• Anonymläkare4

    lurad?

    Hej, jag uppskattar all råd jag kan få just nu detta handlar om ett dilemma jag har hamnat i. Jag valde tillsammans med min stora syster att bli delägare i en butik. Jag är studerande och min syster arbetande, och vi tyckte den här butiken skulle vara perfekt att ha sidan om skolan och för min systers del börja jobba heltid. 

    Men vi drogs in i ett skit, vi blev då delägare i burken. Eftersom min syster betalade mer än mig och jobbar mer än mig kunde hon ha det som heltidsjobb. Butiken köptes av mycket goda familje vänners son och hans flickvän. 

    För det första så betalade vi summan med det skattades aldrig och det vill jag anmäla för jag anser att det är fel. vi kommer en dag behöva betala skatt om vi nu väljer att sälja det och tycker inte det är rättvist om de en gång sluppit. Kan jag anmäla det? Detta gör jag för att jag delvis har fått nog av hans lögner. Företaget var inte alls bra, det var nära konkurs och nu vill han tvinga in oss i konkurs och jag vet inte vad det innebär och vill gärna ha tips om det. Jag och min syster vill inte gå i konkurs. Mina föräldrar varnade oss och sa att vi kanske inte ska lita och att butiken inte är värd men vi var blinda, speciellt min syster. Detta har förstört min syster mentalt, alla hennes besparingar har gått åt detta och hon har varit ensam stående mamma i 5 år och detta har tagit henne tid att spara. 

    Det visade sig att kille har skulder, som han inte vill betala. Han lämnade över butiken till flickvännen för att slippa betala skulden. Han sa att han har separerats från frun, han kom med små lögner att han visste inte detta. 

    Jag kan inte göra mycket och det vet jag och inte heller min syster. Det ända jag vill göra som hämnd är att få honom att betala skatt på pengarna vi gav. För helt ärligt detta har bara bestått att han plågar oss på olika sätt

  • Svar på tråden lurad?
  • Anonymläkare4

    Det var från början enskild firma och nu nyligen övergick det till AB. Tanken när vi köpte enskild firma och att vi tillsammans skulle göra den till AB. men blev lurad där med mannen hade skuld och det godkändes inte att bli AB tills nu

  • Bigpapabear

    Det går inte att var delägare i en enskild firma, så tyvärr blev ni nog lurade från början. Hade man inte kapitalet till att göra till ett AB så skulle man gjort det till ett handelsbolag, men det hade nog inte vart så mycket bättre.
    Svårt att råda utan att veta bakgrunden. Vad var det ni köpte från början?

  • Anonymläkare4

    Nej och vi skulle göra det till AB med pengarna vi gav dom men det godkändes ej pga att han hade skuld vilket kom som käft smäll. Dessutom behövdes en del kapital för att göra det till AB men det hade han tagit ut om jag minns rätt. Vi har lyckats få det till AB nu. Butiken säljer bland annat blommor men även heminredning och sånt. Risk för att inte avslöjas så kan jag inte detaljerat berätta vad det äe för butik

    Vi båda vet att vi är grundlurade och att vi är maktlösa. Men vi vill göra det bästa av situationen

Svar på tråden lurad?