• DahSchmurr

    Vad ska man göra för att få honom att växa upp lycklig?

    Hejsan!

    För lite drygt 2 månader sedan kom min son till världen. En underbar liten krabat! Den lilla plutten ligger och sover i mitt knä just nu medan jag sitter och funderar på hur jag på bästa sätt kan göra honom lycklig när han växer upp. Jag har en stark inre rädsla för att han ska växa upp och bli deprimerad som jag själv blev (trots en bra familj, även om jag vid tillfället inte alltid insåg det).

    Jag har ett förflutet av stark depression, bulimi, rastlöshet, aggressionsproblem, tvångshandlingar, bakterieskräck och självmordstankar. Kan tillägga att jag har ADD.

    Pappan är däremot en stabil, trygg och lugn människa. Så min son har inte BARA dåliga gener när det kommer till välmående.

    Så till min fråga: Har ni några tips på vad man kan göra som förälder för att förhindra att han börjar må dåligt, speciellt när tonåren kickar in? Det är ju ett tag kvar tills dess men jag tar gärna emot tips relaterat till hela uppväxten.

    Det jag kommit fram till hittills är väl i princip: kärlek (det finns det mycket av) och motion (tips på roliga grejer?) Kanske skaffa höns, ha cykeldagar, fiska eller någonting sånt i framtiden för att motverka rastlöshet? Hålla honom sysselsatt?

    Vad har funkat för er?

  • Svar på tråden Vad ska man göra för att få honom att växa upp lycklig?
  • Anonym (Tjej)

    Komma ihåg att validera känslor tror jag är något av det viktigaste. Jag är i liknande situation och tycker också att det är svårt. Skapa trygghet med rutiner försöker jag med men det är inte lätt när man själv är dålig på rutiner.

  • tvillingmammaVastmanland

    Ja, lugn och ro hemma, struktur, trygghet och kärlek, det är en bra början!

    Sen tror jag det sociala är väldigt viktigt, att hjälpa honom med det sociala. Umgås med andra barnfamiljer, bjud hem andra barn. Umgås med släkt, vänner och kusiner. Spela sällskapsspel hemma med grabben, lär honom social kompetens.

    Viktigt är väl att du tar det lugnt, inte stressar och sover bra.

    Du verkar vara en väldigt engagerad mamma, det kommer att gå bra!

  • Satelliten

    Det absolut viktigaste för ett barns psykiska hälsa är hur han blir omhändertagen och bemött av sina anknytningspersoner.

    Att han får sina behov av närhet, kärlek, omvårdnad, trygg anknytning och respekt mötta. Att hans föräldrar är mogna, vuxna, tålmodiga, trygga och hjälper honom med hans känsloreglering. Tröstar honom när han är ledsen, så länge han behöver det. Inget ?det är väl inget att gråta över? inget ?härdande? eller ?gråtmetoder? inte straff, belöningar, time-out. Hjälper honom att förstå och sätta ord på sina känslor och hjälper honom igenom misstag och besvikelser utan att slamma. Föräldrar som Förstår barns utveckling och vad han klarar och inte klarar i olika åldrar. Som inte skrämmer, skadar eller negligerar eller abdikerar från föräldrarollen. Jag rekommenderar varmt boken ?Kärlekens roll? av Sue Gerhardt. Och boken ?Med känsla för barns självkänsla? av Petra Krantz Lindgren när han är något äldre.

    Om man inte får detta rätt så spelar det ingen roll hur många resor man åker på eller hur fina leksaker barnet har, det är A och O.

  • Anonym (A)

    Bygga självkänsla istället för berömma prestationer ????

  • DahSchmurr

    Men Gud, så många fina tips! Tack så mycket! Suger åt mig informationen som en svamp. :D Ni alla låter så väldigt kloka! Roligt att se hur just kärlek (bl.a.) är en återkommande grej som är viktigt.

  • DahSchmurr
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-12 17:49:41 följande:

    Ja, lugn och ro hemma, struktur, trygghet och kärlek, det är en bra början!

    Sen tror jag det sociala är väldigt viktigt, att hjälpa honom med det sociala. Umgås med andra barnfamiljer, bjud hem andra barn. Umgås med släkt, vänner och kusiner. Spela sällskapsspel hemma med grabben, lär honom social kompetens.

    Viktigt är väl att du tar det lugnt, inte stressar och sover bra.

    Du verkar vara en väldigt engagerad mamma, det kommer att gå bra!


    Vad bra att du skrev just om social kompetens! Har inte tänkt så mycket på just det tidigare men det är ju som du säger väldigt viktigt. Tur att han har bra släkt från både min och min makes sida. Och att spela sällskapsspel låter ju hur mysigt som helst!

    Hade tidigare funderat på att flytta lite längre bort från "stan" (utan grannar) men det låter som att det kanske inte är någon bra idé trots allt.
  • DahSchmurr
    Satelliten skrev 2018-02-13 12:31:19 följande:

    Det absolut viktigaste för ett barns psykiska hälsa är hur han blir omhändertagen och bemött av sina anknytningspersoner.

    Att han får sina behov av närhet, kärlek, omvårdnad, trygg anknytning och respekt mötta. Att hans föräldrar är mogna, vuxna, tålmodiga, trygga och hjälper honom med hans känsloreglering. Tröstar honom när han är ledsen, så länge han behöver det. Inget ?det är väl inget att gråta över? inget ?härdande? eller ?gråtmetoder? inte straff, belöningar, time-out. Hjälper honom att förstå och sätta ord på sina känslor och hjälper honom igenom misstag och besvikelser utan att slamma. Föräldrar som Förstår barns utveckling och vad han klarar och inte klarar i olika åldrar. Som inte skrämmer, skadar eller negligerar eller abdikerar från föräldrarollen. Jag rekommenderar varmt boken ?Kärlekens roll? av Sue Gerhardt. Och boken ?Med känsla för barns självkänsla? av Petra Krantz Lindgren när han är något äldre.

    Om man inte får detta rätt så spelar det ingen roll hur många resor man åker på eller hur fina leksaker barnet har, det är A och O.


    Har kollat upp böckerna du tipsade om och de verkar superintressanta! Ska beställa hem båda två.
  • Satelliten
    DahSchmurr skrev 2018-02-14 07:47:06 följande:

    Har kollat upp böckerna du tipsade om och de verkar superintressanta! Ska beställa hem båda två.


    Vad härligt att höra att du kommer läsa dem! Önskar att alla föräldrar gjorde det, och var lika måna om att lära och utvecklas för sina barns bästa som du! (Kan inte låta bli att förundras ibland över hur många läser på och går kurser i allt möjligt men inte ser vikten av att ta in info och forskning vad gäller just föräldraskap som är så viktigt.)

    Om du vill läsa mer senare i föräldraskapet, kan jag också rekommendera är Hold on to your kids / Ta plats i dina barns liv av Gordon Neufeld (han har också många intressanta föreläsningar på YouTube), Barn som bråkar av Bo Hejlskov Elfven och Växa, inte lyda av Lars H Gustafsson. Men jag skulle börja med de andra jag rekommenderade.

    God fortsättning på ditt nya liv, önskar dig en underbar tid och relation med din son!
Svar på tråden Vad ska man göra för att få honom att växa upp lycklig?