• DenLillaSjöjungfrun

    Vad tycker ni om namnet Manon?

    Älskar namnet Manon, men är rädd att det är för ovanligt. Det är ett franskt flicknamn.

    Vad tycker ni om det? Har ni träffat någon med de namnet? Hur föreställer ni er en Manon?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Manon?
  • elyse

    Jag tänker att "Mann-å" kommer att tycka att upprop i skolan är något av det värsta som finns, tyvärr. Det är fint, men för ovanligt i Sverige.

  • InaLo

    Jag gillar det inte. Jag brukar ofta gilla ovanliga namn men inte Manon. Jag tänker på engelska översättningen för "man på" lite som "MAN ON the moon" faller inte i min smak.

  • Mawie
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2018-02-12 02:21:22 följande:

    Älskar namnet Manon, men är rädd att det är för ovanligt. Det är ett franskt flicknamn.

    Vad tycker ni om det? Har ni träffat någon med de namnet? Hur föreställer ni er en Manon?


    Jag tycker det är fint
  • BuoBä

    Nja.. Inget fel på namnet i sig men bor ni i Sverige så kommer ingen fatta hur det uttalas. De flesta kommer troligen säga Maaaanån, samma start som i Malin. Det låter inte särskilt vackert tycker jag. Ingen kommer få till nasalen på slutet och de flesta kommer troligen tro att det är ett pojknamn.

  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2018-02-12 13:44:40 följande:

    Nja.. Inget fel på namnet i sig men bor ni i Sverige så kommer ingen fatta hur det uttalas. De flesta kommer troligen säga Maaaanån, samma start som i Malin. Det låter inte särskilt vackert tycker jag. Ingen kommer få till nasalen på slutet och de flesta kommer troligen tro att det är ett pojknamn.


    Precis vad jag tänkte! Folk kommer att uttala det olika, det blir ingen ordning på det. 
  • Yllissixus

    Jag tänker på Manon Melis som är en holländsk fotbollsspelare. Spelade tidigare i Kopparberg Göteborg. Gullig tjej så jag förknippar namnet positivt.

  • fluu

    Jag tycker att det är väldigt, väldigt vackert. Det har många lager- både sirligt och ståtligt. Men ja, det är ovanligt och jag vet inte hur självklart uttal och stavning skulle vara, för krångel gillar jag inte.

    Tänker på flertalet fransyskor.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena

    Tycker inte om det. Tänker på svart magi och lite annat. Men det är ju upp till dig vad man har för tankar kring det.

  • Fru Ågren

    De som inte är bevandrade i franska skulle nog uttala det helt fel, som i Mammon. Och det ger inte så positiva associationer.

    Sedan tror jag också att det ofta skulle uppfattas som ett pojknamn. 

    Är det i kombination med ett svenskklingande efternamn?

  • legomum

    Njae det var ju en film där den onda demonen hette så..

    Med det i bakhuvudet blir det svårt att se namnet på en söt liten bebis.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Manon?