• Ledsen och snart arbetslös

    Illa behandlad på jobbet

    Jag kan försöka fatta mig kort.

    Jag har blivit illa behandlad av min chef på jobbet. Jag tackade ja till detta arbete då annonsen intresserade mig och kändes sådär spännande och utmanande. Istället har jag nu i 5 månader fått arbeta med allt annat än det jag ska. Jag har blivit omkring-skickad till olika avdelningar som inte alls har med min anställning att göra och det senaste nu var att jag skulle befinna mig på en avdelning jag inte känner mig bekväm med. Jag har ventilerat detta med chefen månader innan idag men hon skiter i vilket och tvingade idag mig att göra det ändå. Efter två timmar bröt jag ihop och bad att få slippa vara där hela veckan, jag hade ju ändå testat på det nu och kunde med säkerhet säga att DET GÅR INTE, varav hon börjar skälla på mig, skrika om arbetsvägran och att jag inte har respekt för henne. Helt otroligt. Detta är bara droppen som fick bägaren att rinna över då jag har blivit illa behandlad sen andra månaden av min anställning. Åkte hem i förmiddags och ska tillbaka när jag mår okej igen, men då ska jag bli kallad till möte med en massa chefer då "detta är mycket allvarligt, arbetsvägran" men jag hade inte alls blivit informerad att dessa arbetsuppgifter ens skulle ingå i min tjänst på något vis. Då hade jag aldrig tackat ja. De påstår att det fanns i annonsen men jag har, tack och lov, sparat screenshots av annonsen och där står inget om det de påstår. Jag planerar att säga upp mig, det kommer bli jätteskönt men den jag nu mår extremt dåligt över är detta kommande möte. För alla chefer håller bara varandra om ryggen. De kan inte erkänna att någon av dem gjort fel, så det känns som om jag bara kommer bli nedtryckt i skorna på det mötet och jag vet inte om jag orkar det om jag kan vara helt ärlig. Ska tilläggas att jag inte har haft ångest eller mått dåligt i över 1,5 år innan jag började där och sen dess har jag börjat må riktigt dåligt. Jag vet inte vad jag vill få ut av detta, antar att jag mest vill skriva av mig. Men om någon har något tips på hur jag känner hantera situationen så tar jag gärna emot det med öppna armar...

  • Svar på tråden Illa behandlad på jobbet
  • Räddningen

    Hej

    Har en bekant som precis gått igenom en liknande situation

    1 A

    sjukskriv dig! Hos vårdcentralen Ej företagssköterskan för Hon är anställd av arbetsgivaren och kan inte ge dig opartisk och objektiv vård. Gå till vårdcentralens läkare & terapeut så du får RÄTT hjälp med sjukskrivningen och får hjälp med att förklara den psykiska sjukdomsbilden till försäkringskassan

    1B

    dokumentera allt som hänt NOGA skriftligt och med bild om så går. Var noga med att följa lagen om hemlig ljudupptagning om du spelar in bevis. Så du inte riskerar åtal.

    2A

    Kontakta arbetsplatsombud &

    Överlämna KOPIA av all dokumentation till facket Obs! inte ljudinspelning dock, den får endast delges berörd jurist eller domare vid rättslig förhandling annars riskerar du åtal. Spara orginaldokumentationen hos dig och gör kopia som du ger facket & arbetsgivaren.

    2B

    Polisanmäl.!! En polisanmälan styrker felbehandlingen och dess allvarlighetsgrad!

    3

    informera det fackliga Lokalombudet själv!! Så du vet att arbetsplats ombud & lokalombud samarbetar med just ditt ärende

    4 tala med centralombudet om du inte får tillfredställande hjälp av arbetsplats och lokal ombud.

    5 om facket trotts att du är medlem inte ger dig den hjälp du behöver och har rätt till, vilket de inte alltid gör pga felaktig partiskhet med arbetsgivaren, så Kontaktar du affärs jurist. Antingen via Diskriminierlngsombudsjuristerna eller en privat advokat inom affärs och företagsjuridik.

    Steg 5 tar du direkt om du inte är medlem i facket.

    Tänk på att;

    Kostnad för jurist är avdragsgill men täcks inte av dina försäkringar och inte av facket om du anlitar juridisk hjälp privat. Om facket väljer att stötta dig juridiskt i ärendet, väljer de jurist åt dig och täcker en del av den juridiska kostnaden entuellt hela.

    Kom i håg att de är med jurister som med allt annat DU får vad du betalar för! Anlita en stjärnjurist De lönar sig !!!

    Obs!

    Alla fall är individuella, så håll koll på vad som behövs & i vilken ordning i ditt unika fall, detta är en rekommendation utifrån hur min bekant hanterade sitt fall

    Sist men inte Minst ANMÄL FÖRETAGET /ARBETSPLATSEN TILL ARBETSMILJÖVERKET anonymt OMGÅENDE!! Tack!!! ????

    ??????Stå på dig annars gör din arbetsgivare det och lurar dig både ekonomiskt och yrkesmässigt på dina pengar och ditt mänskliga värde och den enda som förlorar & mår dåligt blir DU!

    ??Va stark! Så får du rätt upprättelse och en bättre arbetsplats i framtiden. Kram??????

  • Räddningen

    [quote=78463665][quote-nick]Räddningen skrev 2018-02-13 08:16:39 följande:[/quote-nick]Hej

    En bekant gick igenom en liknande situation

    1 A

    sjukskriv dig! Hos vårdcentralen Ej företagssköterskan för Hon är anställd av arbetsgivaren och kan inte ge dig opartisk och objektiv vård. Gå till vårdcentralens läkare & terapeut så du får RÄTT hjälp med sjukskrivningen och får hjälp med att förklara den psykiska sjukdomsbilden till försäkringskassan

    1B

    Dokumentera allt som hänt NOGA skriftligt och med bild om så går. Var noga med att följa lagen om hemlig ljudupptagning om du spelar in bevis. Så du inte riskerar åtal.

    2A

    Kontakta arbetsplatsombud

    Överlämna KOPIA av all dokumentation till facket Obs! inte ljudinspelning dock, den får endast delges berörd jurist eller domare vid rättslig förhandling annars riskerar du åtal. Spara orginaldokumentationen hos dig och gör kopia som du ger facket & arbetsgivaren.

    2B

    Polisanmäl.!! En polisanmälan styrker felbehandlingen och dess allvarlighetsgrad!

    3 informera det fackliga Lokalombudet själv!! Så du vet att arbetsplats ombud & lokalombud samarbetar med just ditt ärende

    4 tala med centralombudet om du inte får tillfredställande hjälp av arbetsplats och lokal ombud.

    5 OM facket trotts att du är medlem inte ger dig den hjälp du behöver och har rätt till, vilket de inte alltid gör pga felaktig partiskhet med arbetsgivaren, så Kontaktar du affärs jurist. Antingen via Diskriminierlngsombudsjuristerna eller en privat advokat inom affärs och företagsjuridik.

    OBS!! Steg 5 tar du DIREKT om du inte är medlem i facket.

    Tänk på att;

    Kostnad för jurist är avdragsgill men täcks inte av dina försäkringar och inte av facket om du anlitar juridisk hjälp privat. Om DU FÅR facket väljer att stötta dig juridiskt i ärendet, väljer de jurist åt dig och täcker en del av den juridiska kostnaden entuellt hela.

    Kom i håg att de är med jurister som med allt annat DU får vad du betalar för! Anlita en stjärnjurist De lönar sig !!!

    Obs!

    Alla fall är individuella, så håll koll på vad som behövs & i vilken ordning i ditt unika fall, detta är en rekommendation utifrån hur min bekant hanterade sitt fall

    Sist men inte Minst ANMÄL FÖRETAGET /ARBETSPLATSEN TILL ARBETSMILJÖVERKET anonymt OMGÅENDE!! Tack!!!

    OBS! Stå på dig annars gör din arbetsgivare det och lurar dig både ekonomiskt och yrkesmässigt på dina pengar och ditt mänskliga värde och den enda som förlorar & mår dåligt blir DU!

    Va stark! Så får du rätt upprättelse och en bättre arbetsplats i framtiden. Kram! <3

  • Mini820
    Ledsen och snart arbetslös skrev 2018-02-12 22:33:21 följande:

    Jag kan försöka fatta mig kort.

    Jag har blivit illa behandlad av min chef på jobbet. Jag tackade ja till detta arbete då annonsen intresserade mig och kändes sådär spännande och utmanande. Istället har jag nu i 5 månader fått arbeta med allt annat än det jag ska. Jag har blivit omkring-skickad till olika avdelningar som inte alls har med min anställning att göra och det senaste nu var att jag skulle befinna mig på en avdelning jag inte känner mig bekväm med. Jag har ventilerat detta med chefen månader innan idag men hon skiter i vilket och tvingade idag mig att göra det ändå. Efter två timmar bröt jag ihop och bad att få slippa vara där hela veckan, jag hade ju ändå testat på det nu och kunde med säkerhet säga att DET GÅR INTE, varav hon börjar skälla på mig, skrika om arbetsvägran och att jag inte har respekt för henne. Helt otroligt. Detta är bara droppen som fick bägaren att rinna över då jag har blivit illa behandlad sen andra månaden av min anställning. Åkte hem i förmiddags och ska tillbaka när jag mår okej igen, men då ska jag bli kallad till möte med en massa chefer då "detta är mycket allvarligt, arbetsvägran" men jag hade inte alls blivit informerad att dessa arbetsuppgifter ens skulle ingå i min tjänst på något vis. Då hade jag aldrig tackat ja. De påstår att det fanns i annonsen men jag har, tack och lov, sparat screenshots av annonsen och där står inget om det de påstår. Jag planerar att säga upp mig, det kommer bli jätteskönt men den jag nu mår extremt dåligt över är detta kommande möte. För alla chefer håller bara varandra om ryggen. De kan inte erkänna att någon av dem gjort fel, så det känns som om jag bara kommer bli nedtryckt i skorna på det mötet och jag vet inte om jag orkar det om jag kan vara helt ärlig. Ska tilläggas att jag inte har haft ångest eller mått dåligt i över 1,5 år innan jag började där och sen dess har jag börjat må riktigt dåligt. Jag vet inte vad jag vill få ut av detta, antar att jag mest vill skriva av mig. Men om någon har något tips på hur jag känner hantera situationen så tar jag gärna emot det med öppna armar...


    Hej, TS! Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Illa behandlad på jobbet