• Äldre 12 Feb 11:16
    3254 visningar
    14 svar
    14
    3254

    Jobbigt med barn tätt???

    Har precis fått veta att jag är gravid, vi väntar alltså vårat andra barn. Min son är 10 månader så det kommer skilja ungefär 18-19 månader mellan dom. Har nästan bara hittat trådar om hur jobbigt det är. Och ja - jag förstår ju att det inte kommer bli en dans på rosor, men kan någon snälla komma med lite positiva/bra erfarenheter? Det är självklart att man inte kan veta exakt hur det kommer bli - alla barn/föräldrar är olika. Men jag kan inte låta bli att bli lite orolig. Vår son sover inte speciellt bra på nätterna - så det är jag van vid!

    Ingen kan påverka vårt beslut men vill så gärna höra hur ni andra gjort, och vad som var jobbigt. Skulle ni ha gjort annorlunda om ni fick välja?

    Sååååå tacksam för svar!!!

  • Svar på tråden Jobbigt med barn tätt???
  • Äldre 12 Feb 11:22
    #1

    Vi planerade att bli gravida när äldsta var 10 månader. Och blev faktiskt gravida direkt. Så vi har 18 månader emellan.

    Än så länge funkar det jättebra! Minsta är ett halvår nu.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 12 Feb 11:23
    #2

    ÄLSKAR att ha barnen tätt

    Vi har 12,5 månader mellan våra, och nu är barnen ett och två år gamla.

    Positivt:

    + Det lilla storasyskonet förstod knappt att en bebis hade tillkommit, och fattade inte alls att vara avundsjuk!

    + Man är så inne i blöjbyten, flaskor och imse vimse spindel att det liksom inte blir så mycket merjobb... Våra synkades snabbt!

    + Man är van vid mindre sömn och egentid, så det blir inte som att man just börjat få tillbaka något sådant och plötsligt går miste om det igen

    + Älskar att vara gravid, så det var kul att få göra det så snabbt igen!

    + Storasyskonet sover fortfarande på dagarna, så man kan passa på att få båda barnen att sova samtidigt (och därmed sova själv!)

    + Leken! Våra barn vill vara med varann och hålla varann sällskap redan från att lilla var typ 6 månader och lärde sig krypa

    Jag växte själv upp väldigt tätt i ålder som min bror, och har själv bara positiva erfarenheter från det från min uppväxt

  • Äldre 12 Feb 12:02
    #3
    hejlina skrev 2018-02-12 11:16:22 följande:

    Har precis fått veta att jag är gravid, vi väntar alltså vårat andra barn. Min son är 10 månader så det kommer skilja ungefär 18-19 månader mellan dom. Har nästan bara hittat trådar om hur jobbigt det är. Och ja - jag förstår ju att det inte kommer bli en dans på rosor, men kan någon snälla komma med lite positiva/bra erfarenheter? Det är självklart att man inte kan veta exakt hur det kommer bli - alla barn/föräldrar är olika. Men jag kan inte låta bli att bli lite orolig. Vår son sover inte speciellt bra på nätterna - så det är jag van vid!

    Ingen kan påverka vårt beslut men vill så gärna höra hur ni andra gjort, och vad som var jobbigt. Skulle ni ha gjort annorlunda om ni fick välja?

    Sååååå tacksam för svar!!!


    Jag upptäckte att jag var gravid i v 16+ någonting ( 11år sen)

    Var egentligen inne för att göra en abort, fick ta beslutet där och då, sista dagen för att göra en abort.

    Hade varit en tuff period med sjukdom hos storebror och pappa

    Det skiljer 19 månader mellan dem men det gick jättebra,

    Storebror var väldigt snäll och tålig.

    Fick även hjälp av min mamma<3 som löste av ibland vid sömnlösa nätter.

    Ångrar inte vårat beslut.

    Kram
  • Äldre 12 Feb 12:44
    #4

    Jag har inte så tätt mellan barnen men däremot är jag bara knappt 20 månader äldre än min syster och kan bidra med det perspektivet.

    Det var super att växa upp med någon i typ samma ålder! Vi hade väldigt roligt ihop (även om vi såklart bråkade en hel del) och gjorde det mesta tillsammans redan från småbarnsålder. Det var väl inte förrän i slutet av tonåren som vi slutade hänga så mycket med varandra.

    Dina barn kommer få så mycket utbyte av varandra i så lång tid! Även om det säkert är tufft i början så försök tänka på hur fint det är att de alltid har varandra. Har du tur så blir de så bra vänner som min syster och jag var när vi växte upp :)

  • Äldre 12 Feb 13:01
    #5

    Vi har 16 månader emellan våra och vi är ense om att skulle vi göra om det så skulle vi göra samma sak igen.


    Visst fick man kommentarer som "oj två blöjbarn, vad jobbigt". Lika snabbt som man byter en blöja kan man byta två, det tar kanske max 5 minuter extra. 


    Den enda perioden som jag tyckte det var jobbigt  var när äldsta var 3 och den anda drygt 2. Båda hade massor av spring i benen och gillade att klättra men saknade vett i skallen Vem skulle jag gå efter. Beslöt att låta min äldsta ta hand om sig själv och hålla koll på den yngsta och det gick galant.


    Dem har haft så stor glädje av varandra och dottern har dragit med sig lillebror så han lärt sig massor mycket tidigt, för att han vill alltid göra det hon gör.


    Jag fasar lite för att ha två tonåringar samtidigt, men det kanske inte behöver bli så farligt. Dottern fyller 13 i sommar så snart vet jag,


    Det enda jag kan tipsa om att innan förlossningen med nr 2 se till att fyll hela frysen med färdiglagad mat att micra. Man hinner inte mycket den första tiden.  

  • Anonym (twinn­y)
    Äldre 12 Feb 13:53
    #6

    Jag har tvillingar som är fyra år nu. Flera vänner har precis fått, eller ska få sitt andra barn. Jag tycker att det skulle kännas superjobbigt att börja om med en bebis nu när våra äntligen har blivit litet stora. Om man får barnen tätt så är småbarnsåren avklarade snabbare. 

  • Anonym (Ev)
    Äldre 12 Feb 17:38
    #7

    Hej!

    Jag har två sönder och det är 18 mån nellan dem och jag har helt ärligt bara haft positivt att säga om att barnen kom så pass tätt. Idag är de 5år och 7år och de har varandra. :)

    Jag tror även att allt handlar om hur man är som person också och vad man sätter för förväntningar.

  • Anonym (Ev)
    Äldre 12 Feb 17:39
    #8

    Vill även tillägga att hag har en yngre syster som är 18mån yngre och vi har alltid haft varandra :)

  • Äldre 13 Feb 15:53
    #9

    Vi har nästan 17 månader mellan våra pojkar. Det var helt oplanerat och otroligt jobbigt för mig i början av grav. Men när lillebror kom och man ser kärleken från storebror... helt fantastiskt! Vi har aldrig ångrat oss och dom har alltid varit bästa vänner och gör det mesta tillsammans. Självklart bråkar dom som alla syskon gör, det kommer man väl aldrig ifrån, men dom är verkligen bästa vänner. Dom är idag ca 6 och 7,5 år gamla och väntar just nu otåligt på lillasyster som kommer om en månad. Hon är redan överröst med kärlek från sina storebröder :)

  • Äldre 13 Feb 15:59
    #10

    Vi har nästan 17 månader mellan våra pojkar. Det var helt oplanerat och otroligt jobbigt för mig i början av grav. Men när lillebror kom och man ser kärleken från storebror... helt fantastiskt! Vi har aldrig ångrat oss och dom har alltid varit bästa vänner och gör det mesta tillsammans. Självklart bråkar dom som alla syskon gör, det kommer man väl aldrig ifrån, men dom är verkligen bästa vänner. Dom är idag ca 6 och 7,5 år gamla och väntar just nu otåligt på lillasyster som kommer om en månad. Hon är redan överröst med kärlek från sina storebröder :)

    Självklart har det varit jättejobbigt i perioder, men det gissar jag att det är även om man har längre mellan barnen.

  • Äldre 13 Feb 16:03
    #11
    fjanten skrev 2018-02-12 11:23:11 följande:

    ÄLSKAR att ha barnen tätt

    Vi har 12,5 månader mellan våra, och nu är barnen ett och två år gamla.

    Positivt:

    + Det lilla storasyskonet förstod knappt att en bebis hade tillkommit, och fattade inte alls att vara avundsjuk!

    + Man är så inne i blöjbyten, flaskor och imse vimse spindel att det liksom inte blir så mycket merjobb... Våra synkades snabbt!

    + Man är van vid mindre sömn och egentid, så det blir inte som att man just börjat få tillbaka något sådant och plötsligt går miste om det igen

    + Älskar att vara gravid, så det var kul att få göra det så snabbt igen!

    + Storasyskonet sover fortfarande på dagarna, så man kan passa på att få båda barnen att sova samtidigt (och därmed sova själv!)

    + Leken! Våra barn vill vara med varann och hålla varann sällskap redan från att lilla var typ 6 månader och lärde sig krypa

    Jag växte själv upp väldigt tätt i ålder som min bror, och har själv bara positiva erfarenheter från det från min uppväxt


    Jag blev gravid 2.5 månader efter 1a graviditeten. Är lite smått nervös över att det är tätt mellan graviditeterna och att något kan gå fel med barnet i magen.

    Gick din andra graviditet bra? Kändes kroppen på något sätt annorlunda eller att du fick mer krämpor? Gick der bra för din mamma också med täta graviditeter?

    Får jag fråga om det var vaginalt eller k.snitt du gjort?

    Mvh Emelie
  • Äldre 13 Feb 16:07
    #12
    Ebo88 skrev 2018-02-13 16:03:32 följande:

    Jag blev gravid 2.5 månader efter 1a graviditeten. Är lite smått nervös över att det är tätt mellan graviditeterna och att något kan gå fel med barnet i magen.

    Gick din andra graviditet bra? Kändes kroppen på något sätt annorlunda eller att du fick mer krämpor? Gick der bra för din mamma också med täta graviditeter?

    Får jag fråga om det var vaginalt eller k.snitt du gjort?

    Mvh Emelie


    Andra graviditeten gick betydligt bättre än första. Jag älskade att vara gravid båda gångerna, men första graviditeten fick jag extremt graviditetsillamående som först gick över efter förlossningen - med andra gick illamåendet över i 14:e veckan eller så. Första gången fick jag ett revben avsparkat - det slapp jag andra gången. Jag fick extrem klåda första gången, men slapp det andra gången. Mådde rent generellt fysiskt bättre andra gången helt enkelt!

    Min mamma hade riktigt jobbig foglossning båda gångerna, men riktigt enkla förlossningar (vaginala) - så jag verkar inte brås på henne alls. Jag har fött båda vaginalt, men egentligen velat ha kejsarsnitt båda gångerna (särskilt efter första förlossningen).
  • Äldre 14 Feb 22:29
    #13

    Vi har 18 månader mellan våra döttrar som alltid varit små intensiva virvelvindar, och det var så klart intensivt när de var små, men vi var också så inne i upphackad sömn och blöjbyten att det bara rullade på. Nu är de 7 och snart 6 år gamla, och de har sådan fantastisk glädje av varandra! Och var det intensivt som förälder när de var små, så har vi igen det nu när de kan underhålla varandra i timmar. Vänners barn (som inte har syskon eller som har stor åldersskillnad) behöver betydligt mer underhållning eller planerad sysselsättning för att vara nöjda. Jag är otroligt nöjd med åldersskillnaden på våra barn och jag skulle aldrig välja något annat! Den kärleken jag kan känna när jag ser dem tillsammans går inte ens att beskriva och de har alltid en bästa vän nära och kommer förhoppningsvis alltid att ha varandra också :)

  • Äldre 22 Feb 11:21
    #14

    Hej! Grattis =)
    Har 15 månader mellan mina första två,
    visst är det tufft många gånger men så kul dom har ihop nu när dom är 2 och 3 år. Jag tycker det känns bra med täta barn. 
    Vi har precis fått reda på att vi väntar 3an nu en liten hoppsan som var planerad lite längre fram dock men kroppen ville annat :P

Svar på tråden Jobbigt med barn tätt???