• Anonym (Godna­tt)
    Äldre 13 Feb 22:18
    2112 visningar
    13 svar
    13
    2112

    Hur ska man få honom att somna!?

    Har en snart 3åring som VARJE kväll VÄGRAR att somna. Det har han gjort sen han var liten.. Som bebis som han kanske 15-20min åt gången, och enbart i min famn. Vid minsta antydan på att jag skulle lägga ner honom vaknade han och vrålade.

    Nu är han som sagt snart 3år, och sömnen är fortfarande ett STORT problem. Vi har samma rutiner varje kväll, borsta tänderna, pyjamas, puss och kram, sen sova. När han sedan ligger i sängen så börjar det klia i kroppen på honom, armarna vevar, benen sparkar osv, han gör ALLT för att hålla sig vaken. Lämnar vi honom själv så har han studsat upp ur sängen innan vi hunnit gå ut genom dörren, det spelar ingen roll hur många gånger vi lägger ner honom i sängen igen... Läser jag bok så vill han vara med, kolla och bläddra, får han inte det så skriker han. Vi har även provat låta honom vara vaken för att se om han somnar av sig själv, det orkade vi däremot bara prova 2ggr, och då har vi gett upp vid 03 på natten då vi inte orkat mer... Då kliver vi upp vid 07.30, och han sover inte på dagen (kanske borde, men går inte att söva).

    Det enda sättet som funkar är att lägga sig med honom i sängen och hålla fast honom så att han inte kan sparka/veva/eller springa upp... Känner mig lika hemsk varje kväll, men INGET annat fungerar... Har någon snälla ett tips på hur man kan få en snart 3åring att slappna av och varva ner??

  • Svar på tråden Hur ska man få honom att somna!?
  • Äldre 13 Feb 22:36
    #1

    Jag lider med dig. Vårt barn är 2. Oftast kan hon slappna av men då och då trissar upp sig så hon bara far runt i sängen. Någon sa att man skulle lägga "en lugn och trygg hand" på barnet, men de gångerna är det typ brottargrepp som gäller... Man känner sig inte som årets förälder då precis. Måste vara jättejobbigt att ha det så jämt.

    En tanke som slog mig var att ett bolltäcke eller tyngdtäcke kanske skulle fungera? Kanske kolla med BVC om det går att hyra/låna via dem innan ni rusar iväg och köper?

  • Anonym (2)
    Äldre 13 Feb 23:03
    #2

    Sonen har alltid sovit lite som yngre (är 8 idag och sover från 22-7) men som liten fick vi hålla i honom och han var tvungen att få ett raseriutbrott i famnen för att kunna somna. Annars var han vaken hela nätterna. Han har alltid varit en glad unge så han tjattrade och lekte nätterna igenom.

    Till slut lärde jag mig att inte ens försöka vänta in att han skulle bli trött utan skapade raseriutbrottet genom att hålla fast honom när jag tyckte att han skulle sova. (Höll så han kunde snurra runt i min famn men inte krypa bort) och då gick det att få honom att somna.

    Men vi fick hålla på länge.

  • Anonym (?)
    Äldre 13 Feb 23:08
    #3

    Funkar lugn musik? Vitt brus? Åka bil/vagn? Vad händer om du ligger bredvid men inte håller fast? Tar det en timma då eller hela natten?

  • Äldre 14 Feb 00:26
    #4

    Hur ser sockerintaget ut?

    Dra ner på kolhydrater? (Vitt bröd o pasta kanske främst)

    Vi byggde en myssäng och först brukar vi skicka iväg barnet själv, typ "gå och lägg dig o bläddra i en bok så kommer vi snart" fri tillgång till vattenflaska i sängen.

    Sedan bestämmer vi tre gemensamma böcker, därefter sjunger jag lugna, melankoliska sånger.somnar alltid, lycka till!

  • Anonym (Godna­tt) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 00:30
    #5
    BuoBä skrev 2018-02-13 22:36:18 följande:

    Jag lider med dig. Vårt barn är 2. Oftast kan hon slappna av men då och då trissar upp sig så hon bara far runt i sängen. Någon sa att man skulle lägga "en lugn och trygg hand" på barnet, men de gångerna är det typ brottargrepp som gäller... Man känner sig inte som årets förälder då precis. Måste vara jättejobbigt att ha det så jämt.

    En tanke som slog mig var att ett bolltäcke eller tyngdtäcke kanske skulle fungera? Kanske kolla med BVC om det går att hyra/låna via dem innan ni rusar iväg och köper?


    Precis samma här, det är brottargrepp som gäller, och då ligger han fortfarande och försöker sprattla med den arm/det ben som man inte lyckas hålla fast för tillfället..

    Tack för tipset! Det kanske skulle vara något! Han rör sig även väääldigt mycket då han sover, sprattlar, kryper runt och har sig. Det kanske skulle få honom att få mer ro när han väl sover också. Han sover nu på en madrass på golvet då han trillade ur sängen varje natt...
  • Anonym (Godna­tt) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 00:33
    #6
    Anonym (2) skrev 2018-02-13 23:03:25 följande:

    Sonen har alltid sovit lite som yngre (är 8 idag och sover från 22-7) men som liten fick vi hålla i honom och han var tvungen att få ett raseriutbrott i famnen för att kunna somna. Annars var han vaken hela nätterna. Han har alltid varit en glad unge så han tjattrade och lekte nätterna igenom.

    Till slut lärde jag mig att inte ens försöka vänta in att han skulle bli trött utan skapade raseriutbrottet genom att hålla fast honom när jag tyckte att han skulle sova. (Höll så han kunde snurra runt i min famn men inte krypa bort) och då gick det att få honom att somna.

    Men vi fick hålla på länge.


    Skönt att det blivit bättre för er! Det kanske bara är att ?härda ut? och vänta på att han ska mogna.. Men för oss är det samma, det är bara att ta striden då han ska sova, för trött blir han tydligen aldrig..
  • Anonym (Godna­tt) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 00:43
    #7
    Anonym (?) skrev 2018-02-13 23:08:50 följande:

    Funkar lugn musik? Vitt brus? Åka bil/vagn? Vad händer om du ligger bredvid men inte håller fast? Tar det en timma då eller hela natten?


    Lugn musik eller ljudböcker (typ kaninen som inte kunde somna) funkar tyvärr inte. Har inte provat vitt brus, vad är det?

    Vagn vägrar han. I bilen har han alltid somnat fort, men är tyvärr helt omöjligt att flytta honom utan att han vaknar.. Han kanske får börja sova i bilen.. ;)

    Om jag bara ligger bredvid så härjar han runt i sängen, så då tar det fler timmar, om han ens somnar..
  • Anonym (Godna­tt) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 00:53
    #8
    Hfviotewaxvll skrev 2018-02-14 00:26:22 följande:

    Hur ser sockerintaget ut?

    Dra ner på kolhydrater? (Vitt bröd o pasta kanske främst)

    Vi byggde en myssäng och först brukar vi skicka iväg barnet själv, typ "gå och lägg dig o bläddra i en bok så kommer vi snart" fri tillgång till vattenflaska i sängen.

    Sedan bestämmer vi tre gemensamma böcker, därefter sjunger jag lugna, melankoliska sånger.somnar alltid, lycka till!


    Han äter väldigt sällan socker, och nästan aldrig något annat bröd än knäckebröd då varken jag eller hans far äter mackor. Pasta äts ibland. Så finns inte så mycket att skära ner på där tyvärr.

    Har provat med en ?myshörna? innan han ska sova, och ibland även att mysa i vår säng, men så fort det vankas sova så varvar han upp.. Kuddar flyger, han skrattar, gömmer sig och ?härjar?. Att ignorera honom för att göra det ?tråkigt? hjälper inte, han är duktig på att hålla igång själv..
  • Anonym (Tyngd­täcke)
    Äldre 14 Feb 02:16
    #9

    Bara ett tips ifall det mot förmodan skulle vara svårt att få remiss på tyngdtäcke (är olika i olika landsting och så tror jag) Det låter knäppt men: det funkar jättebra att lägga en vikt trasmatta i ett påslakan och lägga över ev vanligt täcke ! Finns ju billiga på tex Ikea ! Funkade toppen för oss i väntan på det riktiga !

  • Anonym (Godna­tt) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 14:59
    #10
    Anonym (Tyngdtäcke) skrev 2018-02-14 02:16:45 följande:

    Bara ett tips ifall det mot förmodan skulle vara svårt att få remiss på tyngdtäcke (är olika i olika landsting och så tror jag) Det låter knäppt men: det funkar jättebra att lägga en vikt trasmatta i ett påslakan och lägga över ev vanligt täcke ! Finns ju billiga på tex Ikea ! Funkade toppen för oss i väntan på det riktiga !


    Tack för tipset!

    Hur gjorde ni för att få ett vikttäcke? Vilka problem fanns, och hur upplevde ni att effekten blev med täcket?
  • Anonym (Äldre­)
    Äldre 14 Feb 15:11
    #11

    Hade samma med mitt barn när han var yngre men det blev bättre och bättre med tiden. Härda ut, vet att det är urjobbigt!

  • Äldre 14 Feb 15:57
    #12

    Hej! Så otroligt jobbigt det låter! Har tyvärr inga direkta råd att ge. Men att han är upp till 03 om ni inte söver honom på ert sätt, låter både ovanligt och extremt. Hur är han på dagarna? Svårt att koncentrera sig? Vända er till barnläkare? Det finns faktiskt barn som behöver hjälp i form av sömnmedicin. Skulle det funka att gå ut med honom i vagn vid nattning? Har hjälpt vår son flera ggr men han är strax över 1,5 år. Antar att ni redan testat allt! Mitt råd är egentligen att ta hjälp utifrån för support.

  • Anonym (2)
    Äldre 19 Feb 11:09
    #13

    Hur går det?

    Har ni försökt något annorlunda och hur har det funkat?

Svar på tråden Hur ska man få honom att somna!?