• Äldre 12 Feb 11:26
    2458 visningar
    19 svar
    19
    2458

    Varför inte bara förbjuda cigaretter?

    Hur kommer det sig att regeringen är så fega att de inte bara förbjuder cigaretter och tobak rakt av?

    Jag vet att jag retar igång er som röker MEN helt ärligt, ni vet ju med er att det är skadligt och att ni själva uppenbarligen inte klarar av att sluta själva. Så vad vore inte bättre än om det förbjöds från en dag till en annan?

    Och då vet jag *smuggling och dyl skulle öka MEN om svenska lagar sa att det var förbjudet att köpa, sälja och röka inom svenska gränsen och samtliga fall som upptäcks skulle resultera i HÖG böter. Skulle då inte skiten bli borta? För ärligt oavsett om man är rökare eller ej så fattar väll vem som helst att rökning inte gynnar någonting över huvud taget (annat än egot) och endast gör skada.

    HISs eller DISS?

    Och tänk efter innan ni svarar, det skulle kanske göra skillnad på liv och död. Iaf hur döden skulle se ut.

  • Svar på tråden Varför inte bara förbjuda cigaretter?
  • Äldre 12 Feb 11:33
    #1
    Vdbdbfb skrev 2018-02-12 11:26:31 följande:

    Hur kommer det sig att regeringen är så fega att de inte bara förbjuder cigaretter och tobak rakt av?

    Jag vet att jag retar igång er som röker MEN helt ärligt, ni vet ju med er att det är skadligt och att ni själva uppenbarligen inte klarar av att sluta själva. Så vad vore inte bättre än om det förbjöds från en dag till en annan?

    Och då vet jag *smuggling och dyl skulle öka MEN om svenska lagar sa att det var förbjudet att köpa, sälja och röka inom svenska gränsen och samtliga fall som upptäcks skulle resultera i HÖG böter. Skulle då inte skiten bli borta? För ärligt oavsett om man är rökare eller ej så fattar väll vem som helst att rökning inte gynnar någonting över huvud taget (annat än egot) och endast gör skada.

    HISs eller DISS?

    Och tänk efter innan ni svarar, det skulle kanske göra skillnad på liv och död. Iaf hur döden skulle se ut.


    Avskyr rökning och har väldigt svårt att känna sympati för de rökare som gnäller över att de inte ska få förpesta med sin rök på uteserveringar, hållplatser och utanför entréer, men jag tror inte vi kan lagstifta mot allt vi inte gillar. Begränsa möjligheten att förpesta för andra absolut, men om en rökare vill dra i sig sitt gift så länge omgivningen slipper röken anser jag det är upp till personen själv. Visst innebär rökningen stora kostnader för samhället, men det finns det mycket annat självvalt som gör också. Gränsdragningen blir svårt. Tror då istället på höga tobaksskatter för att betala för det.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 12 Feb 11:57
    #2

    Nej, jag anser att folk har rätt att leva sina liv som de vill så länge de inte skadar någon annan. Att bestämma över huvudet på folk för att de inte förstår sitt eget bästa, leder inte till något gott i slutändan.

    Så på vilket sätt kan person A:s rökning skada person B? Ekonomiskt, kan man ju tänka sig förstås (genom ökade sjukvårdskostnader), men cigaretter drar samtidigt in massor med skattepengar - mycket mer än böter skulle göra. Vi sparar dessutom i snitt 10 års pensionsutbetalningar per rökare, och eftersom nästan alla rökare fortfarande dör efter 65 års ålder så går vi inte miste om någon inkomstskatt. Passiv rökning är kanske ett annat problem, men där är folk ändå relativt medvetna nu för tiden - det är tex väldigt få föräldrar som röker inomhus och andelen gravida som röker är också låg.

  • Äldre 12 Feb 12:25
    #3

    Jo det hade nog blivit jättebra. Se hur det gick under förbudstiden i USA. Förbud hjälper verkligen inte

  • Äldre 12 Feb 12:45
    #4
    Vdbdbfb skrev 2018-02-12 11:26:31 följande:
    Hur kommer det sig att regeringen är så fega att de inte bara förbjuder cigaretter och tobak rakt av?

    Jag vet att jag retar igång er som röker MEN helt ärligt, ni vet ju med er att det är skadligt och att ni själva uppenbarligen inte klarar av att sluta själva. Så vad vore inte bättre än om det förbjöds från en dag till en annan?

    Och då vet jag *smuggling och dyl skulle öka MEN om svenska lagar sa att det var förbjudet att köpa, sälja och röka inom svenska gränsen och samtliga fall som upptäcks skulle resultera i HÖG böter. Skulle då inte skiten bli borta? För ärligt oavsett om man är rökare eller ej så fattar väll vem som helst att rökning inte gynnar någonting över huvud taget (annat än egot) och endast gör skada.

    HISs eller DISS?

    Och tänk efter innan ni svarar, det skulle kanske göra skillnad på liv och död. Iaf hur döden skulle se ut.
    Är du beredd på att din egen skatt kommer höjas också? För de skatter folk betalar via inköp av cigaretter är otroligt hög.
  • Äldre 12 Feb 13:29
    #5
    Figgestar skrev 2018-02-12 12:25:00 följande:

    Jo det hade nog blivit jättebra. Se hur det gick under förbudstiden i USA. Förbud hjälper verkligen inte


    Hur gick det?
  • Äldre 12 Feb 13:42
    #6
    Teady111 skrev 2018-02-12 13:29:32 följande:

    Hur gick det?


    Inget vidare
  • Äldre 12 Feb 13:54
    #7
    Figgestar skrev 2018-02-12 13:42:17 följande:
    Inget vidare
    Togs lagen bort? Har försökt googlat men hittar inget direkt . .
  • Äldre 12 Feb 14:03
    #8
    Teady111 skrev 2018-02-12 13:54:53 följande:

    Togs lagen bort? Har försökt googlat men hittar inget direkt . .


    Japp, numera är det lagligt att dricka alkohol i USA.
  • Äldre 12 Feb 14:33
    #9

    Håller med dig TS. Trots att jag röker ibland. Äcklig ovana.

  • Äldre 12 Feb 14:36
    #10
    Figgestar skrev 2018-02-12 14:03:02 följande:
    Japp, numera är det lagligt att dricka alkohol i USA.
    Jaha, jag trodde det var rökning du menade. Känns lite oklart . .  :)
  • Äldre 12 Feb 14:46
    #11
    Teady111 skrev 2018-02-12 14:36:56 följande:

    Jaha, jag trodde det var rökning du menade. Känns lite oklart . .  :)


    Sorry. Syftade på förbudet i sig
  • Äldre 12 Feb 15:08
    #12

    Och vad blir nästa grej att förbjuda? Socker, det orsakar sjukdomar också som kostar. Alkohol, orsakar både olyckor, döttfall, misshandel och missbruk.

    Kanske tvinga folk att träna för att öka hälsan annars dras något bort. Bestämma hur många barn eller vilka kläder som folket ska ha för att minska sjukdomar.

    Det funkar inte att styra hur folk ska leva och göra. Såhlänge ingen annan skadas anser jag ingen ska lägga sig i. Tycker det skulle vara jättebra att förbjuda på offentliga platser och ställen där det är tätt med folk. Men om någon röker ensam på sin altan ute på sitt sommarställe så borde hen få göra det.

  • Fergho­rs
    Äldre 12 Feb 17:44
    #13

    Man bör ALDRIG förbjuda en drog som många vill ha pga det enbart gynnar kriminella och det skapar större skadeverkningar om drogen är legal

    Titta på Sverige ,vi har hårdast drogpolitik av alla väst länder och vi har mest problem med droger,vi har flest överdoser och dödsfall som länkande till ett drogmissbruk .Medans länder som Holland som är betydligt mer liberala har minst dödsfall och problem med droger i väst världen

    Hård drog politik gynnar enbart kriminella därför ska staten kontrollera marknaden för ALLA bästa

    Sen hjälper det inte att leka fascist stat som ska kontrollera alla medborgares liv det är diktatur fasoner du pratar om som vi skulle bo i nordkoera

    Jag slutande nyligen röka efter 15års beroende , jag slutade för att jag SJÄLV ville ,skulle staten har försökt tvinga mig hade jag inte slutat då hade jag köpt svart och gått runt och blossat överallt , ALDRIG att nån jävla fascist svin i Rosenbad ska bestämma vad jag drar i mig, i helvete häller då får dom ett krig på halsen

  • Aylae
    Äldre 12 Feb 19:04
    #14

    Du bör nog ställa dig frågan vilken typ av samhälle du vill leva i! Givetvis är det inte bra för hälsan (eller plånboken) att röka men ska inte individen själv få bestämma vad hen gör med sitt liv? Som någon annan skrev, vart ska vi då dra gränsen? Ska vi förbjuda alkohol och socker mm som också år skadligt? Dessutom är droger förbjudna men det hindrar inte någon att använda dem. Det öppnar för kriminella att dra nytta av desperata människor. Förbudet gör även att många väljer att inte be om hjälp då det medför att de genast blir stämplade som kriminella.

    Vem är du att bestämma vad andra får göra med sig själva? Dissar fullständigt din idé. Den typen av lagstiftning ( när någon ska tala om för andra hur de ska leva sina liv) kan ju lätt bli subjektiv. Tänk om den som har makten anser att det är fel att tex äta kött och lagstiftar att det är förbjudet? Eller att någon anser att alla människor skulle må bäst av att träna fem dagar i veckan och lagstiftar om det? Eller att man ska förbjuda godis i alla former då det är onyttigt och kan leda till fetma och lagstiftar att det är straffbart?

    Som sagt, fundera över vilket samhälle du vill leva i människa!

  • Äldre 12 Feb 20:28
    #15

    De flesta stora förändringar av saker som folk har vant sig vid görs stegvis. Att ändra för dramatiskt vore politiskt självmord och de styrande vill ju gärna bli omvalda, även om de nog tycker att det vore bra om färre av oss dog av rökrelaterade sjukdomar också. 

    Inte minst hade vården sparat en massa pengar, då ca 6% av världens vårdpengar i snitt går åt till att betala för rökarnas lilla nöje.

    www.tobaksfakta.se/rokning-orsakar-6-av-varldens-vardkostnader/

    I Sverige är det ännu mer eftersom vi inte dör så ofta av malaria och undernäring med mera som de gör i fattiga länder. 

    Rökning kostar samhället över 31 miljarder kronor varje år, visar en ny rapport. Det motsvarar hela primärvårdens kostnader för alla allmänläkare och sjuksköterskor.

    www.cancerfonden.se/nyheter/sa-mycket-kostar-rokningen-samhallet

    Och sen är det ju bara rökning man behöver sluta med! Att bara använda nikotin utgör en väldigt mycket mindre risk, även om det finns vissa påvisade sjukdomsrisker med det också.

    Det har hittills varit svårt att identifiera själva nikotinrisken hos tobaksrökarna då den "drunknar" bland allt annat skräp de drar i sig med sina cigg.

    Att sluta röka= bättre hälsa och ekonomi för dig, bättre miljö, och mer pengar till att forska på och bota sjukdomar som inte är självförvållade.

    Kan dealen bli bättre?


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 12 Feb 20:29
    #16
    Aylae skrev 2018-02-12 19:04:09 följande:

    Du bör nog ställa dig frågan vilken typ av samhälle du vill leva i! Givetvis är det inte bra för hälsan (eller plånboken) att röka men ska inte individen själv få bestämma vad hen gör med sitt liv? Som någon annan skrev, vart ska vi då dra gränsen? Ska vi förbjuda alkohol och socker mm som också år skadligt? Dessutom är droger förbjudna men det hindrar inte någon att använda dem. Det öppnar för kriminella att dra nytta av desperata människor. Förbudet gör även att många väljer att inte be om hjälp då det medför att de genast blir stämplade som kriminella.

    Vem är du att bestämma vad andra får göra med sig själva? Dissar fullständigt din idé. Den typen av lagstiftning ( när någon ska tala om för andra hur de ska leva sina liv) kan ju lätt bli subjektiv. Tänk om den som har makten anser att det är fel att tex äta kött och lagstiftar att det är förbjudet? Eller att någon anser att alla människor skulle må bäst av att träna fem dagar i veckan och lagstiftar om det? Eller att man ska förbjuda godis i alla former då det är onyttigt och kan leda till fetma och lagstiftar att det är straffbart?

    Som sagt, fundera över vilket samhälle du vill leva i människa!


    Och du använder inte bilbälte eller cykelhjälm heller förstår jag?
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 13 Feb 02:16
    #17

    Jag undrar hur mycket dyrare det blir för samhället om nikotin kriminaliseras. Det är nog bättre om cigg får handlas enbart på systemet precis som alkohol.

  • Äldre 13 Feb 02:31
    #18
    +1
    Teady111 skrev 2018-02-12 14:36:56 följande:

    Jaha, jag trodde det var rökning du menade. Känns lite oklart . .  :)


    Det heter ju "förbudstiden". Blir inte tydligare än så :)
  • Äldre 14 Feb 21:20
    #19
    EmberEyes skrev 2018-02-13 02:16:19 följande:

    Jag undrar hur mycket dyrare det blir för samhället om nikotin kriminaliseras. Det är nog bättre om cigg får handlas enbart på systemet precis som alkohol.


    Australien har de strängaste reglerna för tillfället vad jag vet.

    Cigg får bara säljas över disk så du måste veta att produkten finns för att kunna köpa den.

    Alla märken måste ha samma förpackning, en trist brun färg och stora varningsbilder. Tillverkarna kan alltså inte ens profilera sig med sitt varumärke eller reklam. Detta fungerar när det gäller att minska antalet rökare och höja debutåldern på unga rökare, enligt de studier som gjorts.

    www.fctc.org/fca-media/opinion-pieces/1409-studies-show-that-plain-packaging-of-tobacco-works
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Varför inte bara förbjuda cigaretter?