredvid vårat sovrum så att dom gick från vardagsrummet är inget konstigt.

    Sonen går ju alltid dit in för att hämta leksaker eller leka där inne.

    Till saken är att sjukhuset var skyldig att göra en ororsanmälan pga att pappan druckit 4 öl under kvällen och nu i efterhand känner jag mig så dum som lät sambon åka in, jag skulle ha sansat mig och åkt in istället MEN eftersom att sambon var lugnare än mig så tänkte jag ju på sonens bästa.. och anledning till att jag inte åkt in idag till dom är för att jag haft regelbunden telefon och videosamtal kontakt enda sedan 07 imorse tills hemgång.

    Och som jag skrev där uppe så skulle jag självklart åka in om han skulle få bli kvar en natt till.

    Eller om sonen på något sett inte mått bra idag, men från att dom klev upp imorse så har han varit som vanligt och betett sig som om att ingenting hänt.

    Men nu känner jag mig som världens sämsta mamma och chocken / paniken har väl börjat släppa nu när mina grabbar ligger här bredvid mig, kan verkligen inte sluta gråta!

    Känns som om allting är mitt fel, kommer soc ta min son ifrån mig nu? ????????????

    Förlåt för ett långt inlägg men jag ville att ni skulle få hela historian!

  • Svar på tråden Orosanmälan !!!!! ????
  • Anonym (ph)

    Körde din sambo bil efter att han druckit alkohol, med barn i bilen?

  • T0xic

    Han körde absolut inte bil, våran vän körde som självklart var nykter och har körkort!

    Och han var självklart med på sjukhuset tills att dom fick veta att sonen blev inlagd. Då körde han tillbaka sambons bil hem hit och hämtade sin egna bil.

    Vi har barnstolen i sambons bil därför tog våran vän den in. För det fanns ingen tid till att börja koppla in stolen i våran väns bil.


    r
  • T0xic

    Mitt inlägg kanske blev rörigt,

    Vi har min väninna här på besök med sina 2 barn från Göteborg

    Och vi hade även en gemensam vän här som kört skoter med sambon under förmiddagen

    som stannade kvar för att äta middag med oss och sedan skulle han och sambon basta medans jag och min väninna skulle få barnen i säng. Sedan var tanken att vi alla vuxna

    skulle slå igång en film och hade handlat både chips / dipp och läsk.

    Vi var 3 vuxna här hemma som var nykter och sambon hade druckit 4 öl.

    Varav 2 med körkort, sambon och våran gemensamma vän och det var våran gemensamma vän som körde till sjukhuset med sambons bil.

  • Anonym (Lugn!)

    OM en socanmälan skulle göras misstänker jag att de kommer vara precis lika fundersamma över din hysteri som över pappans fyra öl.
    Oavsett vilket så tror jag inte du behöver oroa dig för att de skulle ta barnet ifrån er, det längsta jag kan tänka mig att de sträcker sig är att erbjuda någon form av hjälp åt er, ev kanske samtalshjälp åt dig för att hantera din oro.
    Olyckor händer! Det GÅR inte att undvika, men man MÅSTE hantera dem.
    Att få panik och bli hysterisk hjälper inte ett dugg, och som förälder måste man sätta barnet i fokus och hålla sig lugn.

    Vad gäller alkoholkonsumtionen så tycker jag den är för hög när man är hemma med vakna små barn, då utgår jag från att det handlar om fyra starköl.
    Två öl eller två glas vin skulle jag se som normalt för en middag i goda vänners lag, supa får man göra utan barn närvarande.
    Möjligen kan de tänkas ta upp det med din sambo, men så länge han inte visar riskbeteende vid frågor tror jag inte de gör något mer.

  • Anonym (??)

    Varför allt prat om ölen?

    Och varför i hela världen berättade din sambo det till sjukhuset? Frågade de vad din sambo hade ätit och druckit eller vad?

  • Iowhannah

    Vad jag kan utläsa så har ni inte gjort någonting fel. Att en orosanmälan görs betyder inte att soc kommer ta ert barn.

    Varför berättade din sambo om sina fyra öl för läkaren?

    Jag har ingen erfarenhet av orosanmälan men jag misstänker att någon från soc kommer hem och pratar med er och då får ni helt enkelt berätta hela historien.

  • Anonym (ph)

    Har man hällt i sig fyra öl så luktar det ju öl. Man behöver inte berätta att man druckit öl.

  • T0xic

    Helt ärligt så vet jag inte varför jag gör en stor grej utav ölen.

    Öl och barn klingar inte och både jag och sambon har dåligt samvete över att enda gången han känner att han ska ta nån öl sådär så händer detta och man skuldbelägger sig själv trots att det inte var vårat fel.

    Jag brukar kunna hantera saker rätt bra och inte bli så hysterisk, nu har sonen dock bara varit på akuten två gånger innan, en gång när han fick i sig nötter (misstänkte nötallergi) och en gång när han ramlade med balanscykeön och slog munnen och då var det såklart jag som var in med honom. Men denna gång vart jag så chockad och rädd, går inte att förklara.

    Säkert kombination av dålig sömn / fullspäckad förmiddag med pulka och bus med barn.

  • Anonym (Nej)

    Klart dom inte tar barnet ifrån er för att sambon druckit öl (förvisso kanske några för många).

    Det krävs mer än så. Troligtvis kommer dom ställa frågor kring er syn på alkohol och konsumtionen. Har ni inga andra problem i familjen så är det lugnt.

  • T0xic

    Jag tror sambon var chockad och när man är chockad så säger man ju saker man kanske inte ska säga, eller så ville han vara ärlig om läkaren skulle känna att det luktade öl.

    Vi får se vad som händer nu, men jag har ingenting att dölja så dom är välkommen på hembesök, även anonymt om det skulle vara så, men fick bara så ont i magen över att det blev en sån grej över detta och jag mår dåligt över de..

    Huvudsaken är iallafall att sonen mår bra nu, han ligger här bredvid mig och jag kan inte sluta titta på honom, usch vad han skrämde livet ur mig.

    Min vännina med barn skickade jag hem till mina föräldrar nu ett par dagar (dom ska stanna 7 dagar till av 10) men jag tänkte att sonen behöver lugn och ro och få vila, även jag!

  • Anonym (ph)
    T0xic skrev 2018-02-12 00:09:32 följande:

    Jag tror sambon var chockad och när man är chockad så säger man ju saker man kanske inte ska säga, eller så ville han vara ärlig om läkaren skulle känna att det luktade öl.

    Vi får se vad som händer nu, men jag har ingenting att dölja så dom är välkommen på hembesök, även anonymt om det skulle vara så, men fick bara så ont i magen över att det blev en sån grej över detta och jag mår dåligt över de..

    Huvudsaken är iallafall att sonen mår bra nu, han ligger här bredvid mig och jag kan inte sluta titta på honom, usch vad han skrämde livet ur mig.

    Min vännina med barn skickade jag hem till mina föräldrar nu ett par dagar (dom ska stanna 7 dagar till av 10) men jag tänkte att sonen behöver lugn och ro och få vila, även jag!


    Soc gör inga anonyma hembesök.
  • T0xic

    Jag skulle kalla oss en helt vanlig Svensson familj, Volvo villa vovve :) har inga övriga problem och jag är som jag skrev i huvudinlägget i stort sett nykterist. Jag dricker endast vid något stort och det är sällan :)

  • T0xic

    Tusen tack till er som tagit er tid till att svara, nu är jag lite lugnare och det känns lite bättre. Nu måste jag sova, passa på och ta igen en hel del förlorad sömn och krama om sonen!

    Godnatt :)

  • elin1989

    Jag tycker inte det är okej att dricka 4 öl medan barnen fortfarande är vakna. Vi dricker ibland vin på helgen men aldrig men skulle aldrig dricka mer än ett glas med barnen uppe. Och var var barnen när ni var och rökte? (Vilket jag heller aldrig skulle göra med barnen vakna) Först skriver du att mannen var och fixade med bastun, sen att han satt och väntade medan ni rökte. Och han har ingen aning om var barnen var medan ni var borta. Tre barnen som hoppar i sängen brukar låta en hel del. Hur lite uppsikt har ni över barnen om ni inte har nån aning om var de är, är så pass långt borta att ni inte hör att de är i erat rum och hoppar i sängen, och inte heller hör när 3-åringen ramlar och slår sig så pass illa att han får en kraftig hjärnskakning. Sen väljer ni att den kraftigt alkoholpåverkade föräldern (vilket han borde vara efter 4 öl, att inte vara berusad efter det är inte normalt) åker till akuten, eftersom du får tokspel. Klart att de inte kommer att omhänderta ert barn om allt verkar normalt när de utreder, men är verkligen inte förvånad över att ni blev anmälda. Totalt omdömeslöst, hela situationen. Sen säger du att du skuldbelägger dig själv fast det inte var erat fel. Det var i allra högsta grad erat fel!!

  • Crazzy
    elin1989 skrev 2018-02-12 04:44:34 följande:

    Jag tycker inte det är okej att dricka 4 öl medan barnen fortfarande är vakna. Vi dricker ibland vin på helgen men aldrig men skulle aldrig dricka mer än ett glas med barnen uppe. Och var var barnen när ni var och rökte? (Vilket jag heller aldrig skulle göra med barnen vakna) Först skriver du att mannen var och fixade med bastun, sen att han satt och väntade medan ni rökte. Och han har ingen aning om var barnen var medan ni var borta. Tre barnen som hoppar i sängen brukar låta en hel del. Hur lite uppsikt har ni över barnen om ni inte har nån aning om var de är, är så pass långt borta att ni inte hör att de är i erat rum och hoppar i sängen, och inte heller hör när 3-åringen ramlar och slår sig så pass illa att han får en kraftig hjärnskakning. Sen väljer ni att den kraftigt alkoholpåverkade föräldern (vilket han borde vara efter 4 öl, att inte vara berusad efter det är inte normalt) åker till akuten, eftersom du får tokspel. Klart att de inte kommer att omhänderta ert barn om allt verkar normalt när de utreder, men är verkligen inte förvånad över att ni blev anmälda. Totalt omdömeslöst, hela situationen. Sen säger du att du skuldbelägger dig själv fast det inte var erat fel. Det var i allra högsta grad erat fel!!


    Herregud vilket pretto du är. Du måste inse att bara för att DU gör saker på ett annat sätt så betyder inte det att alla andra ska och gör likadant. En olycka kan hända OAVSETT hur situationen ser ut. Hur var det så fruktansvärt omdömeslöst av henne att röka när barnet var vaket? Var ju inte som att hon rökte hos barnet?

    Och hur alkoholpåverkad man blir av 4 år är ju jätteindividuellt så TS kan nog bäst själv avgöra pappas påverkningsgrad.

    Tycker du ska tagga ner och sluta vara så fruktansvärt elak, TS är ju uppenbart väldigt uppstressad av situationen och har dåligt samvete som det är. På vilket sätt hjälper det att du får visa upp vilken fantastisk människa DU tycker att du är?

    Att tillägga är att jag varken dricker eller röker, knappt maken heller, men vi springer inte runt och berättar för alla vilka FANTASTISKA människor vi är för det.
  • Anonym (ölen)

    Här skulle heller ingen dricka 4 öl när det är så små barn hemma. Ok att det var flera vuxna som var nyktra men då blir det nästan ännu konstigare - varför "måste" EN av de vuxna dricka mer än en öl till maten, när det inte är fest och ingen annan dricker? 

    Helt ok med en öl som måltidsdryck, högst två, eller ett glas vin kanske, men mer än så, då börjar man faktiskt bli lite berusad vare sig man tror det eller inte. 

    Så ja, det är relevant att tala om ölkonsumtionen. Jättebra att ni hade tänkt så att inte alla drack osv, men ändå - jag har som sagt lite svårt att greppa varför en vuxen då ändå dricker när alla andra i sällskapet är nyktra. 

    Sen TS så kan du vara lugn. Soc kommer kalla er till ett samtal, konstatera att ni är helt vanliga, troligen vettiga människor och så är det inte mer med det. 

  • T0xic
    Crazzy skrev 2018-02-12 06:29:48 följande:

    Herregud vilket pretto du är. Du måste inse att bara för att DU gör saker på ett annat sätt så betyder inte det att alla andra ska och gör likadant. En olycka kan hända OAVSETT hur situationen ser ut. Hur var det så fruktansvärt omdömeslöst av henne att röka när barnet var vaket? Var ju inte som att hon rökte hos barnet?

    Och hur alkoholpåverkad man blir av 4 år är ju jätteindividuellt så TS kan nog bäst själv avgöra pappas påverkningsgrad.

    Tycker du ska tagga ner och sluta vara så fruktansvärt elak, TS är ju uppenbart väldigt uppstressad av situationen och har dåligt samvete som det är. På vilket sätt hjälper det att du får visa upp vilken fantastisk människa DU tycker att du är?

    Att tillägga är att jag varken dricker eller röker, knappt maken heller, men vi springer inte runt och berättar för alla vilka FANTASTISKA människor vi är för det.


    Vi var fyra vuxna här hemma, sambon gick ner och startade bastun medans den 4 satt i vardagsrummet, man startar bastun på en knapp vilket tar ungefär 1 sekund att trycka på, och den svängen för att gå till bastun som ligger en trappa ner till att trycka på knappen tar ungefär en halv minut, så han var borta en minut och två sekunder.

    Jag skulle ALDRIG skickat honom till akuten om han var full, man märkte inte ens på honom att han druckit fyra öl, han var inte berusad i den grad att han vinglade runt och sluddrade och hade sig, vad tror du? Att jag låter han vara as radar inför barn? Bättre människa än så är jag!

    Det var inte så att han hällde i sig ölen utan vi åt runt 17:00 och olyckan hände vid 21 tiden.

    Så på fem timmar hade han druckit 4 öl. Barnen var påväg i säng och anledningen till att dom var vaken lite längre var pga min vän och hennes barn kom upp rätt tidigt på fredagsmorgonen (05 tiden) vilket gav resultatet att min son vaknade när dom kom och hennes hade sovit på tåget, dom alla tog en powernap under dagen och fick därför vara vaken en timma längre än normalt just denna lördag. Sonen lägger sig alltid 20:00 i vanliga fall,

    Ja jag skuldbelägger mig själv redan över att jag var ute och rökte och det hade inte ens hörts att barnen var i vårat sovrum och hoppade i sängen och smällen hördes knte heller.

    Självklart hade sambon eller våran gemensamma vän rusat dit om dom hört en duns.

    Våran son har aldrig någonsin hoppat i sängen förut, aldrig ens kommit på tanken.

    Och lekrummet ligger mellan vardagsrummet och vårat sovrum och att barnen gick mot

    lekrummet var inget konstigt, hur skulle vi kunnat förutspå att barnen av någon anledning går in i vårat sovrum? Då jag känner MITT barn och han är aldrig varken sitt eller vårtan sovrum om det inte är sovdags.

    Sedan har jag aldrig druckit något med % när mitt barn varit vaken eller lagt sig, det skulle aldrig falla mig in oavsett. Och att sambon drack ser jag inte som något problem då det inte hälldes i öl eller var en konstig stämning här hemma, eller att barnen blev påverkade av det på något sett och det tillhör inte vanligheten att han dricker öl.

    Nu tror jag inlägget hamnade under fel men nu fick jag iallafall få ur mig detta och jag mår redan dåligt som det är, knappt kunnat sova inatt heller då hjärnan går på högvarv o h jag tänker på allt, så som ?jag skulle inte ha tagit en cigg, jag skulle lagt honom vid 20:00? osv.
  • T0xic
    Anonym (ölen) skrev 2018-02-12 07:02:40 följande:

    Här skulle heller ingen dricka 4 öl när det är så små barn hemma. Ok att det var flera vuxna som var nyktra men då blir det nästan ännu konstigare - varför "måste" EN av de vuxna dricka mer än en öl till maten, när det inte är fest och ingen annan dricker? 

    Helt ok med en öl som måltidsdryck, högst två, eller ett glas vin kanske, men mer än så, då börjar man faktiskt bli lite berusad vare sig man tror det eller inte. 

    Så ja, det är relevant att tala om ölkonsumtionen. Jättebra att ni hade tänkt så att inte alla drack osv, men ändå - jag har som sagt lite svårt att greppa varför en vuxen då ändå dricker när alla andra i sällskapet är nyktra. 

    Sen TS så kan du vara lugn. Soc kommer kalla er till ett samtal, konstatera att ni är helt vanliga, troligen vettiga människor och så är det inte mer med det. 


    Det tillhör ju självklart inte vanligheten att det dricks öl här hemma och jag vet inte riktigt varför sambon väljer att köpa hem fem öl just den kvällen, men han fick i sig 4 öl på ungefär fem timmar, men han skuldbelägger även sig själv och han har ångest över att han druckit öl den kvällen, men ingen hade kunnat förutspå vad som skulle hända och speciellt inte när våran son aldrig ens hoppat i sängen innan, och jag skulle aldrig någonsin skickat iväg honom in till akuten om han på något sett uppträdde väldigt berusat eller var full i den grad att han inte kunde hantera våran son eller på något sett inte ta hand om honom.

    Men nu är allting gjort och vi kan inte spola tillbaka tiden, då hade han inte druckit och jag hade aldrig valt att ställa mig ute på bron och rökt.

    Men huvudsaken är oavsett att sonen mår bra nu och är helt som vanligt.
  • viseversa

    Varför berättade han om ölen? Och ja jag tycker 4 öl är för mycket när man har ansvar för barn. Och varför stannade ni inte hos barnen tills dom somnat?

Svar på tråden Orosanmälan !!!!! ????