• Anzil
    Äldre 12 Feb 21:00
    2104 visningar
    5 svar
    5
    2104

    Hur mycket skadas ett foster - Vad blir konsekvenserna vid rökning?

    Vad händer med ett barn exakt, när modern har rökt under graviditeten. Vad blir följderna?

    En gång såg jag en hög gravid person som rökte. Det såg så hemskt ut och jag fick alldeles ångest, och visste inte alls om jag skulle steppa in eller inte.

    Nu blir jag nyfiken. Hur mycket skadas ett foster vid rökning, och när barnet föds, vad exakt kan det bli för följder?

    Och blir det samma konsekvens vid passiv rökare?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur mycket skadas ett foster - Vad blir konsekvenserna vid rökning?
  • Äldre 12 Feb 21:10
    #1

    Min mamma rökte med 2 av sina tre barn alla blev friska och krya så vitt jag vet. Jag vet dock en tjej som fick missfall mest troligt PGA rökningen.. Det finns inga garantier här i livet, men röka med barn i magen idag är sjukt. Kan förstå om man gjorde det på 60/70/80/90 talet med 2018 röker man inte med barn i magen. Dömande javisst men vafan alltså. Så svårt är det inte att sluta röka, man får ta till alla medel som finns bara det inte blir nån rökning., Skulle bli tokig om min tjej skulle röka vid en framtida graviditet. 

  • Mikael­ayasar
    Äldre 12 Feb 21:12
    #2

    Vet inte riktigt. Hört att barnet kan få astma. Min granne rökte när hon var gravid från början till slut, med alla tre barn. Idag är den yngsta 19 år och alla verkar friska. Den äldsta spelar dessutom hockey på elitnivå. Ingen Astma eller andra sjukdomar.

  • Äldre 12 Feb 21:19
    #3

    Risker med rökning under och efter graviditet...

    Låg födelsevikt
    Syrebrist i magen
    Astma och allergi hos barnet.
    För tidig födsel
    Fosterdöd i magen
    Moderkakan blir sämre
    Psd ökar både i magen och utanför.

  • Anzil
    Äldre 13 Feb 08:34
    #4
    viseversa skrev 2018-02-12 21:19:52 följande:

    Risker med rökning under och efter graviditet...

    Låg födelsevikt
    Syrebrist i magen
    Astma och allergi hos barnet.
    För tidig födsel
    Fosterdöd i magen
    Moderkakan blir sämre
    Psd ökar både i magen och utanför.


    Det måste även gälla för de passiv rökare också?

    Liksom de som får i sig rök ifrån andras rökande?
  • Äldre 13 Feb 10:24
    #5
    Anzil skrev 2018-02-13 08:34:56 följande:
    Det måste även gälla för de passiv rökare också?

    Liksom de som får i sig rök ifrån andras rökande?
    Japp man ska som gravid säga ifrån till rökare och att man inte vill vistas i samma omgivning som dom när dom röker. Ingen har någonsin fått röka nära mig som gravid eller mina barn. Men som tur är så röker ingen jag känner. Bara min pappa och han går alltid ut och en bra bit bort för att röka och tvättar alltid händerna efteråt. Men ja han luktar ändå äckligt. Tror dock det är farligare när den gravida röker själv än att hon andas in andras rök då och då.
Svar på tråden Hur mycket skadas ett foster - Vad blir konsekvenserna vid rökning?