• Anonym (Emeli)

    Täpp i luftvägarna i närheten av sågverk

    Som rubriken lyder, finns det någon mer där ute som får som astmaliknande besvär av behandlat trä? Själv kan jag märka det bara jag åker förbi ett sågverk men har ingen astma egentligen. Vad kan det bero på? Haft fet några år.

  • Svar på tråden Täpp i luftvägarna i närheten av sågverk
  • HelaGotland
    Anonym (Emeli) skrev 2018-02-12 04:26:28 följande:
    Som rubriken lyder, finns det någon mer där ute som får som astmaliknande besvär av behandlat trä? Själv kan jag märka det bara jag åker förbi ett sågverk men har ingen astma egentligen. Vad kan det bero på? Haft fet några år.

    Jag upplevde det av sågspån som liten. Du kan ha allergisk astma/astmatisk allergi. Det är inte kul. Men du behöver kanske skaffa inhalator. Ring din vårdcentral om du har bekymmer med andningen.
  • LFF

    Ja, jag är allergisk mot spån. Nu har jag inte varit i närheten av något sågverk men jag fick problem i nian på träslöjden tex. Och har problem med spån till smådjur.

  • Anonym (Emeli)

    Tack snälla för svar!

    Tråkigt att höra att andra lider av samma, men skönt att inte vara den enda (tänkt att jag inbillar mig)

    Men har ni endast problem med detta eller får ni liknande symptom av annat också?

  • HelaGotland
    Anonym (Emeli) skrev 2018-02-18 21:11:00 följande:
    Tack snälla för svar! Tråkigt att höra att andra lider av samma, men skönt att inte vara den enda (tänkt att jag inbillar mig) Men har ni endast problem med detta eller får ni liknande symptom av annat också?

    Ja som astmatisk allergiker så har jag upplevt det av gnagare, hästar, kvalster i större mängder. Det snörper åt luftrören.
Svar på tråden Täpp i luftvägarna i närheten av sågverk