• Vivi96

    Blir inte gravid trots ägglossning..

    Vad ska jag göra?

    Jag och min sambo har haft oskyddat sex i cirka 1,5 år och ingenting händer. Jag prickar in ägglossningen och har stenkoll med ältest och mitt älsekret, den alltid kommer vid olika tidpunkter varje månad tyvärr. Den här månaden hade jag en cykel på 41 dagar.. jag fick primolut utskrivet sep/17 då jag blödde hur som helst och hade aldrig någon riktig mens. Dom sa att jag hade mycket äggblåsor.. Mensen blev exemplarisk under de 3 kurerna men nu är det likadant igen. Kvinnokliniken säger att jag inte ska vända mig till fertilitetskliniken då vi är ?på tok för unga?, och borde ?gilla läget?, jag är 22 han 24. Jag bryter ihop totalt snart. Funderar att prova en kur Munkpeppar nästa mens.. ?

  • Svar på tråden Blir inte gravid trots ägglossning..
  • viseversa

    Nu har jag inre samma problem men har hört flera som blir gravida med hjälp av bidrottnings gelé. Vad det är och hur man "använder" det vet jag dock inte.

  • Solen2

    Förstår att det är problematiskt när man är så pass ung. Men självklart så är det något som är ett problem. Vänd er till en fertilitetsklinik för råd. Jag vet inte om det har några direkta åldersgränser nedåt.

  • LifeOfBullshit

    Jag och min man (23 och 27år) har försökt bli gravida i ett år nu och jag är ganska säker på att vi prickar ägglossningen var månad, inte utan att man blir extremt frustrerad. Jag har testat rosenrot mellan mens och ägglossning i tre månader nu men jag ger inte så mycket för sånt hokus pouks egentligen men man blir ju desperat till slut. Dock började jag denna månaden med natural cycles så får se om det underlättar något, vi hoppas i alla fall på det! Nu kommer den störigaste kommentaren man kan få i en sån här fråga men... Man får nog helt enkelt ha is i magen.

    Men jag tycker nog att du ska pressa dem lite för har man testat i över ett år så har man rätt till en utredning! Så det tycker jag inte att du ska ge efter för!

    Lycka till :)


    BIM 16:e Februari, 2018
  • My102

    Jag tycker definitivt ni ska strida på för att bli utredd. Om det skulle vara nåt knas så har ni tiden till er fördel, om det nu skulle ta fem år tex. Jag är själv 30 och ska om mensen kommer nästa månad påbörja IVF, vi har dock inget konstaterat fel. Men IVF kan även det ta lång tid med många försöka och kostar en del slantar!

    Jag tycker dem ignorerar era känslor genom att trycka på er ålder. I mina öron låter din cykel väldigt lång och många äggblåsor tror jag kan tyda på PCO vilket även kan påverka ägglossningen, i vilken grad eller så vet jag inte. Men personligen tycker jag ni ska strida för er sak. Som ofrivilligt barnlös förstår jag frustation.

    Kämpa på!

  • Vivi96

    Tack för era svar! Jag ska ringa till fertilitetskliniken redan imorgon och strida mig till en utredning. Någonting är ju uppenbarligen fel & vill inte låta det gå och gräva ner mig mer än vad jag redan gjort.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Det låter som att du kan ha PCOS, så se till att du får en utredning. Man kan få positivt på ÄLtest utan att ett ägg verkligen släpper.

    Sen kan det vara spermaproblem, vissa mäns spermier simmar för dåligt eller bara runt i cirklar. Men brukar gå att lösa med ivf.

    I vissa Landsting måste kvinnan fyllt 25 för att få göra ivf men då man kan söka hjälp i något annat Landsting.

    Lycka till !

  • Vivi96

    Det var någonting jag anat också.. men de på kvinnokliniken tog det som jag nästan skämtade om det. För det hade jag absolut inte enligt dom.

  • UndrandeSökare
    Vivi96 skrev 2018-02-13 15:58:15 följande:

    Det var någonting jag anat också.. men de på kvinnokliniken tog det som jag nästan skämtade om det. För det hade jag absolut inte enligt dom.


    Bedrövligt bemötande !

    Har du fått testa Letrozol någon gång? Om inte, så ring och boka tid hos någon privat gyn och be att få ett recept på Letrozol. Det stimulerar ägglossningen, så att äggen verkligen släpper. Om man har PCOS så kan det vara Letrozol som är nyckeln som behövs för att det ska fungera.

    Funkar det inte med Letrozol så be att killen får remiss för att lämna spermaprov, så ni kan få göra spermaanalys med morfologi, måste vara med morfologi , det är jätteviktigt ! Då kollar man både mängd, hur många rörliga och hur många döda men även utseendet (morfologin). Spermier med felaktigt utseende tex dubbla svansar eller för litet eller för stort huvud kan nämligen också befrukta ägg men då blir det missfall.

    Så steg 1. Hitta en privat gyn och boka tid och be om Letrozolrecept och om gyn är hjälpsam kan ni ju fråga om remiss för spermaprov med morfologi också.

    Du kan välja vilken privat gyn du vill i hela Sverige, så länge som du betalar resan dit själv. Vissa gyn är anslutna till Landstinget och då gäller högkosnadskortet/frikortet, och hos andra gyn får man betala själv.

    Lycka till !
  • Vivi96

    Tack. Har precis hittat en privat gyn i staden jag bor i! Ska ringa redan imorgon.. Vill verkligen få slut på det här eländet någon gång.

  • UndrandeSökare
    Vivi96 skrev 2018-02-13 19:32:27 följande:

    Tack. Har precis hittat en privat gyn i staden jag bor i! Ska ringa redan imorgon.. Vill verkligen få slut på det här eländet någon gång.


    Det låter bra, du kan ju fråga när du ringer och bokar om högkostnadskortet gäller hos dem.

    Fråga om ni ska komma dit båda två eller om du ska komma dit ensam?

    Hoppas det ordnar sig med Letrozol recept nu !
  • UndrandeSökare
    Nicke67 skrev 2018-02-14 21:33:08 följande:

    Jag och min sambo köpte ett sperma test för att testa om det var fel på mig och det fungerade bra och då kunde vi utesluta om det var från min sida. Kan varmt rekommendera det. Gå in på länken nedan och läs :) 

    www.provsvaret.se/produkt-kategori/manligt-fertilitetstest/ 

    Lycka till !!!


    Tyvärr kan man inte utesluta alla spermaproblem med ett spermatest man köper själv ! Hemmatester säger inget om utseendet på spermierna eller dnafel. Så det kan fortfarande mycket väl vara fel på spermierna även om man gjort ett hemmatest.

    Man måste göra Spermatest med morfologi som analyseras på ett sjukhuslabb. Det är enda sättet att verkligen få veta hur det ligger till med spermierna. Men inte ens det testet visar hela sanningen.

    Utomlands finns det bästa spermatestet som heter Sperm dna fragmentationstest. Det har vi gjort i Riga, och trots att vi lätt blir gravida (men alltid missfall) så hittades både dnafel och fragmentstionsfel och då är det spermadonation som gäller.
  • Nicke67
    UndrandeSökare skrev 2018-02-14 22:18:31 följande:
    Tyvärr kan man inte utesluta alla spermaproblem med ett spermatest man köper själv ! Hemmatester säger inget om utseendet på spermierna eller dnafel. Så det kan fortfarande mycket väl vara fel på spermierna även om man gjort ett hemmatest.

    Man måste göra Spermatest med morfologi som analyseras på ett sjukhuslabb. Det är enda sättet att verkligen få veta hur det ligger till med spermierna. Men inte ens det testet visar hela sanningen.

    Utomlands finns det bästa spermatestet som heter Sperm dna fragmentationstest. Det har vi gjort i Riga, och trots att vi lätt blir gravida (men alltid missfall) så hittades både dnafel och fragmentstionsfel och då är det spermadonation som gäller.
    Okej men det vet jag! Men lycka till iaf!
Svar på tråden Blir inte gravid trots ägglossning..