• Anonym (10 mot 7)

    Fler män än kvinnor har en ekonomisk buffert

    Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Fler män än kvinnor har en ekonomisk buffert
  • Carambolan

    Vild gissning: män har överlag högre inkomst och vårdnaden om färre barn.

  • Anonym (lika!)

    Man ska inte dela upp på kön, det är inte politiskt korrekt.

    Läkemedelsforskningen får inte göra del, alla är lika.

    Konsumentverket gör det inte längre, 19-åriga pojkar och flickor förväntas äta lika mycket.

  • Anonym (P)

    Har fler män än kvinnor en ekonomisk buffert eller är bufferten större för män?

    Annars tror jag på Carambolans teori. Lägre inkomster och vårdnaden om fler barn.

  • Magnefico

    Lägre inkomster. Jag skulle även gissa att kvinnor har svårare att hålla i pengarna. Det går många shoppingglada kvinnor på en man.

  • Anonym (G)

    För att kvinnor ofta väljer sämre lön, oftare har barnen i en separation, och kanske beror det även på andra val. Som till exempel shopping.

  • Anonym (Klara)

    Tror det beror på många saker. Män tjänar bättre än kvinnor, män tar kanske mer ansvar för pengarna (dvs betalar räkningar, sparar osv), kvinnor betalar mer löpande kostnader än männen.

    Hos oss är det tvärtom, jag har stor buffert, min man ingen. Men vi har gemensam ekonomi så pengarna är våra, men kontot står i mitt namn.

  • Anonym (anonym)

    Av vad man läser på diverse forum så verkar ett antal familjer ha en skev fördelning av familjeinkomsten de har delad ekonomi och mannen lägger sitt överskott på eget sparande medan kvinnan som jobbar deltid som de kommit överens om inte har något att spara eftersom allt går till mat, boende och saker till barnen

  • Anonym (Va?)
    Anonym (lika!) skrev 2018-02-12 14:18:27 följande:

    Man ska inte dela upp på kön, det är inte politiskt korrekt.

    Läkemedelsforskningen får inte göra del, alla är lika.

    Konsumentverket gör det inte längre, 19-åriga pojkar och flickor förväntas äta lika mycket.


    Läkemedelsforskning får inte studera effekt av kön?

    Var har du fått det ifrån? Rent nonsens, de förväntas redogöra för om respons är olika över könen.
Svar på tråden Fler män än kvinnor har en ekonomisk buffert