• Äldre 13 Feb 15:27
    2375 visningar
    5 svar
    5
    2375

    Hur länge håller gympadojjor?

    Jag har oanvända Nike, Reebok och andra gympadojjor men dom är säkert 7 år eller tom ännu äldre. Det är bara att kasta dom förmodar jag? Gummit blir väl gammalt, hårt och ger inget stöd längre misstänker jag. Någon som vet?

  • Svar på tråden Hur länge håller gympadojjor?
  • Äldre 13 Feb 15:40
    #1

    Sätt de på fötterna och använd. SEN kan du slänga de.

    Eller sätt in de på Tradera så nån annan kan glädjas åt de.

  • Äldre 13 Feb 15:44
    #2
    Hermioney skrev 2018-02-13 15:40:37 följande:
    Sätt de på fötterna och använd. SEN kan du slänga de.
    Eller sätt in de på Tradera så nån annan kan glädjas åt de.
    Jag har inget problem med att dom är gamla men om gummit är gammalt så är det väl inte bra att använda dom för att träna eller gå i? Så finns det någon som vet hur länge dom fortfarande ger stöd och stötdämpning?
  • Äldre 13 Feb 15:46
    #3
    Tihi skrev 2018-02-13 15:44:07 följande:

    Jag har inget problem med att dom är gamla men om gummit är gammalt så är det väl inte bra att använda dom för att träna eller gå i? Så finns det någon som vet hur länge dom fortfarande ger stöd och stötdämpning?


    Det får du ju bara veta om du sätter de på fötterna....
  • Tveksa­mt
    Äldre 13 Feb 15:58
    #4

    Det beror ju alldeles på vad du tränar för något.
    Spelar volleyboll? Då behöver du en sko med bra dämpning så att du slipper få knäproblem. Dämpningen minskar med åren så en rekommendation är att köpa nya skor varannan/var tredje säsong om typ.
    Spelar du handboll/innebandy? Du behöver ett bra grepp som gör att du fixar tvära vändningar, dvs när skorna tappar fästa på golvet är det dags att byta.
    Tränar du tunga lyft på gym, typ marklyft, frivändning, du behöver bra stöd av skorna så du står stadigt. När du känner att de blir för sladdriga för dig så byter du.
    Kör du mest roddmaskin på gymmet, strunt samma, träna i foppatofflor.

    Så om skorna är för gamla kan endast du avgöra. Jag har ett par som jag är någonstans kring 10-15 år gamla, sulan faller i bitar och greppet är ungefär som vanliga uteskor på en hockeyplan, men de fungerar utmärkt till vad jag använder dem till. Har ett annat par som jag använder när jag idrottar och de är tre år gamla men skulle jag välja att köra aktivt en säsong till skulle det nog få lov att bli nya för de håller inte måttet på min nivå längre.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Äldre 13 Feb 16:20
    #5

    Ta på dem och traska runt ett tag med dem?

    Jag hade ett par löparskor som köptes kring -88 som jag sen sprang en hel sommar i, avlutade med Midnattsloppet. Det var 2002.

    Sen började skorna så smått att smula sönder, men jädrar vilken kvalité!

Svar på tråden Hur länge håller gympadojjor?