HJÄLP - kommentare från förskolan
Har ett barn på 1,5 år som 2 januari började förskolan. Hen går på en åldershomogen avdelning där alla barn är mellan 1-2 år.
Jag skulle säga att mitt barn är trygg och nöjd så länge som sömnbehov och matbehov är tillgodosedda, annars är hen tydlig med missnöje. Hen lärde sig gå för två månader sen och detta är det roligaste som finns, speciellt nu när hen även lärt sig springa, att gå och springa är det som bara undersöks nu och både hen och vi som föräldrar uppmuntrar denna nya upplevelse.
Behöver hjälp att fundera! Jag är själv förskollärare och ser mitt barns undersökande som en del av sin utvekling, en nyfunnen förmåga som hen njuter av. Rätt ofta när vi hämtar på förskolan sen hen började får vi höra "idag har han bara sprungit runt" "idag fick vi sätta han i knät för han bara rann omkring" eller vid ett tillfälle när vi hämtade och en pedagog lyfter upp hen när hen skulle sätta fart mot ett rum på förskolan och säger "såhär får man göra ofta med dig" (tolkar det som hon mena att man måste handgripligen lyfta hen) har även fått höra att hen har "ett flyktigt beteende" och att pedagogerna märker på lunchen att "hen inte fått träna på att sitta still..
I början lyssnade jag in och försökte förstå hur de kan mena, men nu när dessa kommentarer kommer gång på gång så känner jag att jag behöver reda i tankarna. Hur är era 1,5 åringar? Min syn på barn är att barn alltid har ett syfte med det som de gör, något som barn anser vara viktigt. Men om hen bemöts som "flyktig" och rörig så blir jag otrolig Över på vilket sätt pedagogerna bemöter mitt barn. Någon annan som vart med om samma?