• Anonym (ts)
    Äldre 12 Feb 21:34
    4710 visningar
    24 svar
    24
    4710

    bevakat till vanligt umgänge

    Jag bor i familjehem och har bevakat umgänge med mina föräldrar två ggr i månaden (isär) mitt eller mest doms problem som blir mitt är att mina föräldrar inte vill ha med soc att göra, så OM dom kommer börjar dom (isär som sagt dom är inte på stället vi är samtidigt) bråkar dom typ med dom som är med (två personer) och det blir inte direkt en bra stund och jag förstår inte varför dom inte ger sig eftersom det bara blir dålig stämning+min ena förälder ofta inte vill komma pga att dom är där. Vad gör vi för att vi ska ha umgänge ensamma?

  • Svar på tråden bevakat till vanligt umgänge
  • Anonym (mmm)
    Äldre 12 Feb 21:38
    #1

    De kommer aldrig få umgänge ensamma om de bråkar! De är vuxna, det bör de fatta och det är de som ska ta tag i detta, inte du som är deras barn. 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 21:50
    #2

    om dom två från soc inte är där hade dom inte bråkat och/eller varit arga under tiden vi är där pga att dom är där, då hade vi kunna ha ett bättre umgänge vilket soc inte verkar kunna inse alls...

  • Anonym (Kim)
    Äldre 12 Feb 21:58
    #3
    Anonym (ts) skrev 2018-02-12 21:50:31 följande:

    om dom två från soc inte är där hade dom inte bråkat och/eller varit arga under tiden vi är där pga att dom är där, då hade vi kunna ha ett bättre umgänge vilket soc inte verkar kunna inse alls...


    Fast nu är det bestämt av någon anledning att det ska vara bevakat umgänge. Dina föräldrar är vuxna och borde bete sig som sådana. Det är ju helt tokigt att de börjar bråka med Soc när det drabbar deras umgänge med dig. Det är ju inte heller så att det kommer att bli något oövervakat umgänge för att de bråkar.

    Den enda som drabbas av det här är du - deras barn. De verkar ha väldigt dåligt omdöme som tycker att det är viktigare att få bråka än att ta tillbaka tiden som de får träffa sitt barn. Ska de nödvändigtvis bråka med Soc så kan de ju göra det vid andra tillfällen då det inte drabbar dig.

    nej, det är inte Soc fel att ni har ett dåligt umgänge utan det är dina föräldrars fel.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 22:28
    #4

    soc personerna bråkar också, mina föräldrar förklarar varför dom inte vill ha dom där och säger att dom kan gå ut och då börjar soc personerna tjafsa när dom hade kunna typ backa och det blir otrevligt och dålig stämning. vilket det inte hade blivit om dom inte var där därför är det soc fel att det blir ett dåligt umgänge....

  • Anonym (?)
    Äldre 12 Feb 22:41
    #5

    Föräldrar borde inte ifrågasätta alls i den situationen, bara att gilla läget. Självklart kan de inte gå ut om det har beslutas om bevakat umgänge, då skulle de inte sköta sitt jobb.

  • Anonym (X)
    Äldre 12 Feb 22:44
    #6

    Är det du som är 14 och inte vill lyssna på fosterfamiljens regler?

  • Äldre 13 Feb 01:07
    #7

    Jag skulle gissa att en del av orsaken till att du är familjehemsplacerad är att dina föräldrar inte förstår hur de ska axla sin föräldra-roll. Något de enligt din utsago bevisar om och om igen, genom att "tjafsa" och "bråka" med fel personer och vid fel tillfällen(personalen vid de övervakade besöken) , och därigenom sabotera era få tillfällen till umgänge.

    Det är dina föräldrar som är ansvariga för att era besök ska fungera. Har de åsikter och vill diskutera formerna för umgänget ska det göras vid andra tillfällen än under umgänget. Personerna där är (för det mesta) inte de personerna som har beslutat om formerna kring umgänget, och de kan inte påverka.

    Att dina föräldrar vägrar förstå detta är inte alls bra, för det ger inga indikationer om att de har kapacitet att förändra sitt beteende och uppföra sig som ansvarstagande vuxna, vilket i förlängningen bara kommer straffa dem och deras relation till dig och din syster.

  • Anonym (Kim)
    Äldre 13 Feb 06:31
    #8
    Anonym (ts) skrev 2018-02-12 22:28:44 följande:

    soc personerna bråkar också, mina föräldrar förklarar varför dom inte vill ha dom där och säger att dom kan gå ut och då börjar soc personerna tjafsa när dom hade kunna typ backa och det blir otrevligt och dålig stämning. vilket det inte hade blivit om dom inte var där därför är det soc fel att det blir ett dåligt umgänge....


    Nej, det är inte socpersonernas fel, det är dina föräldrars. De kunde vara glada att få träffa dig och ta tillvara på den tiden istället för att tjafsa med Soc. Eftersom dina föräldrar inte kan låta bli så blir det dålig stämning och dåligt umgänge...

    Som sagt, har de synpunkter på hur umgänget ska ske så får de ta det på andra tider, inte när de har dyrbar tid att träffa dig. Det är omoget och taskigt av dina föräldrar faktiskt, de tänker inte på DIG när de gör så. Och där ligger nog lite anledningen till att du över huvud taget är i familjehem, att dina föräldrar brister i omdöme och förmåga. Tyvärr.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 13 Feb 08:11
    #9

    Då träffar de dig alltså en gång i månaden var för sig, och börjar bråka mef soc på den tiden? Okeeeej.

  • Anonym (Hates­oc)
    Äldre 13 Feb 08:31
    #10
    -1

    Jag avskydde också när soc varit med på umgänge. Bråkade inte med dem men HATAR DEM HÅRT! Vi åkte tillsammans till de där människorna sedan gick jag och barnet ut själva men det är ändå inte samma sak. Barnet har varit placerat 1,5 år och första året hade jag aldrig sockärringar med utan barnet bodde med mig på helger och alla lov samt var på väg hem. Fanns ingen oro över mitt föräldraskap då.
    Men tyvärr byttes dessa soctanter ut och det blev ett rent h-vete, plötsligt fick vi aldrig träffas utan dessa kärringar och alla helger samt lov drogs in.

    Nu tror nog soc att jag och mitt barn aldrig ses för jag har ingen kontakt med soc.
    Men faktum är att vi träffas jätteofta eftersom mitt barn är tonåring och åker till mig själv.
    Hur gammal är du? Är detta något även du och dina föräldrar kan anamma?

Svar på tråden bevakat till vanligt umgänge