• Trolletsunge

    Tips på MVC i Sthlm som gör nipt

    Hej! Jag väntar mitt första barn (är i v.5) och söker tips på en bra mvc i Sthlm. Jag vill gärna gå till en mottagning som gör ultraljud, vilket min lokala ej gör, samt nipt.

    Undrar också om det är någon som har erfarenhet av nipt? Jag är 35, har haft ett missfall innan jul och är därför orolig att något ska gå fel i graviditeten och vill göra både tidigt ultraljud och sedan nipt. Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Tips på MVC i Sthlm som gör nipt
  • Trolletsunge
    Jmlwc skrev 2018-02-13 14:34:15 följande:

    Kolla på Mama Mia. De är bra...


    När jag googlar runt får Mama Mia bäst rekommendationer men hade velat ha någon närmre. Solna Aleris ligger närmast men jag hittar inget om dem (förutom tio år gamla kommentarer som ej var positiva).

    Har du någon erfarenhet av att göra nipt?
  • Jmlwc
    Trolletsunge skrev 2018-02-13 14:45:10 följande:

    När jag googlar runt får Mama Mia bäst rekommendationer men hade velat ha någon närmre. Solna Aleris ligger närmast men jag hittar inget om dem (förutom tio år gamla kommentarer som ej var positiva).

    Har du någon erfarenhet av att göra nipt?


    Nej men gjorde kub i fredags på Mama Mia Karlavägen.
  • Krusbärskompott

    För mig var det viktigt vem som analyserar och var proverna analyserades. Gjorde på Mama mia (i Malmö) och var mkt nöjd. Mama Mia samarbetar m Karolinska så det är inga prover som skickas till USA eller nån annan stans i världen. Mkt smidigt att kolla svaren via Karolinskas labportal online också.

    Lycka till!

  • Trolletsunge
    Krusbärskompott skrev 2018-02-13 17:30:09 följande:

    För mig var det viktigt vem som analyserar och var proverna analyserades. Gjorde på Mama mia (i Malmö) och var mkt nöjd. Mama Mia samarbetar m Karolinska så det är inga prover som skickas till USA eller nån annan stans i världen. Mkt smidigt att kolla svaren via Karolinskas labportal online också.

    Lycka till!


    Tack! Det hade jag inte ens tänkt på men är ju faktiskt en viktig punkt. Får kanske bli Mama Mia ändå :)
  • Let it Rain

    Jag rekommenderar också MamaMia, hade jag bott kvar i Sthlm så hade jag gått tillbaka dit denna graviditet. Jag hade dock avvaktat med NIPT till efter kub, för om du får dåliga resultat så får du ju gratis NIPT sen.

  • Utvandraren2

    Jag tog mitt Nipt hos Ekens Barnmorskor på Söder. Detta pga att jag inte är skriven i Sverige, utan åkte hem för att göra det. De har precis börjat skicka proverna till analys på ett labb i Sverige, i Gbg tror jag. Mitt prov var en av de första som skickades ned i december. Det kändes tryggt att veta, då var troligtvis de extra noggranna med allt.

Svar på tråden Tips på MVC i Sthlm som gör nipt