• susu1

    HJÄLP - kommentare från förskolan

    Har ett barn på 1,5 år som 2 januari började förskolan. Hen går på en åldershomogen avdelning där alla barn är mellan 1-2 år.

    Jag skulle säga att mitt barn är trygg och nöjd så länge som sömnbehov och matbehov är tillgodosedda, annars är hen tydlig med missnöje. Hen lärde sig gå för två månader sen och detta är det roligaste som finns, speciellt nu när hen även lärt sig springa, att gå och springa är det som bara undersöks nu och både hen och vi som föräldrar uppmuntrar denna nya upplevelse.

    Behöver hjälp att fundera! Jag är själv förskollärare och ser mitt barns undersökande som en del av sin utvekling, en nyfunnen förmåga som hen njuter av. Rätt ofta när vi hämtar på förskolan sen hen började får vi höra "idag har han bara sprungit runt" "idag fick vi sätta han i knät för han bara rann omkring" eller vid ett tillfälle när vi hämtade och en pedagog lyfter upp hen när hen skulle sätta fart mot ett rum på förskolan och säger "såhär får man göra ofta med dig" (tolkar det som hon mena att man måste handgripligen lyfta hen) har även fått höra att hen har "ett flyktigt beteende" och att pedagogerna märker på lunchen att "hen inte fått träna på att sitta still..

    I början lyssnade jag in och försökte förstå hur de kan mena, men nu när dessa kommentarer kommer gång på gång så känner jag att jag behöver reda i tankarna. Hur är era 1,5 åringar? Min syn på barn är att barn alltid har ett syfte med det som de gör, något som barn anser vara viktigt. Men om hen bemöts som "flyktig" och rörig så blir jag otrolig Över på vilket sätt pedagogerna bemöter mitt barn. Någon annan som vart med om samma?

  • Svar på tråden HJÄLP - kommentare från förskolan
  • Mirelle

    Inte direkt svar, men be om att få vara med en halv dag några gånger. Då kan du ju studera lite närmare vad som händer och hur personalen bemöter barnet och hur de andra barnen är.

    Vissa barn är även lite mer omogna vid en viss ålder eller kanske bara väljer att vara flyktiga för att det känns tryggt. I så fall behöver barnet väl lite trygg guidning in i det nya i stället för kommentarer om att barnet är jobbigt vilket väl snarare späder på oönskat spring.

    Det har ju för övrigt bara gått en månad!

    Alltså. Kolla in hur de gör och fundera på vad som leder till vad. Hur mår för övrigt barnet efter dagis?

  • Smultron93

    Åh men sånt gör ju barn i den ålder, utforskar! Det gäller för oss pedagoger att se till barnens behov. Kanske är det dags för dem att fixa lite miniröris då och då i veckan för det kan vara skönt för de barn med spring i benen som behöver få ur sig det.

    Mvh En försko

  • Smultron93
    Smultron93 skrev 2018-02-12 22:37:05 följande:

    Åh men sånt gör ju barn i den ålder, utforskar! Det gäller för oss pedagoger att se till barnens behov. Kanske är det dags för dem att fixa lite miniröris då och då i veckan för det kan vara skönt för de barn med spring i benen som behöver få ur sig det.

    Mvh En försko


    Är också förskollärare ska det stå i slutet haha
  • mammalovis

    Det jag spontant tänker är ju att man inte uppmuntrar barnet till att springa omkring inomhus, utan det ges mer tillfälle till utomhus. Inomhus uppmuntras man till att gå, åtminstone på alla förskolor jag har jobbat på. Undantaget är ju om det finns en större lekhall. Däremot kan de ju behöva köra mer typ röris, så alla barnen ges tillfälle till rörelse på ett strukturerat sätt. Jag skulle inte uppskatta t ex jagarlekar inomhus om utrymmet är begränsat då det lättare leder till kollisioner och skador. Oftast kan även små barn vara fokuserade kortare stunder även om föremålet varierar ofta. Min yngsta är 2 år.

    Sitter ni föräldrar ner så uppmuntras ju barnet i detta eller springer ni omkring hemma och jagar varandra för jämnan?

  • tvillingmammaVastmanland
    mammalovis skrev 2018-02-12 22:40:09 följande:

    Det jag spontant tänker är ju att man inte uppmuntrar barnet till att springa omkring inomhus, utan det ges mer tillfälle till utomhus. Inomhus uppmuntras man till att gå, åtminstone på alla förskolor jag har jobbat på. Undantaget är ju om det finns en större lekhall. Däremot kan de ju behöva köra mer typ röris, så alla barnen ges tillfälle till rörelse på ett strukturerat sätt. Jag skulle inte uppskatta t ex jagarlekar inomhus om utrymmet är begränsat då det lättare leder till kollisioner och skador. Oftast kan även små barn vara fokuserade kortare stunder även om föremålet varierar ofta. Min yngsta är 2 år.

    Sitter ni föräldrar ner så uppmuntras ju barnet i detta eller springer ni omkring hemma och jagar varandra för jämnan?


    Varför skall små barn uppmanas att sitta still?

    Ett litet barn vill röra på sig för att det är biologiskt och utvecklingsmässigt riktigt, barnet behöver träna på olika rörelser och utveckla sin muskulatur.

    Om det inte finns plats för rörliga lekar inomhus så är förskolan definitivt för liten, om den inte har Ur och skur pedagogik.

    Barn idag i Sverige behöver röra på sig mer inte mindre!
  • Fru Ve

    Låter ju helt normalt för ett så litet barn som nyss lärt sig gå, att vilja springa omkring. Det är ju mycket begärt av en 1,5 åring att kunna sitta still en längre stund tänker jag? Man får vara nöjd om barnet sitter still vid maten. Vad förväntar sig pedagogerna att barnet ska göra?

  • Poppy75

    Mina barn sprang hela tiden i den åldern. Jag som var ovan vid barn och lite orolig eftersom de är för tidigt födda frågade förskolepedagogerna om det var normalt. Alla var ense om att mina barn hör till den aktiva typen men fullt normala. Nu har de lugnat ner sig men är fortfarande inga som sitter stilla mycket vilket jag bara tycker är bra. 
    Jag har iofs fått höra att det blev livat sen mina killar började men det var sagt med ett leende och kärlek i rösten. Jag har aldrig fått höra några negativa kommentarer om att jag inte har lärt dem att sitta still. Det är väl förskolans uppgift att lära barnen vilka regler som gäller på förskolan. 

  • HelaGotland
    susu1 skrev 2018-02-12 22:22:19 följande:
    Har ett barn på 1,5 år som 2 januari började förskolan. Hen går på en åldershomogen avdelning där alla barn är mellan 1-2 år. Jag skulle säga att mitt barn är trygg och nöjd så länge som sömnbehov och matbehov är tillgodosedda, annars är hen tydlig med missnöje. Hen lärde sig gå för två månader sen och detta är det roligaste som finns, speciellt nu när hen även lärt sig springa, att gå och springa är det som bara undersöks nu och både hen och vi som föräldrar uppmuntrar denna nya upplevelse. Behöver hjälp att fundera! Jag är själv förskollärare och ser mitt barns undersökande som en del av sin utvekling, en nyfunnen förmåga som hen njuter av. Rätt ofta när vi hämtar på förskolan sen hen började får vi höra "idag har han bara sprungit runt" "idag fick vi sätta han i knät för han bara rann omkring" eller vid ett tillfälle när vi hämtade och en pedagog lyfter upp hen när hen skulle sätta fart mot ett rum på förskolan och säger "såhär får man göra ofta med dig" (tolkar det som hon mena att man måste handgripligen lyfta hen) har även fått höra att hen har "ett flyktigt beteende" och att pedagogerna märker på lunchen att "hen inte fått träna på att sitta still.. I början lyssnade jag in och försökte förstå hur de kan mena, men nu när dessa kommentarer kommer gång på gång så känner jag att jag behöver reda i tankarna. Hur är era 1,5 åringar? Min syn på barn är att barn alltid har ett syfte med det som de gör, något som barn anser vara viktigt. Men om hen bemöts som "flyktig" och rörig så blir jag otrolig Över på vilket sätt pedagogerna bemöter mitt barn. Någon annan som vart med om samma?

    Varför benämner du ditt eget barn med "hen" - när du strax därefter skriver att förskollärarna säger "han"?
    Vet du inte vilket kön ditt barn har???
  • HelaGotland
    Fru Ve skrev 2018-02-13 09:35:35 följande:
    Låter ju helt normalt för ett så litet barn som nyss lärt sig gå, att vilja springa omkring. Det är ju mycket begärt av en 1,5 åring att kunna sitta still en längre stund tänker jag? Man får vara nöjd om barnet sitter still vid maten. Vad förväntar sig pedagogerna att barnet ska göra?

    Håller med
  • ALM82
    HelaGotland skrev 2018-02-13 13:31:49 följande:

    Varför benämner du ditt eget barn med "hen" - när du strax därefter skriver att förskollärarna säger "han"?
    Vet du inte vilket kön ditt barn har???
    Hon missade väl att skriva hen i en mening. Jag skulle kunna tro att TS vet vilket kön hennes barn har, men att hon inte tycker att det var relevant i tråden för att t.ex slippa kommentarer som "pojkar är ju så där livliga" eller "flickor borde sitta stilla, det är inte normalt att speinga omkring sådär". Alltså att vi som svarar ska tänka på TS barn som just ett barn och inte kategorisera när det gäller beteende.
Svar på tråden HJÄLP - kommentare från förskolan