• Äldre 13 Feb 09:14
    2545 visningar
    9 svar
    9
    2545

    Tips om barnvagn

    Hej.

    Vi väntar vårat barn i början på maj.

    Sitter nu och funderar på vilken barnvagn man ska köpa.

    Bor ute på landet så helst en vagn som klarar grusvägar, snö till vintern, ev skogsvägar m.m

    Någon som har nått bra tips på en bra och stabil vagn med ordentliga hjul som klarar denna terrängen?

  • Svar på tråden Tips om barnvagn
  • Äldre 13 Feb 10:12
    #1

    Vi har en britax smile, som man kan låsa framhjulen på då rullar den fint även på grusväg (mina föräldrar bor ute på landet) jag är jättenöjd med vår vagn.

    Hade jag bott på landet på heltid hade jag dock valt Emmaljunga, då jag upplever dem som bättre i terräng.

    Mitt tips är att provköra och testa alla funktioner, var lite ?jobbig? i butiken. Be att få lite vikt i vagnen så att du känner hur den kör när den faktiskt är lastad (typ alla vagnar glider fran galant tomma), klicka i och ut delarna, prova fälla ihop och lyfta något i och ur vagnen så du känner att du gillar höjden osv sen fokusera på att just det som är viktigt för att ert liv ska fungera är bra. Jag gjorde det och då blev det inte alls den vagnen jag trodde jag ville ha, vi åker mycket bil så storlek ihopfälld och enkelheten att fälla ihop var en viktig del och jag ville inte ha en för låg liggdel, dvs ville inte böja mig ner.

    För oss uppfyllde britax smile våra kriterier allra bäst, men jag är jätteglad att jag testade så noga, den ör ändå ganska många tusenlappar och orkar de inte med testningen o butiken så skulle jag köpa min vagn nån annanstans.

    Lycka till! Och grattis till graviditeten, ni har det häftigaste någonsin i livet framför er, vår son är 2 månader nu och det går inte att beskriva hur fantastiskt hur det är


    Leon 9-12-17
  • Äldre 13 Feb 10:28
    #2

    Hej.
    Tack för tipsen.
    Ska tänka på det när vi åker till affären och kollar på barnvagn.

    Ja visst är det underbart med barn.
    Detta är mitt 3:dje barn, men är 7 år sedan mitt sista föddes så därför funderade jag nu på tips om barnvagn. Kommer ju så enormt många olika modeller varje år, riktig djungel detta med barnvagn :)

  • Äldre 13 Feb 11:32
    #3
    Thessiss skrev 2018-02-13 10:28:14 följande:

    Hej.

    Tack för tipsen.

    Ska tänka på det när vi åker till affären och kollar på barnvagn.

    Ja visst är det underbart med barn.

    Detta är mitt 3:dje barn, men är 7 år sedan mitt sista föddes så därför funderade jag nu på tips om barnvagn. Kommer ju så enormt många olika modeller varje år, riktig djungel detta med barnvagn :)


    Verkligen! Vi vill ha en tvåa ganska tätt (om det går) så börjat titta lite på suskonvagnar... en helt ny djungel haha

    Va härligt med en trea 7 år senare, hade gärna haft en sladdis sen men det hinner vi nog inte då jag redan är 35
    Leon 9-12-17
  • Äldre 13 Feb 11:38
    #4

    Vi har en kronan duo s vilken funkar utmärkt i lite terräng, rekommenderas!

  • Äldre 13 Feb 14:36
    #5

    Kronan har bra stabila vagnar med terränghjul.

  • Äldre 10 Nov 22:37
    #6

    Jag har provat MÅNGA vagnar och har landat i en solklar favorit: BRITAX GO NEXT! Jag älskar den!

    Fantastiskt gung! (tro mig - det gör all skillnad i världen när du har en sur, trött bebis som ändå inte kan sova). Går bra både i stan och i lätt terräng. STOR varukorg som gör att du kan handla mer än en tomat i taget. Just varukorgen storlek är FANTASTISK! Ofta behöva många saker tas med. Extra kläder, kanske en bärsele, och kanske vill du handla? En vagn med liten varukorg är ingen vagn!

    Grym körkänslan! Andra vagnar med svängbara hjul känns rasaliga och "plastiga". Denna är stabil och har sååå bra stötdämpning.

    Jag kan fortsätta länge. Solskyddet på GO Next är grymt! Andra mammor fick krångla med parasoller och lösa skärmar, men det slapp jag.

    En sak man inte tänker på är att bebisen tillslut blir större. På Go Next kan du vika ner handtaget så långt att pyttebarnet som just lärt sig gå själv kan köra vagnen - och tro mig - det vill barnet göra! Dessutom kan handtaget vikas uppåt så även tvåmeterspappan blir nöjd.

    En bra sak med Go Next är också att liggdelen hamnar ganska högt upp vilket underlättar när du vill kika till din bebis och när du ska ta upp och lägga ner den. Många vagnar är superlåga och i nyförlöst läge är det skitjibbigt att böja sig ner på det sättet som då krävs. Sittdelen på Go Next är däremot låg så att barnet själv redan vid 1,5 års ålder kan klättra i själv. Återigen - du spar på ryggen!

    Lätt att fälla ihop ( tack Gud!) och eftersom den står på hjulen när den är ihopvikt kan du rulla den trots att den är ihopfälld - du kan alltså skjuta den in i bilen. Den blir inte heller smutsig som de vagnar som ligger ner när de är ihopfällda.

    Min 5-åring har vid sjukdom fått åka i vagnen. Hon är lång och rätt tung och det har ändå gått utmärkt! En vagn barnet inte växer ur med andra ord.

    Lycka till!

  • Äldre 10 Nov 23:13
    #7

    Jag bor på landet och har cresent comfort. Jag är iallafall jätte nöjd med den, har haft 3 st då det är några år mellan barnen. :) Kan dock tycka att den är lite klumpig om man ska ge sig på att gå i trånga affärer. Men det är ytterst sällan det händer så för mig har det inte varit ett bekymmer :)

  • Äldre 10 Nov 23:14
    #8
    neaaaak skrev 2018-11-10 23:13:51 följande:

    Jag bor på landet och har cresent comfort. Jag är iallafall jätte nöjd med den, har haft 3 st då det är några år mellan barnen. :) Kan dock tycka att den är lite klumpig om man ska ge sig på att gå i trånga affärer. Men det är ytterst sällan det händer så för mig har det inte varit ett bekymmer :)


    Oj jag såg nu att tråden var jätte gammal :)
  • Äldre 16 Nov 10:27
    #9
    neaaaak skrev 2018-11-10 23:14:34 följande:

    Oj jag såg nu att tråden var jätte gammal :)


    Hej.

    Ingen fara.

    Vi valde faktiskt precis den vagnen du tipsade om, och vi är supernöjda med den. Helt underbar vagn :)
Svar på tråden Tips om barnvagn